پربازدیدترین آثار تاریخی ترکمنستان کدام است؟

14 فروردین 1402
0 دیدگاه
آثار تاریخی ترکمنستان 6945985968596858589

اگر می خواهید تاریخ ترکمنستان را در قرون مختلف بررسی کنید، تعدادی بنای تاریخی در ترکمنستان وجود دارد که شامل بناها، کاخ ها و پارک های قدیمی است که می توانید در آن با گذشته باشکوه ترکمنستان آشنا شوید. وجود این آثار تاریخی ترکمنستان شما نشان دهنده تاریخ و قدمت غنی این کشور می باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با چند مورد از زیبا ترین و باستانی ترین جاذبه های ترکمنستان آشنا کنیم.

دروازه دهانه گازی

دروازه دهانه گازی که به صورت محلی به آن در به جهنم یا دروازه های جهنم می گویند، یک میدان گاز طبیعی است که در غار زیرزمینی واقع در دروز ترکمنستان فرو ریخته است. زمین شناسان برای جلوگیری از انتشار گاز متان آن را به آتش کشیدند و تصور می شود که از سال 1971 میلادی به طور مداوم می سوزد. این دهانه یک جاذبه گردشگری محبوب و یکی از پربازدیدترین نقاط دیدنی کشور ترکمنستان است. به دلیل واقع شدن در صحرای کاراکوم در ترکمنستان مرکزی کمی بیش از 150 مایلی پایتخت این کشور، هر ساله صدها گردشگر را به خود جذب می کند.

آثار تاریخی ترکمنستان 6945985968596858589

بنای بی طرفی

بنای بی طرفی یکی از آثار تاریخی ترکمنستان است که در عشق آباد واقع شده است. به دلیل قوس سه پا و 75 متر ارتفاع به عنوان سه پایه شناخته می شود.
در سال 1998 میلادی به دستور رئیس جمهور ترکمنستان ساپارمورت نیازوف به منظور گرامیداشت موقعیت بی طرفی این کشور ساخته شد. در داخل این بنای معروف، موزه بی طرفی وجود دارد که به صفحات تاریخ اخیر ترکمنستان اختصاص داده شده است. بنای یادبود بی طرفی توسط یک محوطه پارک زیبا با چشمه ها، خانه های تابستانی و کافه ها احاطه شده است.

مسجد ترکمن باشی روحی       

مسجد ترکمن باشی روحی در حدود 7 کیلومتری غرب مرکز شهر عشق آباد واقع شده است. این سازه همراه مقبره ای که در حال آماده شدن برای مرگ رئیس جمهور ساپارمورت نیازوف بود ، در شهر محل زندگی وی ساخته شد. مسجد نام برده در مرکز بحث و جدل بوده است زیرا کتابهایی از قرآن و روح الله در دیوارها تعبیه شده است.
ساختار این بنای زیبا در خود ترکمنستان با سنگ مرمر سفید ساخته شده است تا متناسب با بقیه معماری مدرن ترکمنستان باشد. مقبره ترکمن باشی در کنار ساختمانی که رئیس جمهور فوق در آن دفن شده است ، واقع شده است.

آثار تاریخی ترکمنستان 96896785964758964758965847967485974

 

کاخ روحیه

کاخی در عشق آباد پایتخت ترکمنستان است که توسط شرکت فرانسوی Bouygues ساخته شده است. این کاخ رویدادهای رسمی دولتی، انجمن ها، جلسات و افتتاحیه ها را برگزار می کند. 2800 نفر به راحتی می توانند در سالن اجتماعات کاخ روحیه مستقر شوند. این بنای محبوب در ترکمنستان به طور هماهنگ در مجموعه معماری در حال ظهور مرکز استان همراه با ساختمان تئاتر نمایشی دولتی به نام کمینه و بزرگترین مسجد دره مورگاپ که در حال حاضر در آنجا ساخته شده است، هماهنگ می باشد.

کونی اورگنچ

کونی اورنج در ساحل چپ رودخانه داریا در بخش غربی ترکمنستان واقع شده است. این شهر در گذشته پایتخت منطقه خوارزم بوده و توسط چنگیزخان و آب تخریب شده است. اما صرف نظر از گذشته، این شهر قدیمی همچنان با مکان هایی مانند مقبره سلطان تکش و مناره گوتلوک تمیر قوی است. این بنای تاریخی در ترکمنستان پایتخت باستانی فرهنگ خوارزم و یکی از مهمترین شهرهای جاده ابریشم در قرون وسطی بوده است. پس از کشتارهای وسیع و ویرانی توسط چنگیز خان و تمرلن، شهر رها شده است. بقایای معماری اسلامی گواهی بر قدرت شهر در دوران باستان است. این شهر به عنوان یکی از مهم ترین آثار تاریخی ترکمنستان هر ساله میزبان گردشگران فراوانی می باشد.

آثار تاریخی ترکمنستان 9784978468749678496784967496

شهر عشق آباد

عشق آباد پایتخت ترکمنستان و یکی از بزرگترین شهرهای این کشور است. این شهر یکی از آثار زیبا در ترکمنستان محسوب می شود. محل مسجد معروف و بزرگترین مسجد در آسیای مرکزی است که در بین مردم با نام مسجد ترکمن باشی روحی شناخته می شود. جاذبه های متعددی وجود دارد که می توانید در داخل و اطراف شهر پیدا کنید مانند کاخ عروسی، موزه فرش ترکمن و بسیاری از آثار معماری و فرهنگی دیگر.

مرو

مرو در حال حاضر با نام مریم شناخته می شود که در قرن ششم توسط کوروش تاسیس شده است. این سازه، مکانی باستان شناسی مهم در جاده ابریشم، بخشی از ایران قدیم بوده است. شهر مرو قبلاً با شهر های شلوغ و یکی از بزرگترین شهرهای جهان قبل از حمله مغولان که اکنون ویرانه باقی مانده است، در همسایگی بوده است. از جمله برجسته ترین آثار تاریخی موجود در این محل می توان به مقبره سلطان سندشار دار الاخیر (1140 م) اشاره کرد که نام آن به دوره مرفه امپراتوری خوب سلجوقی متصل شده است. این مکان تاریخی در ترکمنستان نزدیک به 40 متر ارتفاع دارد.

آثار تاریخی ترکمنستان 48548748741857418574

نیسا

نیسا یک شهر باستانی در ترکمنستان می باشد. این شهر قدیم محل اسکان قدیمی مردم ایران بوده است. امپراتوری مهم اشکانی که در اثر زلزله ای که در دهه اول قبل از میلاد رخ داد به طور کامل نابود شد، در این شهر سکونت داشت. ویرانه های این بنای برتر در ترکمنستان اکنون در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. نیسای قدیمی مکانی است که ساختمان های کاخ و معبد در آن متمرکز شده است. دیوار های قلعه با 43 برج مستطیلی مستحکم شده و ضخامت آنها در پایه 8-9 متر بوده است. در دوره ای که امپراتوری اشکانی قدرت بزرگی بود، نیسای قدیم به نام پادشاه میتریدات (171-138 قبل از میلاد) که دستور ایجاد این شهر را داد، میتیداتکرت نامیده می شد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه