بررسی ضوابط در طراحی ویلاهای مازندران

21 اسفند 1401
0 دیدگاه
شمال 6874968498749848848

ساخت و ساز در هر منطقه‌ای از ضوابطی معین و مختص به خود تبعیت می‌کند. برخی از این ضوابط همه شمول و کلی هستند و برخی دیگر برای منطقه‌ای خاص وضع شده‌اند. به هر حال وظیفه هر طراحی است که قبل از اقدام به طراحی، این ضوابط را مطالعه کرده و با آگاهی کامل از این موارد، شروع به کار کند. در رابطه با طراحی ویلاهای مازندران نیز با همین منوال مواجه هستیم و طراحی ویلا در شمال ضوابط مربوط به خود را دارد. پس قبل از اینکه بخواهید به طراحی ویلا در مازندران اقدام کنید، نیاز است برای یک کار حرفه‌ای که مورد تایید بازرسین و مراجع مختلف قرار گیرد، با ضوابط آشنا بوده و آن‌ها را به کار ببرید. در این نوشتار از سایت دکتر بخشی به برخی از ضوابط مربوط به طراحی ویلاهای مازندران پرداخته‌ایم، با توجه به شرایط آب و هوایی ویژه این منطقه، نکات طراحی ویلا در این خطه کمی با سایرین متفاوت است، در ادامه با ما همراه باشید.

ویلاهای مازندران 6874968498749848848

اقلیم در ویلاهای مازندران

اقلیم مناطق شمالی از نوع معتدل خزری (معتدل گرم) است. این مناطق به شدت مرطوب و شرجی هستند، چرا که بین دریای خزر و رشته کوه البرز محبوس شده‌اند. از طرفی، بلندی کوه‌های البرز، از رسیدن ابرهای باران‌زا به سایر نقاط ایران جلوگیری کرده و این ابرها در این نقطه گیر افتاده و به شدت می‌بارند!

پس در پروسه طراحی ویلاهای مازندران، اولین مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم، نکات اقلیمی است. به همین منظور در اینجا بیشتر اقلیم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از نظر رطوبت، این منطقه به همان دلایلی که گفته شد بسیار مرطوب بوده و ارتفاعات البرز، بیشترین سهم را در ماندن رطوبت در این خطه دارند.

از طرفی، خاک حاصل‌خیز مناسب کشت نیز یکی از بارزترین ویژگی‌های شمال است، چرا که این خاک در نزدیکی دریای خزر است و سیرکولاسیون آب و هوایی کامل نیز به این موضوع کمک می‌کند.

در نزدیکی ساحل معمولا تا عمق بسیار زیادی با رطوبت سر و کار داریم و این مورد است که باعث می‌شود در ویلاهای مازندران که نزدیک ساحل هستند، عایق‌کاری کف از الزامات و ضروریات باشد.

از نظر تابش آفتاب، مناطق شمالی کشور، نیمی از سال با آب و هوایی در حال بارش مواجه هستند و نور خورشید در این نیمه سال همواره نمی‌تابد. در واقع اوج تابش از جنوب با زاویه‌ای مایل است، همین مورد باعث می‌شود که در ویلاهای مازندران، فضاهایی که به نور بیشتری نیازمندند، در جنوب قرار بگیرند.

از طرفی، در رابطه با در نظر گرفتن وزش باد در ویلاهای مازندران، باید بگوییم که وزش باد در اینجا از غرب به شرق است و با کشیدگی غربی-شرقی ساختمان، بیشترین استفاده از این وزش حاصل خواهد شد.

در رابطه با بارش فراوان مناطق شمالی و اثر آن بر طراحی ویلاهای مازندران، باید اشاره کنیم که اکثر بارش‌های این خطه از سمت شمال و شمال غرب است با زاویه 45 درجه! این خود بر جهت قرارگیری پنجره در مناطق شمالی موثر است، چرا که نوعی راه نفوذ باران به فضای داخلی هستند.

ویلاهای مازندران 7896662254155

جنگل و ویلاهای مازندران

نوار سبز شهرهای شمالی، از کوه‌های البرز آغاز شده و تا خط ساحلی ادامه پیدا می‌کند. بیشتر ویلاهای شمال، در جاده‌های بین شهری و در نقاطی که جنگل به ساحل نزدیک است ساخته می‌شوند و این مناطق برای ویلاسازی بسیار پر طرفدار هستند.

نکات، ضوابط و اصول مهم در طراحی ویلاهای مازندران

سطح اشغال ویلاهای مازندران ممکن است 60 درصد باشد ولی در برخی از مناطق، ممکن است کمتر از این مقدار لحاظ شود. اگر بافت غیر شهری باشد، ترکیبات مختلفی از توده و فضا را می‌توان در طراحی لحاظ کرد، مثلا می‌توان یک حیاط مرکزی برای ویلا در نظر گرفت. اگر می‌خواهید ویلاهای مازندران را در یکی از این نواحی بکر و طبیعی بسازید، باید کاربری اراضی را تغییر دهید و به دنبال اخذ مجوز باشید. قوانینی ممکن است در این نوع از ساخت حاکم باشد و برای مثال با محدودیت در ارتفاع و تعداد طبقات مواجه شوید. در برخی از مناطق فقط می‌توانید یک طبقه بسازید .

استفاده از کرسی‌چینی در طراحی سازه‌های ویلاهای مازندران الزامی است و در زیر بنا حتما باید از عایق رطوبتی با کیفیت استفاده شود.

در کارگذاری پنجره‌های ویلاهای مازندران، در قسمت‌هایی که با باران‌های کج برخورد دارند باید از پنجره‌های کوچک UPVC استفاده کرد که در آن‌ها از عایق رطوبتی پلاستیکی استفاده شده‌است.

به این دلیل که نور خورشید به میزان کافی وجود ندارد، در ویلاهای مازندران پنجره‌ها تا حد امکان طویل و عریض ساخته می‌شوند و بهترین جبهه برای این بازشوها، جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق است.

از طرفی، به دلیل وجود مناظر زیبا در بستر ویلاهای مازندران و ضرورت استفاده از این مناظر، این پنجره‌های بزرگ، کارگشا خواهند بود. اگر می‌خواهید از بادهای غرب به شرق استفاده کنید، باید از پلان‌های کشیده غربی-شرقی در ویلاهای مازندران بهره ببرید، این کار به تهویه مطبوع منزل کمک کرده و از نظر طراحی کار را در تعادل قرار می‌دهد، تهویه هوای بهتر در گرو عدم پیچیدگی در حجم و پلان است. همانطور که می‌دانید، سازه‌های فلزی در برابر رطوبت ضعیف عمل می‌کنند، به همین دلیل سازه بتنی برای ساختن ویلاهای مازندران ارجح است.

استفاده از مصالح بوم‌آورد در فرآیند ساخت ویلاهای مازندران توصیه می‌شود، این مصالح شامل شن، ماسه و الوارهای چوبی هستند. ولی در حالت کلی، ظرفیت حرارتی بالا برای متریال استفاده شده در ویلاهای شمال، بسیار مهم است، چرا که اختلاف دمای تابستان و زمستان مطرح است و از طرفی، مصالح استفاده شده در ویلاهای مازندران باید نسبت به رطوبت و باران زیاد مقاوم باشند و یا خواص آن‌ها اصلاح شده‌باشد. در غیر اینصورت با پدیده فرسایش مواجه خواهیم شد.

ویلاهای مازندران 7498798798748484787

انواع ویلا در شمال

ویلاهای مازندران و شمال، یا جنگلی هستند و یا ساحلی و یا از هردوی این حریم بهره‌مند هستند. در هر دوی این موارد، باید حریم عرضی دریا و جنگل رعایت شود، این مورد از الزامات است، چرا که در غیر اینصورت به طبیعت آسیب وارد خواهد شد.

ویلاهای ساحلی، ویلاهایی رو به دریا هستند که در کنار تمام مزایا، مشکلاتی نیز به همراه دارند. یکی از این موارد این است که از نظر طبیعی، دریا سالانه به سمت ساحل پیشروی کرده و ساحل عقب‌نشینی می‌کند. یکی از ضوابط مطرح شده در این زمینه، رعایت فاصله ساخت ویلاهای مازندران از دریا است، چون ممکن است طوفان‌های دریایی و یا پیشروی دریا، ساختمان را با آسیب مواجه کند.

در نواحی ساحلی، ضرورت دارد که ویلا از کف عایق شود و بهتر است این کار را به متخصصین محلی این ناحیه بسپارید تا به بهترین نحو از ویلاهای مازندران در برابر آسیب محافظت شود.

از طرفی، ویلاهای مازندران که در نزدیکی جنگل ساخته می‌شوند نیز، بهترین مناظر را دارند. در این ویلاها استفاده از جداره‌های شیشه‌ای برای حداکثر بهره از منظره و نور، همواره در دست کار طراحان است.

با اینحال، ساخت ویلای جنگلی نیز مشکلاتی را به همراه دارد، که از عمده‌ترین آنان می‌توان به نفوذ حشرات و خطر حیوانات اشاره کرد. در اینجاست که کشیدن حفاظ ایمن در اطراف ویلاهای مازندران که در نزدیکی جنگل هستند الزامی است. سم‌پاشی به موقع ویلا نیز برای جلوگیری از آسیب حشرات و ایجاد قارچ و کپک، ضروری است.

ویلاهای مازندران 5465876987878

مراحل ساخت ویلاهای مازندران

1- خرید زمین مناسب ساخت ویلاهای مازندران

2- مراجعه به شرکتی معتبر در زمینه طراحی ویلا و بهره بردن از مشاوره تخصصی و عقد قرارداد

3-تهیه کلیه نقشه‌های مورد نیاز برای ساخت ویلا

4- اخذ جواز ساخت ویلا در مازندران

5- آماده سازی زمین مورد نظر

6- شروع ساخت

7- اجرای نمای ویلا و نازک کاری

8- طراحی داخلی ویلاهای مازندران

نکات تکمیلی ساخت ویلاهای مازندران

همانطور که گفتیم رطوبت بالای این منطقه، قوانین خاصی برای ساخت ویلاهای مازندران لحاظ می‌کند. بهتر است از نیروی کار حرفه‌ای و متخصص بهره بگیرید و به منظور کاهش هزینه ساخت ویلاهای شمال و بالا بردن کیفیت ساخت، بهتر است از مصالحی استفاده کنید، که نیروی متخصص آن را در دسترس دارید. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که گیاهان نباید در نزدیکی ساختمان کشت شوند. چرا که این کار به فرسایش سریع ساختمان منجر می‌شود.

اگر به دنبال خرید بهترین ویلاهای شمال هستید، که در آن‌ها ضوابط طراحی به بهترین نحو برآورده شده‌باشد ولی نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، ما در مشاورین املاک دکتر بخشی، در کنار شما هستیم تا حاصل سال‌ها تجربه خود در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم. پس قبل از اقدام به خرید، از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان قبل از خرید، بهره‌مند شوید. ما بهترین گزینه‌ها را پیش روی شما قرار می‌دهیم.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه