از سبک آرت دکو بیشتر بدانیم

25 بهمن 1401
0 دیدگاه
سبک آرت دکو 896489486548648641864184185478

اگر به هنر و سبک‌های هنری علاقه‌مند هستید، حتما نام سبک آرت دکو را شنیده‌اید. سبک آرت دکو فقط منحصر به طراحی داخلی نیست و جنبشی است در هنر که از فرانسه برخواسته، با اینحال شما می‌توانید این سبک را به عنوان طراحی داخلی در بسیاری از موارد به کار ببرید و بیشترین طرفداران این سبک را می‌توان در طراحی کافه‌ها و خانه‌های ویلایی یا آپارتمان‌ها یافت!

اگر سبک آرت دکو را برای طراحی داخلی خانه خود انتخاب کرده‌اید، پس باید بدانید که تغییرات زیادی در راه است، به ویژه اگر می‌خواهید از یک سبک دیگر به این سبک کوچ کنید!

سبک آرت دکو از جمله مواردی است که باید در انتخاب آن دقت بسیاری داشته‌باشید و این را هم بدانید که از موارد متداول و مرسوم نیست، در واقع از موارد متداول امروزی نیست و کمتر کسی به سراغ این سبک می‌رود، مگر در مواقعی که واقعا بخواهید متمایز و گران کار کنید. از طرفی، تلفیق آرت دکو با دیگر سبک‌ها شاید انتخابی عاقلانه‌تر باشد. برای مثال اگر شما از یک آرت دکوی مدرن‌شده و به اصطلاح تلطیف شده استفاده کنید، تا حد زیادی امروزی‌تر رفتار کرده‌اید.

در هر حال، در نظر داشته‌باشید، که انتخاب سبک طراحی داخلی تا حد زیادی به روحیات شما بستگی دارد و زمانی که برای خانه خود یکی از سبک‌ها را انتخاب می‌کنید، باید این مورد را در نظر بگیرید که شما قرار است مدت‌ها در اینجا زندگی کنید و این دکوراسیون باید برای مدتی هم که شده، نیازهای روحی و عملکردی شما را پوشش دهد. این مورد زمانی سخت‌تر می‌شود که هزینه گزافی بکنید و در نهایت دکوراسیون مورد علاقه شما نباشد.

برخی از افراد سبک آرت دکو را با عنوان اروپایی نیز می‌شناسند، چرا که استفاده از آن در کشورهای غربی متداول‌تر است. با اینحال، بودجه مالی خود را در نظر بگیرید و بدانید که سبک آرت دکو تا حدودی گران است و ممکن است هزینه‌های زیادی برای شما به همراه داشته‌باشد.

پس با داشتن یک بودجه کم به سراغ این مورد نروید. خوب است بدانید که در کشورهای غربی دیگر کمتر کسی آرت دکو را به کار می‌برد چرا که این سبک در آنجا نیز تقریبا پر خرج است. با اینحال، اگر به فکر جیبتان نیستید و می‌خواهید هرجور شده آرت دکو را با خود داشته‌باشید در ادامه با ما همراه باشید تا نکات طراحی به این روش را از نظر بگذرانیم.

سبک آرت دکو 896489486548648641864184185478

نکات طراحی به سبک آرت دکو

آرت دکو، هنری تزئینی است که در موارد متعددی مثل مبلمان منازل، ادارات و … کاربرد دارد و هر شیئی ممکن است در آن یافت شود. این سبک که ریشه در فرانسه دارد، نامی مدرن در هنر است که یک “ایسم” نیز محسوب می‌شود. اگر بخواهیم سری به تاریخچه سبک آرت دکو بزنیم باید بگوییم که این سبک، قبل از جنگ جهانی اول در فرانسه پدیدار شد و از نمایشگاهی در پاریس در سال 1952 می‌آید. سبک آرت دکو، از ترکیبات هندسی دقیق با ترکیبات رنگی روشن تشکیل می‌شود و استفاده از لوازم گران‌بهای تزئینی نیز در آن متداول است.

اوج این جنبش هنری به دهه‌های 1920 و 1930 میلادی بر می‌گردد و آرت دکو تاثیر زیاد و نفوذ غیرقابل انکاری در تمامی صنعت‌های هنری داشت.

بزرگان سبک آرت دکو اغلب ساکن پاریس بوده‌اند، مبل‌ساز معروف آرت دکو، ژاک امیل روهلمان، ادگار براندت، ژان دوناند، رنه لالیک، موریس مارینو جواهر ساز معروف آرت دکو و … همگی از این تبارند.

استفاده از اشیا مختلف در آرت دکو کاملا مرسوم است، مثلا در یک ترکیب از این سبک شما پوست کوسه و گورخر را در کنار لاکر، تزئینات چوبی و آلومینیومی تواما خواهید دید!

فرم‌های مورد‌پسند در آرت دکو نیز زیگزاگ، پله، دایره آفتاب و قوس‌های بلند هستند و فرم‌های شکسته و چند ضلعی در سبک آرت دکو زیاد استفاده می‌شوند.

پس از جنگ جهانی دوم و به دنبال تغییر باورهای بسیاری در هنر پس از این موضوع، آرت دکو کنار رفت و در سال 1980 با تغییراتی باز مورد توجه قرار گرفت. رواج این سبک در اروپا کافی نبود و کم کم خود را به مرزهای آمریکا رساند و در آنجا به فعالیت خود ادامه داد. در این راستا، در آمریکا نمونه‌های موفق زیادی از آرت دکو را می‌بینیم، مثل ساختمان‌های معروفی مثل تئاتر فاکس، گاردین و فیشر!

سبک آرت دکو 84847848484874187487487487

تم‌های مخصوص سبک آرت دکو

هر سبک مجموعه‌ای است از برخی از بک‌گراندها و رنگ‌هایی ویژه دارد که در دکوراسیون استفاده می‌شوند. در رابطه با سبک آرت دکو نیز این مورد صادق است و در واقع شناخت صحیح همین موارد است که به شما کمک می‌کند یک طراحی داخلی صحیح بر اساس این سبک داشته‌باشید. در آرت دکو طرح‌هایی از برگ و شاخ درختان و پر، مرسوم است و عکس‌های هنری در پس زمینه طراحی وجود دارند.

اشکال ذوزنقه‌ای در سبک آرت دکو رایج است و دکوراتیوهای حیوانات نیز در این سبک به کرات استفاده می‌شود. از طرفی، اشکال V شکل و طرح‌های زیگزاگی با طیف‌های رنگی مختلف نیز به کار می‌روند و دندانه‌دار بودن طرح‌ها نیز در سبک آرت دکو پذیرفته شده‌است.

رنگ‌های سبک آرت دکو کاملا برجسته بوده و باکنتراستی بالا، تاثیر منحصر به فردی بر محیط دارند. در واقع آرت دکو بی‌جان و خشک نیست و مخاطب را به سمت براق بودن خود جذب می‌کند. طیف‌های رنگی آرت دکو عبارت است از: زرد براق و پر رنگ، آبی، صورتی و سبز که در ترکیبی با کرم، نقره‌ای و سیاه به کار رفته‌اند. این رنگ‌ها را در غالب قسمت‌های خانه می‌توان به کار برد. اگر به دنبال رنگ‌های ملایم‌تری در آرت دکو هستید، کرم و بژ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

چوب‌های جلا داده شده در کنار این دو رنگ، مبلمانی جذاب را ایجاد می‌کنند. این ترکیب رنگ‌ها می‌توانند در پارچه مبلمان نیز ظاهر شوند. اگر می‌خواهید از نوع مبلمان در سبک آرت دکو بدانید، باید بگوییم که مبلمان در این سبک، بزرگ مقیاس است و مبلمان‌های بزرگ، میزهای عسلی، بوفه‌ها و همه موارد اینچنینی در مقیاس بزرگ جزئی مهم از آرت دکو هستند. مبلمان با طرح گرد و روکش مخمل بهترین انتخاب برای سبک آرت دکو است و اگر به مبلمان تجملاتی علاقه‌مند هستید، سبک درستی را انتخاب کرده‌اید.

انتخاب پارچه در این سبک بسیار مهم است و روکش‌های گلدار اصلا برای آرت دکو مناسب نیستند. روکش‌های شطرنجی نیز مناسب نیست، با اینحال، پارچه‌هایی با اشکال هندسی و خطوط متقارن قابل استفاده است. بهتر است از پارچه‌های مخمل با کنتراست بالا جهت پارچه کوسن‌های مبل استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از طرح‌هایی که دارای الگوهای حیوانی است جهت زیباسازی مبلمان خود و هنر تزئینی در این سبک بهره ببرید، در هر حال بهترین انتخاب رنگ‌های مناسبی از پارچه‌های مخمل است، رنگ‌های روشن از اصول اصلی آرت دکو هستند.

سبک آرت دکو 48948977874847874

کفپوش در سبک آرت دکو

کف‌پوش‌های لینولئوم، بهترین گزینه برای به کار رفتن در آرت دکو هستند. این کفپوش‌ها با طرح‌هایی انتزاعی اغلب مثل کاشی هستند و به جای آن‌ها می‌توانید از پارکت جلاکاری شده نیز استفاده کنید. در آرت دکو پارکت انتخاب مناسبی است، پارکت از مصالحی است که در اغلب سبک‌ها قابل استفاده بوده و از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود.

برخی از ویژگی‌های معماری آرت دکو

چه چیزی از ویژگی‌های منحصر به فرد سبک آرت دکو بود که آن را از سایر سبک‌ها جدا می‌کرد؟ اصول کلی و همه شمول آرت دکو را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • اشکال هندسی
  • خطوط زیگزاگ
  • فلزکاری
  • نقاشی‌های دیواری
  • نقش برجسته
  • مجسمه
  • ملی‌گرایی
  • توجه به شمایل

دکور 87468746857418414187487

اگر در رابطه با رنگ بخواهیم بگوییم، در این سبک عموما رنگ‌هایی متنوع با تضاد زیاد استفاده می‌شده و در گذشته این سبک برای ساختمان‌های دولتی و شرکت‌ها به کار می‌رفت و پس از اینکه مدتی برکنار شد، از طریق به کار رفتن در خانه اشرافیان، باز احیا شد.

درون‌مایه‌های اساطیری و مجسمه‌های بزرگ در این سبک دیده می‌شد و تا حدودی به رخ کشاندن ابهت یک مکان نیز در آن مهم بود. استفاده از بلوک شیشه‌ای و نقش روی شیشه نیز در سبک آرت دکو رواج دارد و در کنار آجر بسیار دیده می‌شود.

ساختمان‌های آرت دکو در برخی از موارد به ویژه در آسمان‌خراش‌ها، دارای گوشه یا برشی پله‌دار بودند که شکلی مدور داشتند. سقف آن‌ها مسطح بود( به جر در آسمان‌خراش‌ها) و در ساخت آن‌ها از مصالحی شامل لینولئوم، کاشی تراکوتا، فولاد، باکالیت و … استفاده می‌شد. همانطور که گفتیم، سبک آرت دکو به دنبال نشان دادن قدرت صنعتی بود و فلز می‌توانست این ویژگی را بیشتر از هرچیز نشان بدهد و به جلوه بکشد! با اینحال پس از آنکه آرت دکو راه خود را به فضاهای مسکونی و کافه‌ها نیز پیدا کرد، کمی تلطیف‌شده‌تر رفتار کرد.

وقتی از گران بودن آرت دکو صحبت می‌کنیم، منظورمان مواد اولیه گران از چوب تا الماس‌هایی است که در اثاثیه این سبک به کار می‌رفته‌است. البته این مورد فقط به گران بودن ختم نمی‌شود و غالبا مصالحی بسیار مرغوب و بادوام استفاده می‌شده‌است.

ابعاد تخت‌خواب در آرت دکو بزرگ بود و در آن از طرح‌های خارجی مصری و … استفاده می‎شد. میزهای کوکتل هنوز هم از متداول‌ترین لوازم آرت دکو هستند. در ادامه باید بگوییم که آرت دکو تا حدی تلفیقی از سبک‌های قبل از خود نیز بود و در جاهایی برخی از آن‌ها را به سخره می‌گرفت! درست است که آرت دکو به دلیل تجمل‌گرایی بیش از حد منسوخ شد، ولی پیشگام پدید آمدن سبک‌های اصیل زیادی در ادامه خود بود.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه