معروف ترین مکان های تاجیکستان کدامند؟

9 اسفند 1401
0 دیدگاه
معروف ترین مکان های تاجیکستان 4848641854841584185484

تاجیکستان از جمله کشور هایی است که مشاهده مسافران خارجی در خیابان هایش کمی نادر می باشد. ناشناخته ماندن آثار تاریخی، فرهنگی و معماری این کشور موجب می شود تا کمتر گردشگری خانه اش را به قصد مسافرت به این کشور ترک کند. این کشور نیز همچون سایر کشور ها دارای آثار تاریخی و معماری فراوانی است که هنر دست سازندگان را برای همگان به نمایش می گذارد. ما در این متن سعی داریم تا چند نمونه از معروف ترین مکان های تاجیکستان را برای شما بیان کنیم. معرفی این ساختمان ها نظر شما را در رابطه با این کشور تغییر خواهد داد.

در تمامی این مکان ها ساختمان هایی سر به فلک کشیده اند که حاصل تلاش های فراوان و شبانه روزی گروهی از سازندگان و معماران گذشته بوده است. تمامی این سازه ها آماده اند تا دید شما را نسبت به معماری و ساختمان سازی به طور کلی تغییر دهند. تمامی این ساختمان ها یک پیام مشترک دارند. معماران تاجیک بسیار خوش ذوق توانا بوده و از معماری های کشور های همسایه عبرت گرفته اند. نزدیکی این کشور به ایران باعث می شود تا آثاری از معماری ایرانی در این ساختمان ها دیده شود.

معروف ترین مکان های تاجیکستان 4848641854841584185484

خجند

خجند، واقع در رودخانه سیر دریا در دره فرغانه، دومین شهر تاجیکستان است. جمعیت آن در حدود 200،000 نفر شامل اقلیت بزرگی ازبک می باشد. این شهر باستانی راز های فراوانی از آیین و معماری کهن را به دوش می کشد. خجند در تاریخ شوروی  به لنین آباد شهرت دارد و هنوز هم بسیاری از مردم محلی با آن نام از آن یاد می كنند. به این محل که نگاه می کنید آثار باستانی فراوانی سر به فلک کشیده که هر کدام راز هایی از گذشتگان را برملا می کنند. مشاهده ساختمان های موجود در این مکان می تواند تا حدود زیادی شما را با معماری تاجیکستان در زمان های قدیم آشنا کند.

توصیه ما این است که اگر به این کشور مسافرت می کنید بازدید از این شهر زیبا و باستانی را در برنامه خود قرار داده و با بازدید از این شهر در دنیای گذشتگان غرق شوید.

معروف ترین مکان های تاجیکستان 4854647874857485474185

 

استروشن

استروشن شهری کوچک در جنوب غربی خجند است که تنها معماری تیموری این کشور را در خود جای داده است.
مدرسه کوک گومباز تنها نمونه تاجیکستان از معماری تیموری (به سبک سمرقند) است. این سازه اگر چه کوچک است اما با کاشی کاری پیچیده و گنبد آبی کلاسیک بسیار زیبا و دیدنی می باشد. در حال حاضر در این مدرسه دانش آموزان جوان در حال مطالعه اسلام هستند. این بنای یادبود در محله ای بسیار سنتی از کوچه های پیچ در پیچ و دیوارهای آجری گلی قرار گرفته است که می توانید از آن عبور کنید.
با سفر به این شهر می توانید با معماری تیموری آشنا شوید و از نکات معماری به کار رفته در این سازه در جهت ساخت ساختمان هایی جدید و ماندگار استفاده کنید.

دوشنبه

یکی دیگر از معروف ترین مکان های تاجیکستان  دوشنبه می باشد. این شهر به عنوان پایتخت تاجیکستان یکی از شهر های مدرن این کشور می باشد که هنر دست معماران تاجیک را به خوبی به همگان نشان می دهد.
قبل از ورود شوروی، این شهر یک روستای کوچک در دامنه کوه های مجاور بود که روزهای دوشنبه بازار را میزبانی می کرد. به این ترتیب، آثار تاریخی کمی در حال حاضر در این شهر وجود دارد. با این وجود، پارک ها، خیابان رودکی درختکاری شده و معماری جالب مدرن و شوروی آن را به مکانی جذاب برای گذراندن یک یا دو شب تبدیل کرده است.

 

معروف ترین مکان های تاجیکستان 48487487485485485415463854

 

پنجکنت

پنجکنت یک شهر کوچک در شمال غربی تاجیکستان، در دره رودخانه زرافشان است. این منطقه به خاطر سازه های باستانی پنجکنت قدیم و سرازم (که یکی از دو میراث جهانی تاجیکستان در یونسکو است) شناخته شده است. پنجکنت قدیمی در بلندای شهر و مشرف به دره رودخانه واقع شده است.
این شهر در قرن پنجم میلادی تاسیس شد و تا زمانی که اعراب سه قرن بعد حمله نکردند، سنگر اصلی سغدی بود. سازه سرازم که یکی از قدیمی ترین ساختمان های این شهر می باشد که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.
قدمت این سازه حداقل به هزاره چهارم قبل از میلاد باز می گردد. این مکان اکنون شامل چندین حفاری باستان شناسی باز است که نمای کلی ساختمان ها را نشان می دهد.
اگر به باستان شناسی و کشف راز های قدیمی علاقه دارید می توانید از این شهر و سازه های راز آلود و عجیب آن دیدن کنید.

مرغاب

یکی از معروف ترین مکان های تاجیکستان است که سازه های فراوانی را در خود جای داده و راز و رمز های بسیاری را از گذشتگان آشکار می کند. مرغاب عمدتا یک شهر قرقیزستانی است. چشم انداز اطراف فلات پامیر بسیار خشن است و تصاویر این منطقه بیش از هر جای دیگر شبیه ماه است. هیچ درختی در این شهر وجود ندارد. این شهر به عنوان یکی از مهم ترین شهر های اقتصادی در نظر گرفته می شود.

با گشت و گذار در این شهر می توانید با سازه های زیبایی آشنا شوید که هر کدام دنیای عجیبی از معماری این کشور را به نمایش می گذارند. بررسی ساختمان های قدیمی واقع شده در این شهر نشان می دهد که معماران گذشته بسیار ماهر و توانا بوده و بر اساس تلاش های فراوان توانسته اند چنین سازه هایی را بسازند.

معروف ترین مکان های تاجیکستان 784848541856418574186

لنگر

لنگر اولین روستایی است که هنگام پایین آمدن از گردنه  از فلات پامیر و مرغاب با آن برخورد می شود. این روستای زیبا یکی از روستاهایی است که بسیار محبوبیت دارد. واقع شدن حرم اسماعیلی در این روستا موجب شده تا لنگر نسبت به سایر روستا های اطراف از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار باشد و در لیست معروف ترین مکان های تاجیکستان قرار داده شود.

نامادگوت

یکی دیگر از شهر های باستانی و معروف ترین مکان های تاجیکستان است که آثار قدیمی فراوانی را در خود جای داده است. یک قلعه قدیمی در این مکان قرار دارد که راز های فراوانی را از معماری قدیمی تاجیکستان برای شما آشکار می کند.  سنگ نگاره هایی وجود دارد که روی تخته سنگ ها در فاصله یک کیلومتری یا بالاتر از قلعه حک شده اند. همچنین یک موزه اختصاص داده شده به فرهنگ و آداب و رسوم واخی در این منطقه وجود دارد. این موزه در یک خانه سنتی پامیری واقع شده است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه