خانه های ویلایی کوچک در ایران چه ویژگی دارند؟

12 بهمن 1401
0 دیدگاه
خانه های ویلایی کوچک 9674896845968749684964789687496

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

______________________________________________

طراحی خانه های ویلایی کوچک قوانین و اصول خاصی دارد. در صورت رعایت نکردن این قوانین ممکن است ساکنین ویلا با مشکلاتی مواجه گردند. در ویلاهای بزرگ به دلیل داشتن متراژ بالا مشکلات کمتری به وجود می آید. بنابراین در طراحی خانه های ویلایی کوچک باید بسیار دقت کرد و تمامی موارد از جمله نظرات ساکنین را در نظر گرفت. افرادی که علاقه مند به داشتن خانه های ویلایی کوچک هستند، باید با طراحی خانه های ویلایی کوچک آشنا شوند. در سبک های مدرن و اصولا طراحی خانه های ویلایی کوچک به صورت مدرن کارهای مختلفی صورت می گیرد تا سبب متفاوت بودن آن شود. طراحی ویلای مدرن شامل موارد زیر است:

  • طراحی پلان ویلا
  • طراحی سازه
  • طراحی داخلی
  • طراحی نما ویلا
  • طراحی حیاط

تمامی این طراحی ها را باید بر پایه متراژ و فضای مورد نظر برای داخل و بیرون خانه انجام داد.

خانه های ویلایی کوچک 41563132352623

امروزه اکثر افراد به دنبال خرید ویلاهای کوچک و زیبا هستند ، این ویلا ها در عین حال که کوچک هستند بسیار دلنشین می باشند همچنین بر خلاف نصور برخی افراد که این ویلا ها جای کمی دارند این گونه نمی باشد . ویلاهای شمال همگی در سبک ها و متراژ های مختلف ساخته شده اند ، ویلاهای کوچک ویژگی های خاصی دارند که آنها را نسبت به ویلاهای دیگر متمایز کرده است . به عنوان مثال در طراحی  و دکوراسیون این ویلاها از تمامی گوشه های این ویلاها به درستی استفاده شده است . ویلاهای کوچک دارای حیاطی کوچک و دنج می باشند همچنین باید برای داشتن فضایی بزرگتر از پرورش گیاهان و درختان بزرگ و زیاد خودداری نمایید . ممکن است در گوشه دنج این ویلاها حوضچه ای زیبا یافت می شود ، این حوضچه علاوه بر زیبایی خاصی که به محوطه می بخشد باعث آرامش ذهنی ، کاهش استرس و ارامش روحی می شود .

برای بزرگ تر نشان دادن ویلاهای کوچک ویژگی بارزی با آن اضافه می کنند که جلوه ویلا بزرگتر و شیک تر به نظر بیاید . به منظور این کار از پنجره های بزرگ استفاده می نمایند ، این پنجره های فضای داخلی ویلا را بزرگتر و شیک تر نشان می دهد . باعث نورگیر شدن فضای داخلی نیز می شود ، این نورگیری فضای رویایی را به وجود خواهد آورد .

یکی از مزیت هایی که خانه های ویلایی دارند این است که شما به راحتی می توانید هر گونه تغییراتی را که می خواهید در آن به وجود بیاورید . و برای اینکار نیازی به اجازه همسایه ها و دیگر ساکنان نخواهید داشت این ویژگی خانه های ویلایی را نسبت به آپارتمان های مسکونی برتر کرده است . همچنین در خانه های ویلایی شما دارای حیاط شخصی برای خود می باشید که به راحتی و آزادانه می توانید در آن پیاده روی کرده و از فضای دنج ویلای خود لذت ببرید . یا زندگی در ویلا شما می توانید به پرورش گیاهان و درختان مورد علاقه خود بپردازید . همچنین می توانید با قرار دادن تخت چوبی در حیاط خود گوشه ای زیبا برای خلوت کردن با خود و عزیزانتان به وجود بیاورید .

تفاوت ویلا با خانه

ویلا بسیار شبیه خانه است، اما ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که آن را از خانه متمایز می‌کند. ویلاها به دلایلی مانند لوکس بودن، بزرگ بودن، دارا بودن باغ یا حیاط بزرگ، برخورداری از استخر یا آبنما و گل و گیاه فراوان، از خانه متمایز می‌شوند. همین ویژگی‌ها ویلا را به محلی برای استراحت و دوری از روزمرگی و شلوغی شهرها تبدیل می‌کند. یک ویلای کوچک و ساده در یک موقعیت عالی شهری (یا شهرکی) می‌تواند از یک ویلای مجلل در یک منطقه دورافتاده یا روستای توسعه نیافته، گران‌قیمت‏‌تر و باارزش‌تر باشد. البته همه چیز بستگی به سبک زندگی شما و مدل استفاده‌تان از ملک یا باغ شخصی‌تان دارد، اما قیمت زمین و ملک در نقاط پر رفت و آمد با دسترسی خوب، سال به سال در حال رشد است و داشتن آن، می‌تواند یک سرمایه برای شما و خانواده‌تان محسوب شود.

محوطه سازی خانه های ویلایی کوچک

یکی از مهم ترین کارها قبل از محوطه سازی فضای جلویی خانه های ویلایی کوچک ارزیابی دقیق مقدار فضای موجود برای زیباسازی است. این اولین کاری است که باید هنگام برنامه ریزی انجام دهید. رضایت از نتیجه پایانی کار دقیقا به این مرحله وابسته است. محوطه سازی ویلای کوچک به اندازه ویلای بزرگ مهم است. استفاده از گیاهان در محوطه سازی خانه های ویلایی کوچک، از ارزشمندترین روش های اجرایی در دنیای دکوراسیون و طراحی فضای سبز است. با این کار علاوه بر داشتن فضای آرامش بخش بر ارزش ویلای تان نیز افزوده خواهد شد. سعی کنید گیاهانی را انتخاب کنید که رسیدگی به آنها هزینه زیادی نداشته باشد. چه بسا افرادی قصد پرورش گیاه گیاهان خوراکی به عنوان یک منبع درآمد، در گوشه ای از باغچه خود داشته باشند. محوطه سازی با استفاده از مبلمان فضای سبز از دیگر عناصر قابل استفاده است.

خانه های ویلایی کوچک 749744755585

استفاده از بلوک های بزرگ به عنوان گدان در محوطه سازی

استفاده از بلوک های بزرگ سفالی یا بتنی که به شکل های مختلف ساخته شده است، می تواند به عنوان یک گلدان عظیم الجثه برای زیباتر کردن محوطه سازی خانه های ویلایی کوچک باشد. بسته به اینکه چقدر فضا در اختیار دارید این بلوک ها در ابعاد و اندازه های مختلف قابل تهیه هستند. کافی است مکان مناسبی را برای قرار دادن گلدان ها انتخاب کنید. چمن کاری در اطراف گلدان های جلوه بصری فوق العاده ای به وجود می آورد. برای انتخاب گیاه مناسب در این گلدان ها بهتر است درختچه های گیاهان یا گل هایی که رشد چند ساله دارند، بکارید. گیاهانی که از طریق پیاز تکثیر می شوند و به صورت دائمی هستند برای این کار بسیار مناسب است. از ازدحام و شلوغی انواع درختچه ها و بوته ها در مسیر رفت و آمد خودداری کنید.

نحوه چیدمان خانه های ویلایی کوچک

اگر بنا به هر دلیلی خانه های ویلایی کوچک انتخاب می کنید، ناگزیرید قید مبلمان کلاسیک را بزنید. مبل های کلاسیک فضای شما کوچکتر جلوه می دهد و کارایی هم نخواهد داشت. مناسب ترین مبلمان برای خانه های ویلایی کوچک، مبلمان راحتی، نیم ست، تاشو و L شکل است. اینگونه مبلمان علاوه بر کارایی مطلوب فضای منزل شما را نیز محدود نمی کند. از فرش های کوچک استفاده کنید. با توجه به کفپوش های مدرن اکثر خانه های امروزی، فرش های کوچکتر برای فضای داخلی بهتر است تا تمام سطح کف را نپوشاند. برای کف موزاییک استفاده از موکت های بدون طرح، با بافت عمودی، شکل و رنگ خنثی برای مفروش کردن دکوراسیون داخلی خانه های ویلایی کوچک بهتر است. پرده های بلند برای سقف های کوتاه بهترین انتخاب است. این کار سقف شما را بلندتر و فضای خانه را بزرگتر نشان خواهد داد.

استفاده از آینه رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی

استفاده از آینه یکی از قدیمی ترین ترفندهای بزرگنمایی فضا است. آینه های را می توانید مقابل منابع نوری نصب کنید. این کار فضای داخلی خانه شما را دو برابر می کند. توجه به ابعاد آینه بسیار حائز اهمیت است. استفاده از آینه های کوچک نه تنها فضا را بزرگ نشان نمی دهد بلکه در فضای شما اغتشاش بصری نیز ایجاد می کند. برای جلوگیری از اغتشاش بصری در فضا همیشه لوازم اضافی را از فضای خود دور کنید. در چیدمان خانه های ویلایی کوچک، خوب است از بافت و طرح های ساده استفاده کنید. توجه داشته باشید رنگ های انتخابی اسباب و لوازم تان ساده و نزدیک به رنگ های خنثی باشد. پارچه هایی با رنگ ها و طرح های شلوغ را فراموش کنید. سعی کنید تا حد امکان از یک ترکیب رنگ ساده برای فضای داخلی تان استفاده کنید.

خانه های ویلایی کوچک 255684784231512

تاثیر نور در طراحی خانه های ویلایی کوچک

یکی ازمهم ترین بخش های هر ویلا پنجره های آن بوده که بر عوامل مختلفی تاثیر گذار است. با بزرگ بودن پنجره ها می توانید طراحی مدرن را برای ویلا اجرا کنید و از فواید بی شمار نور طبیعی بهره ببرید. از بارز ترین تفاوت های نور طبیعی بزرگ نشان دادن فضای داخی است که برای خانه های ویلایی کوچک بسیار کارآمد است. به هرحال برای روشن سازی فضا به نور نیاز داریم. نور طبیعی علاوه بر تمامی مزایای خود می تواند در صرفه جویی در هزینه ها و بزرگ سازی فضا نقش به سزایی دارد. بنابراین برای طراحی خانه های ویلایی کوچک حتما از پنجره های بزرگ و نور طبیعی برای فضای داخلی ساختمان استفاده کنید. نور طبیعی علاوه بر پنجره ها در درب ورودی ساختمان و همچنین پارکینگ هم لازم و ضروری است و تاثیرات مثبتی در زیبایی ساختمان شما دارد.

هنگام خرید ویلا دکوراسیون داخلی هم مهم است

ترندهای طراحی داخلی در ویلاهای سر تا سر دنیا، هر سال و گاهی هر ماه عوض می‌شوند و عناصری به دکوراسیون اضافه می‌شوند که پیش از آن ندیده‌ایم. از آن جایی که ویلاها بیشتر در نقاط خوش آب و هوای کشور مثل شمال و شمال غرب یا جزایر آفتابی جنوب ساخته می‌شوند، تراس یا بالکن در آن‌ها می‌توانند حسابی کاربردی باشند. نیمکت‌های دست ساز، ست مبلمان مخصوص فضای باز، انواع گریل و وسایل پذیرایی از جمله قطعاتی هستند که بعد از خرید ویلا، تراس شما را به یک تفریحگاه جذاب تبدیل می‌کنند.

نمای مدرن در طراحی خانه های ویلایی کوچک

طراحی نما ویلا و نمای ساختمان از اساسی ترین بخش هر سازه ای بوده و همیشه در معرض دید است. از تاثیرات نمای ساختمان به بزرگ سازی خانه های ویلایی کوچک هم می توان اشاره کرد. تاثیرات نما در بزرگ سازی خانه های ویلایی کوچک دو حالت دارد. حالت اول این که نمای شما به رنگ روشنی ساخته شود. استفاده از رنگ های روشن بخصوص رنگ سفید تاثیرات مثبت بسیاری برای بزرگ نمایی مساحت ویلا دارد. حالت دیگری که در آن طراحی نما ویلا برای بزرگ سازی فضای داخلی موثر است مربوط به زمانی است که نما را طراحی می کنیم. در صورتی که طراح نمای خانه های ویلایی کوچک هستید، باید نماهایی انتخاب کنید که مساحت کمی را اشغال کند تا به بزرگ شدن فضای داخلی کمک کنید. استفاده از نماهایی که مساحت زیادی را در برگرفته اصلا توصیه نمی شود.

طراحی حیاط در خانه های ویلایی کوچک

وقتی نوبت طراحی فضاهای فشرده خانه ها می شود باید ایده های خاصی را در نظر گرفت تا یک فضای کوچک، به حیاطی کاربردی و راحت تبدیل شود. ایده هایی وجود دارد که به کمک آن می توان کارایی حیاط خانه های ویلایی کوچک را به بیشترین حد رساند. 16 ایده قابل توجه برای افزایش کارایی حیاط خانه های ویلایی کوچک :

  1. تقسیم فضای خود به چند دسته
  2. استفاده از یک نورپردازی هوشمندانه
  3. امتداد و گسترش فضای درونی خانه
  4. کامل کردن فضای داخلی خانه
  5. بازی با زوایا
  6. توجه به مقیاس
  7. استفاده از یک ماده
  8. دوری از بی نظمی
  9. محصور کردن فضا
  10. توجه به منظره
  11. فراموش نکردن کنتراست
  12. به حداقل رساندن میزان نگهداری از حیاط
  13. استفاده از تراس
  14. شخصیت بخشی
  15. ایجاد یک نقطه کانونی
  16. استفاده از کمک متخصصان

طراحی باغچه در حیاط خانه های ویلایی کوچک

زیبایی و جذابیت هر حیاطی به طراحی باغچه آن است. وجود فضای سبز در حیاط منزل می تواند روح و نشاط را برای حیاط شما به ارمغان بیاورد. بهتر است برای زیبایی و جذابیت بیشتر باغچه حیاط خانه های کوچک ویلایی، آن ها را به زیباترین شکل ممکن تزیین کنید. طراحی باغچه های حیاط های کوچک و نقلی یک تفاوت عمده در دکوراسیون حیاط های بزرگتر دارد. گنجاندن صحیح اجزا در فضایی کوچک تر به همان دقت و تکامل حیاط های بزرگتر است. بهتر است برای ایجاد نظم در باغچه کوچک حیاط منزلتان از گونه های مختلف گیاهان استفاده نکنید. کاشت درختان زیبا و انواع گل های رنگارنگ حس طراوت و شادابی را در باغچه حیاط ایجاد می کند. برای تزیین باغچه کوچک می توانید از انواع گل های زیبا و سنگ های تزیینی و گلدان کوچک و … استفاده کنید.

برج های ساحلی سرخرود 51536476857465321541

 

نکات مهم در طراحی خانه های کوچک ویلایی مدرن

همانطور که در سطرهای بالا اشاره شد، چگونگی بزرگ نشان دادن ویلا از مهم ترین و اساسی ترین نکاتی است که در طراحی ویلا باید رعایت کرد. در مرحله اول رنگ ساختمان را مد نظر داشته باشید، هر ساختمانی با طراحی ویلا مدرن به رنگ سفید رنگ آمیزی شده که ظاهر ویلا را بزرگتر نشان می دهد. اگر رنگ انتخابی شما برای طراحی خانه های ویلایی کوچک، از انواع رنگ های تیره باشد نتیجه برعکس است. در این صورت فضای شما به حد قابل توجهی کوچک به نظر می رسد. مطالب گفته شده تماما منبع علمی دارند و برگرفته از روانشناسی رنگ ها می باشد. یکی از مهم ترین نکاتی که در بزرگ به نظر آمدن خانه های ویلایی کوچک کاربردی است، بلند کردن ارتفاع ساختمان است. می توانید از گسترش ارتفاع تا حد قابل توجهی برای بزرگ نمایی خانه استفاده کنید.

انتخاب خانه ویلایی

معمولا انتخاب بین خانه های ویلایی و خانه های آپارتمانی یکی از سخت ترین تصمیم هاست .ولی باید این نکته را در نظر گرفت که هر کدام از آنها مزایا و معایت خود را دارند .

مزایای زندگی در خانه های ویلایی

  • در خانه ویلایی شما کمترین مشاع را با همسایه ها دارید .
  • داشتن حیاط ، ایوان و یا بالکن از ویژگی های اصلی ساختمان به حساب می آید .
  • وسعت بزرگ خانه های ویلایی نسبت با خانه های آپارتمانی
  • اگر از آن دسته افراد هستید که علاقه به نگهداری حیوانات خانگی دارید میتوانید به راحتی در خانه های ویلایی از آن ها نگهداری کنید .
  • برای ایجاد تغییرات و یا حتی عوض کردن دکوراسیون و تعمیر کردن در خانه های ویلایی شما نیازی به کسب اجازه از همسایه ها ندارید (برعکس آپارتمان که نیاز به کسب اجازه از همسایه های طبقه بالا و پایین دارید)
  • در خانه ویلایی به راحتی میتوانید برای خود یک باغ خصوصی و یا باغچه کوچک درست کنید .فضای سبز در خانه تاثیر چشم گیری در روحیه دارد .
  • ساخت استخر شخصی در حیاط خانه باغ
  • در خانه های ویلایی به دلیل بزرگی دست شما برای تغییر دکوراسیون خارجی و بیرونی باز است .
  • در خانه های ویلایی به دلیل بزرگی فضا به راحتی میتوان مهمانی و یا مراسم برگزار کرد .

معایب زندگی در خانه های ویلایی

  • معمولا خانه های ویلایی خوب در نزدیکی مرکز شهر هستند و از شهر کمی فاصله دارند .
  • خانه های ویلایی به دلیل بزرگی متراژ قیمت بالایی دارند .
  • تمیز کردن خانه های ویلای سخت تر از دیگر اقسام خانه هاست .
  • امنیت در خانه های ویلایی تا حدودی کمتر از آپارتمان هاست .
  • به دلیل بزرگی متراژ خانه هزینه های قبوض (آب، برق، گاز و …) بیشتر است .

خانه های ویلایی کوچک 78768754355452

ساخت استخر یا حوضچه

یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین ویژگی های زیبایی که خانه های ویلایی ایرانی آن را به خود اختصاص داده اند داشتن حوض در حیاط است .ساخت استخر در حیاط نه تنها برای شناکردن خوب است بلکه زیبایی فضا را چند برابر میکند .حوض در حیاط برای آرامش و از بین بردن خستگی ذهن نقش بسزایی دارد . همینطور هم میتوان از آن به عنوان زیبایی استفاده کرد و هم به عنوان پرورش ماهی .

باغچه و گل های تزئینی

از کاربردهای زیبای باغچه در حیاط خانه های ایرانی کاشتن انواع اقسام سبزی های خوراکی در آن است . شما هم میتوانید در باغچه وقت بگذرانید و سبزی بکارید و هم از آنها به عنوان خوراکی استفاده کنید .استفاده کردن از درختان و گل های زینتی میتواند به افزایش زیبایی حیاط  کمک کند .

داشتن تخت نوساتالژی در حیاط

شاید بارها در حیاط خانه های ویلایی تخت های چوبی به چشمانتان خورده باشد ، قرار دادن این تخت ها در زیرسایه درختان گوشه دنج و نوستالژی در فضا ایجاد میکند . برای استراحت کردن در بعداز ظهرهای فصل گرم سال بهترین گزینه استفاده ازاین تخت های چوبی است .

تاب برای بازی کردن

در اغلب خانه ها تابی برای بازی کردن وجود دارد ، داشتن تاب در حیاط هم  برای بازی کردن مورد استفاده قرار میگیرد هم برای تفریح و استراحت کردن . ساختن تاب در خانه های ویلایی زیبایی خاصی به حیاط خانه می بخشد .

استفاده از گلدان

گلدان های بزرگ ، کوچک و رنگی یکی دیگر از بخش های خانه های ویلایی ایرانی میباشد .داشتن گل دان های رنگی به همراه انواع اقسام گل ها و کاکتوس ها از رایج ترین ویژگی های خانه های ویلای است . حتی می توان برای جذاب تر کردن منظره حیاط و حوض یا استخر از گلدان با گل های زیبا تزئین کرد .

داشتن ایوان یا بالکن بزرگ

از کاربردهای خانه های بزرگ داشتن ایوان یا بالکن می باشد ، داشتن ایوان سنگی یا چوبی نمای ظاهری خانه را تغییر زیادی میدهد . به گونه ای که می توان برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح در کنار خانواده از ایوان است کرد به عنوان مثال قرار دادن میزناهار خوری کوچک به همراه بابیکیو بهترین گزینه می باشد .

کلام آخر

نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم اندکی از ویژگی های خانه های ویلایی میباشند ، شما باید قبل از خرید هرگونه ویلایی به ویژگی های آن دقت فرمایید . همچنین اگر مالک خانه ویلایی هستید میتوانید از نکاتی که ذکر کردیم بهره بگیرید. سخت ترین انتخاب افراد بین خرید خانه ویلایی و آپارتمانی می باشد ، که هرکدام از آنها مزایا و معایبی دارند .شما با کسب آگاهی بیشتر و مشورت با افراد با تجربه میتوانید بهترین تصمیم را در زمینه خرید ویلا یا آپارتمان بگیرید . همچنین شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین با در ارتباط باشید .دکتر بخشی از مشاورین مجرب و با تبحر در زمینه خرید  فروش ویلا میباشد شما به راحتی و با خیال راحت میتوانید از تجربیات ایشان استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه