رطوبت و رفع نم در ویلاهای مازندران

15 اسفند 1401
0 دیدگاه
رطوبت 46469458964589658854697896

اگر تجربه خرید ویلاهای مازندران را داشته‌باشید، می‌دانید که این ساختمان‌ها از بسیاری از لحاظ ویژه و خاص هستند، از قبیل زیبایی، دسترسی به طبیعت، چشم‌انداز، ترکیب احجام و …، و از سوی دیگر، نگهداری از این ویلاها نیز مواردی خاص و ویژه را در بر می‌گیرد، چرا که در شمال کشور با آب و هوایی منحصر به فرد رو به رو هستیم و همانطور که می‌دانید، مواردی هستند که یک ساختمان بهتر است از آن‌ها دور باشد و اگر هم در تعامل با آن‌ها قرار گرفت، ناچاریم راه‌هایی برای تقلیل اثر عامل مذکور بیابیم. در زمان خرید ویلا در شمال، باید بدانید که همه چیز فقط در مرحله خرید خلاصه نمی‌شود و شما باید از همان ابتدا با روش‌های نگهداری این ویلا آشنا باشید و بدانید که هر چند وقت یکبار باید تمهیدات لازم را برای بهره‌وری بیشتر این ساختمان‌ها به کار ببرید. حتما می‌خواهید بدانید در رابطه با چه عواملی صحبت می‌کنیم، طبیعتا یکی از بدیهی‌ترین مسائلی که یک ویلا در مازندران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، رطوبت است، در واقع  رطوبت از شایع‌ترین مواردی است که در اقلیم شمال کشور با آن رو به رو هستیم، رطوبتی که مزایای بسیاری برای این خطه زیبا به همراه دارد ولی از طرفی، محدودیت‌هایی را نیز ایجاد می‌کند که باید در پی رفع آن‌ها به چاره‌جویی‌هایی روی بیاوریم. یکی از این موارد، ایجاد برخی مشکلات بر اثر رطوبت برای ساختمان‌هاست. در واقع، رطوبت این قسمت از کشور، عامل چندان جذابی برای یک ساختمان نیست، ولی حضور سازه‌هایی با قدمتی چند صد ساله در شمال، نشان می‌دهد که این بخش زیبا از سرزمینمان، در این قسمت هم می‌تواند موفق عمل کند و فقط نیاز به دانستن موارد بومی طراحی است.

وقتی از رطوبت و مشکلات جانبی آن برای یک ساختمان صحبت می‌کنیم، عمده صحبت ما متوجه سقف و نمای ساختمان است، یعنی بخشی که به صورت مستقیم با جو در ارتباط است.

ممکن است در ویلاهای مازندران، بارها نیاز باشد سقف و نما پروسه رفع نم را طی کنند، چرا که در اینجا فقط با بارش زیاد باران رو به رو نیستیم، بلکه در طول سال، هوا نیز رطوبت بالایی دارد. همین مورد، یعنی حضور مداوم این دو عامل، باعث می‌شود سقف و نما پس از بارش باران خشک نشوند و اینجاست که موضوع ممکن است نگران کننده شود، چرا که مصالح بر اثر اشباع امکان دارد که نم را به سایر قسمت‌ها مثل داخل ویلاهای مازندران منتقل کنند. پس نیاز به رفع نم سقف و نما توجیه‌پذیر و بسیار حیاتی است و هر کس یکی از ویلاهای مازندران را خریداری می‌کند باید با این موضوع آشنا باشد.

پس راه چاره چیست؟ عایق‌ها با تنوع بالا و روش‌های زیاد اجرا، در ساخت و ساز بسیار کمک‌کننده هستند، با اینحال در مواردی ممکن است آب بتواند نفوذ کند و در رابطه با نما، باید تمهیداتی بیندیشیم که آب روی نما نماند و لک نشود.

در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

ویلاهای مازندران 46469458964589658854697896

بررسی اثرات رطوبت بر ویلاهای مازندران

ممکن است که فکر کنید وجود آب و نم بر روی نما یا سقف، ممکن است فقط موجب ایجاد لکه شود. ولی موضوع اینگونه نیست و باید عمیق‌تر به آن نگاه کرد و برای رفع سریع این عوامل چاره‌ای جست. بگذارید اینگونه به موضوع نگاه کنیم. می‌دانیم که ساختمان تاسیسات الکتریکی و مکانیکی منحصر به خود را دارد و که در زیر نما و سقف کار می‌شوند و یا در زمین. این تاسیسات در مواردی، اگر با آب یا رطوبت مواجه شوند، آسیب می‌بینند و اگر الکتریکی باشند که ممکن است با اتصالاتی نیز مواجه شده و حتی آتش‌سوزی در مواردی رخ دهد. عایق‌کاری، مرحله اول در چاره‌اندیشی در این زمینه‌است. یعنی بخش بزرگی از راه را با انتخاب عایق مناسب و نصب صحیح آن پیموده‌ایم. از سوی دیگر، برای از بین بردن لکه‌های به جا مانده در نما و سقف ویلاهای مازندران، با توجه به محل لک شده، راهکارهای ویژه‌ای وجود دارد.

یکی از مواردی که در مورد تعداد آن تعارف نداریم، تعداد دفعاتی است که باید سقف را رفع نم کنید! حتی اگر در سال چندین بار هم این کار را کرده‌باشید، باز هم ممکن است نیاز به آن وجود داشته‌باشد. در مورد سقف، قبل از هرچیز به دنبال بخشی باشید که این نم در آنجا ایجاد می‌شود، یعنی قسمت نفوذ پذیر را بیابید و به دنبال چاره باشید. تعمیر ایزوگام سقف، یکی از روش‌هایی است که هم از آسیب‌های بعدی جلوگیری می‌کند و هم اقداماتی که برای رفع نم سقف ویلاهای مازندران انجام داده‌اید را محافظت می‌کند.

در رابطه با نما ولی، بندکشی بین سنگ‌های نما و پلاستیک‌های کامپوزیت، در معرض آسیب بیشتری بر اثر رطوبت قرار دارند و اینگونه است که باید فکری به حال این قسمت هم بکنید.

برای رفع نم نمای ویلاهای مازندران، برای هر متریال، راهکاری جداگانه داریم. درمورد سنگ، باید با موادی بی‌رنگ یا همرنگ با متریال به کار رفته، سنگ را آب‌بندی کرد. از سوی دیگر، در نمای شیشه‌ای، اصولا از چسب آکواریوم استفاده می‌شود. اگر نما کامپوزیت است، در صورتی که پلاستیک بین درزها خراب شد، باید آن‌ها را تعویض کنید.

برای چوب، استفاده از چوب ترمووود را توصیه می‌کنیم، آن هم فقط در برخی نقاط، چرا که یکی از حساس‌ترین متریال‌ها در برابر رطوبت، چوب است.

اگر نمای سنگی و یا آجری، در اثر مواجهه با رطوبت، فرسوده شده‌باشند و یا بر روی آن‌ها لک ایجاد شده باشد، با روش‌هایی مخصوص می‌توان آن‌ها را صیقل داد و همانند روز اول کرد.

در صورتی که فرسودگی بر اساس نم، متوجه فضاهای داخلی ویلاهای مازندران نیز بشود، بسته به میزان این آسیب، باید تعمیرات لازم را انجام داده و یک فینیشینگ صحیح نیز برای کار انتخاب کنید، رنگ مجدد، استفاده از کاغذ دیواری و …

ذکر تمام این موارد در رابطه با رفع نم در ویلاهای مازندران، به یک معناست و آن هم لزوم استفاده از متخصصین در این کار است. این کار در موارد حاد، سخت‌تر هم هست و باید از افراد مجربی برای یک نتیجه عالی کمک بگیرید. ممکن است با یک ساختمان چند طبقه مواجه باشید، که این خود کار اصلاح نما را سخت‌تر هم می‌کند.

ویلاهای مازندران 7854567456746597495674

 

استفاده از افراد متخصص در رفع نم ویلاهای مازندران

همانطور که گفتیم، رفع نم ویلاهای مازندران، کاری تخصصی است و افراد با مهارت لازم در این حیطه، می‌توانند نم نما را در داخل و بیرون ساختمان از بین ببرند و آب‌بندی‌های لازم را انجام دهند. از طرفی، این پروسه، ابزار مربوط به خود را می‌طلبد، به ویژه زمانی که با ساختمان‌های مرتفع رو به رو هستیم و نیاز به استفاده از تجهیزات در ارتفاع داریم.

رفع نم سقف ویلاهای مازندران، با ایزوگام و عایق‌کاری مناسب انجام می‌شود و در این فرآیند؛ ممکن است عیب‌یابی‌های دقیقی نیز صورت بگیرد و بخش‌هایی از سقف تعمیر شود و یا بخش‌هایی از نما.

ویلاهای مازندران 469397485687469748568596896

چند روش ساده در محافظت از نمای ویلاهای مازندران

قبل از هر چیز، باید متریال و مصالحی مناسب انتخاب کنید که می‌دانید در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارد و دوام و پایداری آن مصالح برای اقلیم مذکور، ثابت شده‌است. در هر حال، پیشگیری همواره بهتر از درمان است.

شاید نتوانیم نما را از مجاورت با رطوبت در امان نگه داریم، ولی می‌توان آن را از تماس مستقیم آب در برخی از قسمت‌ها محافظت کرد. این کار با ایجاد سایه‌بان، پیش‌آمدگی، استفاده از گیاهان در مقابل نما و … قابل انجام است.

از سوی دیگر، چک کردن همیشگی نما و بررسی وضعیت آن نیز به شما در این فرآیند کمک می‌کند.

در طراحی نما، ایجاد شیارهایی که آب را روی آن هدایت کنند نیز بسیار کاربردی است و یا تعبیه صحیح آبرو بام.

از طرفی، اگر سقف شیب‌دار است، حجم زیادی از آب را ممکن است به نما انتقال دهد، در اینجا، انتخاب شیب صحیح بسیار مهم است، به نوعی که درصد شیب سقف آب را از نما دور نگه دارد.

رطوبت، جزئی جدا نشدنی از شمال کشور است، و داشتن تمهیداتی برای مقابله با آسیب رسانی آن به ساختمان، همیشه ضروری است. در این نوشتار سعی کردیم برخی از موارد را با هم بررسی کنیم، برای آشنایی بیشتر با این روش‌ها، به متخصصین این کار در مازندران رجوع کنید.

ویلاهای مازندران 4541685140674186574

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه