همه چیز درباره انواع پی در ساختمان‌سازی و پی مناسب ویلاهای شمال

17 فروردین 1402
0 دیدگاه
ساختمان‌سازی 84969687697496

پی در ساختمان‌سازی، عبارت است از سطح اتکایی که بارهای وارده بر ساختمان و وزن ساختمان را تحمل می‌کند و این بار را به زمین منتقل می‌کند. یعنی پی، یک المان واسطه است، که در اندرکنش ساختمان و خاک درگیر بوده و بارهای وارده را به زمین منتقل می‌کند. پی‌ها در ساختمان‌سازی انواع مختلفی دارند که در ویلاهای شمال نیز با توجه به اقلیم و نوع باری که قرار است ساختمان تحمل کند و همینطور نوع خاک، مناسب‌ترین پی را انتخاب می‌کنیم.

موضوع بارهای وارد بر ساختمان بسیار مهم است، چرا که بر اساس همین بارهاست که محاسبات سازه‌ای را انجام می‌دهیم و می‌توانیم طراحی مناسبی برای سازه داشته‌باشیم. قبل از پی‌سازی، مهم‌ترین کار، آزمایش خاک است که قبل از طراحی، مطالعات ژئوتکنیکی مربوطه باید انجام شود. در ادامه، بیشتر با پی آشنا می‌شویم و از شرح وظایف آن شروع می‌کنیم.

وظایف پی ( شالوده) در ساختمان

پی باید وزن ساختمان را به نحوی به زمین منتقل کند که:

  • ساختمان بیش از حد مجاز نشست نکند.
  • مقادیر نشست در قسمت‌های مختلف متفاوت نباشد، چرا که تفاوت در نشست، در نهایت ممکن است به گسیختگی منجر شود.
  • در خاک زیر ساختمان، بر اثر بار وارد شده، شکست به وجود نیاید. این نوعی گسیختگی است که در صورتی که ایجاد شود، باعث فرو ریختن ساختمان می‌شود.

بد نیست در اینجا با مفهوم نشست ساختمان آشنا شوید، به پایین رفتن ساختمان، بر اثر تغییر شکل، فشردگی و یا حرکت زیر پی، نشست می‌گویند. این پایین رفتن یا یکنواخت است یا غیر یکنواخت. نشست می‌تواند علت‌های مختلفی داشته‌باشد، از جمله: حرکت توده‌ای زمین در مناطق ناپایدار، تغییر حجم خاک به دلیل شرایط فصلی و تغییر شکلی که بر اثر بارهای تحمیل شده به وجود آمده‌است.

عوامل موثر بر ژرفای پی نیز بسیار مهم هستند، در ادامه این عوامل را بررسی می‌کنیم.

  • طرح ساختمان: تعداد طبقات، ارتفاع آن‌ها و وجود زیر زمین، بر ژرفای پی موثر است
  • عمق خاک مناسب: پی باید بر خاکی مقاوم و مناسب مستقر شود، در اینجا اصطلاحا عملیات دکوپاژ انجام می‌شود، یعنی 30 الی 40 سانتی‌متر از خاک سطحی نباتی برداشته‌می‌شود.
  • عمق یخبندان: برای حفاظت از پی، آن را در عمقی مناسب، که باید عمیق‌تر از عمق یخ‌زدگی باشد احداث می‌کنیم.

ساختمان‌سازی 84969687697496

انواع پی

شرایط اقلیمی و سازه‌های متفاوت، فونداسیون‌های متفاوتی را نیز می‌طلبند! گاهی اوقات، فراوانی یک مصالح ساختمانی و در دسترس بودن آن، آن مصالح را به سمت استفاده در فونداسیون می‌برد.

گاهی اوقات نیز این شرایط سازه است که نوع فوانداسیون را مشخص می‌کند. در مورد ویلاهای شمال نیز این موضوع مطرح است و با توجه به شرایط سازه و زمین مورد نظر، ممکن است از انواع متفاوتی از پی استفاده شود.

فونداسیون سنگی

اگر ساختمان‌سازی، در محلی باشد که دسترسی به سنگ راحت‌تر است، پی سنگی از لحاظ اقتصادی مناسب‌تر و مقرون‌به‌صرفه است. البته از هر سنگی نمی‌شود در پی استفاده کرد و این سنگ‌ها باید مرغوبیت مورد نظر را داشته‌باشند و با شرایط موجود به خوبی کنار بیایند.

سنگی که در پی به کار می‌رود باید سالم باشد، مقاومت پی را تامین کند و پوسیده نباشد! از طرفی، سنگ صیقلی نیز برای پی در ساختمان‌سازی مناسب نیست و با حالت ناپایداری که به خاطر مدور بودن خود به پی می‌دهد، ایمن نیست.

ملات بین سنگ نیز مهم است، این ملات یا آهک است یا ماسه و سیمان. این انتخاب بسته به میزان بار وارده بر پی دارد. در سازه‌های سنگین‌تر از ملات ماسه و سیمان استفاده می‌کنیم.

پی بتنی در ساختمان‌سازی

اگر به دنبال مقاوم‌ترین پی در ساختمان‌سازی هستید، باید فونداسیون بتنی را به شما معرفی کنیم که بسیار پر کاربرد است. این پی مقاومت بالایی دارد و در مناطق زلزله‌خیز کاربرد بالایی دارد. در ویلاهای شمال نیز این نوع پی رایج است.

ساختمان‌سازی 8967849674896748964789

شفته به عنوان فونداسیون در ساختمان‌سازی

فونداسیون شفته‌ای، یکی از ابتدایی‌ترین پی‌هاست که برای ساختمان‌های کوچک مورد استفاده است. این فونداسیون مخلوطی است از آب، شن، گرد آهک و خاک که در ساختمان‌سازی ممکن است به کار رود. برای افزایش مقاومت، گاهی به آن خرده سنگ می‌افزیند.

در ویلاهای یک تا دو طبقه، می‌توان از این پی به جای پی بتنی استفاده کرد.

پی عمیق چیست؟

وقتی زمین تا عمق قابل توجهی سست است  و می‌خواهیم از آن در ساختمان‌سازی استفاده کنیم، باید از پی سازی عمیق ( شمع) استفاده کنیم.  در واقع، اگر نسبت عرض پی به ارتفاع آن، بیشتر از 6 باشد، پی عمیق است.

انواع پی‌های شمعی، دیوارکها و دیوارهای جداکننده، از جمله پی‌های عمیق هستند. این نوع پی‌ها، معمولا با یک سازه میانجی که شالوده نام دارد، بار سازه را می‌گیرند و به زمین منتقل می‌کنند.

ساختمان‌سازی 7896784967967897896974

تهیه نقشه فونداسیون در ساختمان‌سازی

مهندسی سازه در ساختمان‌سازی بسیار مهم است و از همان ابتدا و در شروع کار، به فکر تهیه نقشه‌هایی برای این مورد هستیم. در واقع، تیم سازه، در کنار سایر تیم‌های درگیر در یک پروژه ساختمان‌سازی، از همان مراحل ابتدایی فعال هستند و از همان ابتدا، معمار و مهندس سازه تبادل نظر دارند. پی در ساختمان‌سازی بسیار مهم است، در صورتی که پی نتواند بار را به خوبی تحمل کند و آن را به صورت صحیح به خاک منتقل کند، در نهایت، ممکن است با ریزش ساختمان مواجه شویم.

نقشه پی در هر نوع ساختمانی، مثل ویلاهای شمال، با توجه به عوامل گوناگونی ترسیم می‌شود. در این نقشه، عوامل مختلفی مد نظر قرار می‌گیرند، از قبیل: غلظت و میزان مصالح، ارتفاع و عرض، ولی اولویت عامل موثر، طبیعتا وزن ساختمان است. در اکثر ویلاهای شمال، فونداسیون بتنی در اولویت قرار دارد ولی ممکن است در برخی از ساختمان‌ها با ارتفاع کم و وزن کمتر، پی آجری، شفته‌ای و سنگی را نیز به ندرت ببینیم. عرض و ارتفاع پی، پیش از محاسبه میزان بار سازه تعیین می‌شوند و محاسبات در راستای تحمل بار مورد نظر است.

هرقدر سخت‌گیری در این مراحل ساختمان‌سازی بیشتر باشد، بیشتر به نفع سازندگان و ساکنین است و با سازه‌ای استاندارد مواجه می‌شویم که به دلیل دقت در ساخت و محاسبات، می‌تواند تا مدت‌ها پا برجا مانده و اهداف ساخت خود را برآورده نماید. اگر در جایی مجبور باشید هزینه بیشتری برای این مورد لحاظ کنید، ولی در ازای آن، به عمر مفید ساختمان افزوده شود و از خسارات مالی و جانی آینده جلوگیری شود، بهتر است این کار را بکنید. البته این مورد را نیز در نظر بگیرید که اجرای پی با مقاومتی بیشتر از حد نیاز، نه تنها هزینه‌های اضافی به همراه دارد، بلکه ممکن است با اعمال فشار بر بخش‌های زیرین، آسیب‌هایی نیز به ساختمان وارد کند.

ساختمان سازی 6356848

 

بهترین افراد برای اجرای پی در ساختمان‌سازی

تهیه نقشه با دقت بالا، فقط بخشی از فرآیند مربوط به فونداسیون در ساختمان‌سازی است، مرحله‌ای حساس‌تر و با اهمیت زیاد نیز وجود دارد و آن مراحل اجرایی کار است. هر قدر هم که نقشه‌ها دقیق باشند ولی در اجرا به همان میزان دقت به خرج ندهید، در نهایت زحماتتان بی‌ثمر خواهد بود. پس لزوم فعالیت یک پیمانکار حرفه‌ای تا اینجا مشخص است و باید تمامی فرآیند با حضور یک مهندس ناظر برجسته، انجام شود. در این صورت ساخت و ساز شما مطمئن است. مهندس ناظر نقشی بسیار اساسی در فرآیند ساختمان‌سازی دارد، تا جایی که اگر موارد استاندارد توسط تیم سازنده رعایت نشود، می‌تواند دستور پلمپ کارگاه را بدهد.

بحث دیگری که وجود دارد، مدیریت هزینه‌ها در ساختمان‌سازی است، که یک گروه پیمانکاری حرفه‌ای از عهده این قسمت نیز به خوبی بر خواهد آمد. در سوی دیگر، زمانی که از سابقه تیم مورد نظر مطمئن هستید، دیگر نیازی نیست که مدام به کارگاه سر بزنید و نگران روند کار باشید.

در این زمینه، برای آشنایی با بهترین پیمانکاران در امر ساخت و ساز ویلاهای مازندران، با مشاورین املاک دکتر بخشی در ارتباط باشید تا بهترین موارد را که حاصل سال‌ها تجربه در این زمینه است، به شما معرفی کنند. ما در مشاورین املاک دکتر بخشی، با شما هستیم تا اطلاعات لازم و مورد نیاز شما را در رابطه با ساختمان‌سازی در شمال کشور، در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه