معرفی کامل معماری عصر رنسانس + عناصر معماری رنسانس

10 اردیبهشت 1402
0 دیدگاه
معرفی کامل معماری عصر رنسانس 8654532152310

رنسانس، آغاز دنیای مدرن غرب! واژه رنسانس، به معنای احیا و تولد دوباره، توصیفی است بر مجموعه‌ای از پیشرفت‌های تدریجی که با عقب راندن افکار قرون وسطایی، خود را نمایان کرد و به تفکر خلاق بشر اجازه شکوفایی داد! این تغییرات شگرف، کم از ایجاد تمدن‌های 5000 سال پیش از میلاد مسیح ندارد! با اینحال، نقطه دقیقی برای این تحول در نظر نمی‌گیریم چرا که هر سبکی از دل سبک قبل از خود برآمده و سبک‌ها، زنجیره‌هایی ناتمام هستند که حلقه‌های تکمیل کننده یکدیگرند. با این وجود، چیزی که حتمی است، این است که حدود 1400 میلادی در ایتالیا، به ویژه در شهر فلورانس، نگرشی جایگزین تفکرات قرون وسطی شد که تمامی وجوه زندگی بشر را در نوردید. به همین دلیل، بسیاری، فلورانس را مهد رنسانس می‌دانند. معماری رنسانس تا حد زیادی سعی در احیای ارزش‌های گذشته دارد، با اینحال، نگاه و شیوه مخصوص به خود را نیز حفظ کرده‌است.

معرفی کامل معماری عصر رنسانس 865431265321532

آشنایی با معماری رنسانس

در 1400 میلادی، حکومتی با ثبات بر شهر فلورانس حاکم شد، و ثروتی عظیم در این شهر دست به دست می‌شد، که حاصل گسترش تجارت و بانکداری بود، پس در این دوران نوعی حس قدرت و خوش‌بینی بر جامعه حاکم بود. همین موضوع باعث میل به پیشرفت و توسعه شده‌بود که خود منجر به کنجکاوی‌هایی درباره تمدن‌های پیش از قرون وسطی شد، تمدن‌هایی که آثاری از آن‌ها در ایتالیا باقی مانده بود، مثل خرابه‌های روم باستان و دست نوشته‌هایی که در کتابخانه‌های دیرها نگهداری می‌شدند.

این حس، کم کم فراگیر شد، به صورتی که طی چند قرن کم کم سراسر اروپا را در بر گرفت. انسان‌باوری، در این دوران شکل گرفت و رنسانس مهدی برای گسترش این عقیده بود که هر انسان، پتانسیل یادگیری، اکتشاف و موفقیت را دارد. دیگر خبری از جهان‌بینی قرون وسطی نبود، که انسان را از قوه تفکر و تعقل خود دور می‌کرد و همه چیز را در پاداش‌های اخروی بسیار دروغین خلاصه کرده‌بود. با اینحال، رنسانس هم ارزش‌های دینی را منکر نشده‌بود، ولی توانایی‌های انسان را نیز در نظر می‌گرفت و بر آن‌ها تاکید ویژه داشت. یکی از موارد جالب توجه درمورد معماری قرون وسطا و رنسانس این است که در قرون وسطا به ندرت اسمی از خالق آثار ثبت شده‌است و ما به ندرت معماران بناهای این عصر و یا سایر هنرمندان و دانشمندان را می‌شناسیم ولی در رنسانس، شخصیت‌های ثبت شده و شاخص بسیاری وجود دارند که آن‌ها را  می‌شناسیم. افراد مشهوری مثل: برونلسکی، میکل آنژ، لئوناردو داوینچی، گالیله، کوپرنیک، کلمب و …

در عصر رنسانس، امکان مستندسازی آثار و عقاید به وجود آمد که در ماندگاری این افراد بی اثر نیست و شاید بزرگترین تاثیر را دارد. در قرون وسطی، روابط علت و معلولی بی معنا بودند، زمین صاف بود چرا که مردم آن را همانگونه می‌دیدند، وقتی کشتی‌هایی از ساحل دور می‌شدند و غالبا بر نمی‌گشتند، مردم فکر می‌کردند آن کشتی از لبه زمین سقوط کرده‌است و … ولی در رنسانس، با آزمایش برای یافتن روابط علی و معلولی مواجهیم و از سوی دیگر، موضوعات به دقت توصیف می‌شوند. این مورد پایه شکل‌گیری علوم مدرن است. معماری عصر رنسانس، بخشی بسیار مهم از این دوران است که تحت تاثیر تغییرات جامعه، تغییراتی شگرف داشت. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی کامل معماری عصر رنسانس 68541653135210

 

علاقه به تاریخ در این دوران

کنجکاوی در این دوره، فقط محدود به کنجکاوی‌های علمی نیست. علاوه بر آن، نوعی کنجکاوی در رابطه با تاریخ نیز در این دوران پدید آمد. شاید بتوان مانوس‌ترین جنبه رنسانس را همین علاقه به تاریخ دانست، چرا که معنای لغوی رنسانس یعنی ” تولد دوباره”، تولد دوباره دورانی فراموش شده! زمانی که انسان تصمیم می‌گیرد به خرد دوران باستان رجوع کند. در یونان و روم باستان، شخصیت‌هایی بزرگ وجود داشتند، که دستاوردهای بزرگی در حوزه نمایش، شعر، فلسفه و ریاضیات از آن‌ها به جای مانده‌است. و یونانیان در قیاس با همگی، از همه سرآمدتر بودند. دوران رنسانس یعنی کشف دوباره ارشمیدس، افلاطون، اقلیدس و …پ در این دوران فردی مثل ویتروویوس توانست با تحقیق بر خرابه‌های به جا مانده از الگوهای موجود در خرابه‌های روم، به تشریح سازه‌های جدید ایتالیا بپردازد.

ولی این را باید بدانیم که علاقه به تاریخ در این دوران، به معنای بازگشت به گذشته و تکرار آن نیست، بلکه حرکتی رو به جلو در این عصر دیده می‌شود که لازمه آن عبور از گذشته و کشف رموز موفقیت آن‌هاست. در واقع، در  ساختمان‎های رنسانس حتی یک نمونه تقلیدی پیدا نمی‌شود. ممکن است در جزئیات کمی تقلید مشاهده شود ولی در این دوران بیشتر به دنبال کشف دوباره مفاهیم بودند. رنسانس دانشی جدید به دست آورد که در آن باید از گذشته عبور می‌کرد.

رنسانس 3486548534968485

عناصر معماری رنسانس

معماری رنسانس در قرن ۱۵ و ۱۶ در ایتالیا شکل گرفت و با تمرکز بر روی ارثیه‌های یونانی و رومی، برخوردار از برخی ویژگی‌های خاص بود. در این دوره، معماران به دنبال ترکیبی از زیبایی‌های کلاسیک با نمادهای مدرن و نوآوری‌های خودشان بودند. یکی از ویژگی‌های معماری رنسانس، طراحی کاخ‌های بزرگ و با شکوه در شهرها بود. این کاخ‌ها دارای سه یا چهار طبقه بودند و در آن‌ها فضاهای خدماتی مانند ورودی، سرویس بهداشتی، انباری و اصطبل وجود داشت. طبقه همکف به فضاهای خدماتی اختصاص داشت و طبقات بالاتر به فضاهای زندگی و اقامتی اختصاص داشتند.

در طبقه اول، سالنی بزرگ برای زندگی رسمی و تزئینات بسیار زیادی وجود داشت. همچنین، اتاق خواب‌هایی به صورت سوییت نیز برای اقامت افراد خانواده طراحی می‌شد. در این سوییت‌ها، اتاق خواب‌ها و اتاقی برای کار، گفت و گو و مطالعه وجود داشت. همچنین، در کاخ‌های رنسانسی، فضایی گنجه‌مانند نیز وجود داشت که معمولا برای حمام استفاده می‌شد. آب این فضا از چاه تامین می‌شد که ممکن بود چاه در طبقه پایین باشد و آب با تلمبه به حمام برسد.

معرفی کامل معماری عصر رنسانس 68543415210

 

معماری داخلی در دوران رنسانس

در دوران رنسانس، معماری داخلی بازگشت به الگوهای کلاسیک روم باستان را نشان داد. از جمله ویژگی‌های این معماری، تقارن، گچ‌بری، تزئینات زیبا و الگوهای هندسی مختلف است. دیوارها عموماً مسطح بودند و با رنگ‌آمیزی ترکیبی از رنگ‌های خنثی یا کاغذ دیواری‌هایی با نقوش ساده تزئین می‌شدند. نقاشی‌های دیواری هم به تزئین دیوارها کمک می‌کردند. سقف در معماری داخلی رنسانس، معمولاً درخشان بود و با الوار چوبی و یا قابی گچی، دورگیری شده بود. این قاب‌ها با رنگ‌های روغن درخشان پوشیده می‌شدند. کف‌ها از آجر، سفال و یا سنگ مرمر پوشیده می‌شدند و با ترکیبی هندسی مثل نقوش شطرنجی و یا سایر طرح‌ها زیبایی خاصی به آنها بخشیده می‌شد.

تنها منبع حرارتی داخل خانه در عصر رنسانس، آتش‌دان‌ها بودند، که با طاقچه بالایشان به صورتی زیبا حجاری و تزئین می‌شدند. پرده‌ها و پارچه‌ها نیز از رنگ‌هایی پرمایه و غنی استفاده می‌کردند و به تزئینات دیگر اتاق‌ها اضافه می‌شدند. در مورد مبلمان نیز باید گفت که اگر چه محدودیت‌هایی در مورد طراحی وجود داشت، ولی با توجه به قرون وسطی، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه مبلمان مشاهده می‌شد.

رسانس 48564564865

 

در کلیساهای رنسانس، دیوارها سنگی هستند و طاق گهواره‌ای با رنگی آرام در آن‌ها دیده می‌شود.منظور از رنگ آرام، رنگی است که متظاهرانه و براق نیست. الگوهای روم باستان، مرجع تزئینات هستند. شیشه‌های رنگی و منقوشی که در گوتیک پدید آمد، جای خود را به شیشه‌هایی با هندسه ساده و تنوع رنگ کمتر داد. معماری داخلی خانه‌ها، به تناسب ثروت صاحب خانه، با الگو گرفتن از دوران باستان، از سادگی به سمت جزئیات زیاد پیشروی کرد. مورخان، دوره رنسانس را به سه دوره اصلی تقسیم کرده‌اند، در تفکری سنتی تقریبا در میانه این دوران‌ها شاهد اوج رنسانس هستیم ولی در نهایت، با فروپاشی آن رو به رو خواهیم شد. ولی در دیدگاهی مدرن، هر یک از این سه مرحله دارای قابلیت‌ها و شایستگی‌های منحصر به خود هستند.

در رنسانس، هنرمندان بسیاری پا به عرصه ابراز هنر گذاشتند و شاهکارهای بسیاری از این دوران به جای مانده‌است، از کلیسای جامع فلورانس اثر برونلسکی گرفته تا آثار میکل آنژ در رنسانس متاخر، از معبد تمپیتو تا کاخ فارنیسه که توسط سانگالو آغاز شد و با میکل آنژ به پایان رسید. در نوشتاری به صورت جداگانه به بررسی هر یک از این سه دوران چالش برانگیز و دستاوردهای هنرمندان تکرار نشدنی آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه