۹ قلعه ایرانی که هر معمار باید از آن بازدید کند.

9 فروردین 1402
0 دیدگاه
قلعه های ایرانی 74684646949+96448484844

به عنوان یک فرد با ملیت ایرانی، به نظر می رسد لازم باشد با عجیب‌ ترین قلعه هایی که در کشورتان ساخته شده و در حال خدمت رسانی است، آشنا شوید. اگر یک معمار در حال تجربه اندوزی و یا یک تروریست علاقه مند به بازدید از سازه های معماری و ساختمان های عجیب هستید، به دلیل موفقیت بیشتر در حوزه کسب و کار و علایقتان مجبور به تحقیق و جست و جو در رابطه با قلعه های ایرانی خواهید شد. مقاله ما آماده شده تا شما را در این مسیر چون دوستی مهربان همیاری نماید.

قلعه الموت

“قلعه الموت”، یکی از قلعه‌های باستانی ایران است که در منطقه کوهستانی الموت، در جنوب استان گیلان و در نزدیکی رودبار قرار دارد. این سازه به دورهٔ صفویه بازمی‌گردد و حدودا در سال ۸۶۵ هجری شمسی ساخته شده است. قلعه الموت به عنوان یکی از قلعه‌های قدیمی و باستانی ایران، از نظر فرم، معماری و موقعیت جغرافیایی یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود.

این قلعه در گذشته به عنوان یک پایگاه نظامی در برابر هرگونه حمله غیرقابل نفوذ تلقی می‌شد. این قلعه دارای دیوارهای سنگی ضخیم، برج‌های نگهبان، سربند‌های چوبی و چاه‌های آب بود که به دفاع از قلعه در برابر دشمنان کمک می‌کردند. علاوه بر این، این قلعه دارای باغ‌هایی با گیاهان متنوع و کتابخانه‌های بهشتی بود که برای اهالی منطقه و مسافران جاذبه جالبی داشت.

امروزه، “قلعه الموت” به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان گیلان شناخته می‌شود و گردشگرانی را به سوی خود جذب می‌کند. این قلعه که در سال ۱۳۸۵ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است، هنوز نشانه‌هایی از دوران گذشته‌اش را به همراه دارد و به عنوان یکی از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری کشورمان به شمار می‌آید.

قلعه های ایرانی 74684646949+96448484844

 قلعه شوش

نمی دانم شاید من اگر یک معمار تازه کار بودم، اولین سازه ایرانی را که برای تحقیق و پژوهش انتخاب می کردم قلعه شوش که در ویرانه های شهر باستانی شوش در استان خوزستان، جنوب ایران واقع شده است، بود. مهم ترین دلیل انتخابم هم این بود، به دلیل ساخته شده توسط باستان شناس فرانسوی ژان ماری ژاک در اواخر دهه 1890 خیلی شبیه آثار قرون وسطایی فرانسه است.
وقتی به سال ساخت این اثر نگاه می کنم واقعا متعجب می شوم با اینکه این سازه در زمان قبل از پیشرفت های زیاد معماری و علمی ساخته شده است اما مقاومت اش خیلی زیاد است.

 قلعه دختر

شاید اگر باستان شناس بودم حتما از قلعه دختر بازدید می‌ کردم. از نظر باستان شناسان این قلعه، قدیمی ترین قلعه جهانی است که در فیروزآباد استان فارس در سال 209 میلادی ساخته شده و تا به امروز پابرجاست. فرقی نداره باستان شناس باشید یا معمار و یا حتی یک فرد علاقه مند به استان فارس به نظر می یاد اگر از این قلعه فوق العاده زیبا بازدید نکنید، باختید. اطلاعاتی که در مورد زمان ساخت این سازه موجود است، این گونه بیان می کند که این قلعه به دستور اردشیر اول در پایان دوره اشکانی ساخته و به الهه آناهیتا اختصاص داده شد. اختصاص این سازه به الهه آناهیتا باعث شد تا با نام قلعه دختر معروف شود.

قلعه های ایرانی 464846848648647874868574

 

قلعه بابک

این قلعه یکی از قلعه های زیبا و پر بازدید ترین قلعه های ایرانی است که به دلیل قرار گرفتن بر فراز کوهی در جنگل های ارسباران قرار دارد. ارسباران در 6 کیلومتری جنوب غربی شهر کلیبر در شمال غرب ایران واقع شده. قرار گیری این سازه بر فراز کوه باعث شده تا این ساختمان از میان کوهنوردان، علاقه مندان زیادی برای خود یابد.
شاید یکی از مهم ترین دلایل اهمیت این قلعه شناخت آن به عنوان قلعه جمهوری یا جاودانه است. درست شنیدید، این قلعه با نام جمهوری نیز شناخته می شود که یادآور نبرد بابک خرمدین با عباسیان است.
یکی از نکته هایی که باید حتما قبل از بازدید از این سازه در نظر بگیرید این است که اگر توانایی بالا رفتن از پله هایی طولانی و شکسته را به دلایلی چون مشکلات حرکتی و سایر ضایعه های اسکلتی و عضلانی ندارید، این قلعه مناسب شما نخواهد بود.

قلعه رودخان

اگر دنبال بازدید از یک قلعه های ایرانی جنگلی که برای شما خاطره ای بسیار به یاد ماندنی را رقم زند هستید، قلعه رودخان آماده خدمت رسانی به شماست. این کاخ در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن، استان گیلان قرار دارد. قرار گیری نام گیلان در کنار نام این سازه به تنهایی انگیزه ای است برای اشتیاق بیشتر دوست داران جنگل و طبیعت. ساخته شدن این ساختمان از آجر و سنگ در دوره ساسانی، باعث استحکام بالا و در نتیجه آسیب ندیدن ساختمان تا به امروز شده است. شما برای رسیدن از این قلعه قرون وسطایی باید یک مسیر پیچ در پیچ کوهستانی در یک جنگل سرسبز را پشت سر گذاشته و بالاخره پس از بالا رفتن از 1000 پله سنگی به ساختمان خواهید رسید.

قلعه های ایرانی 87749769874874864874684874

ارگ بم

کمتر کسی وجود دارد که به کرمان سفر کند اما از این ارگ بازدید نکند. ارگ بم بزرگ ترین بنای خشتی جهانی است که در سال 2003 در اثر زلزله بم کمی تخریب و تغییر کرده است.
این قلعه قدیمی ایرانی در دوره هخامنشیان ساخته شده و به مکانی مهم در جاده ابریشم آن زمان تبدیل شده بوده است.
این ساختمان که نزدیک 18000 متر مربع مساحت دارد، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

قلعه رویین

یکی دیگر از قلعه های ایرانی واقع در استان کرمان، قلعه رویین  می باشد. این قلعه خشتی قرون وسطایی شباهت زیادی با ارگ بم دارد و همه عناصر معماری یک قلعه متروکه را دارا است. گفته می شود این قلعه متعلق به هزار سال پیش است که تا صد و پنجاه سال پیش مسکونی بوده است. عده ای از باستان شناسان می گویند این قلعه مربوط به دوره ساسانی قبل از اسلام می باشد.

قلعه 64698748741

 

قلعه پرتغالی

این قلعه که به قلعه بانوی ما نیز معروف است، یکی از اصلی ترین جاذبه های جزیره هرمز در جنوب ایران است. این قلعه سنگی قرمز یکی از آخرین بازمانده های دوران استعمار پرتغال در خلیج فارس می باشد. بنا در سال 1507 زمانی که هرمز یک شهر مهم دریایی و پادشاهی کوچکی در نزدیکی ورودی خلیج فارس بوده است، تشکیل شده.

قلعه نارین

نارین در شهر زیبای میبد در استان یزد واقع شده است. قلعه ای از آجر که قدمت آن به سلسله های هخامنشی و ساسانی باز می گردد. ارتفاع خرابه های این قلعه به 40 متر رسیده و می توان بیش از 70 کیلومتر را از هر طرف از بالای بام تماشا کرد. قلعه همچنین دارای یک اتاق بزرگ زیرزمینی است که احتمالاً یک زندان بوده است.

با اینکه تعداد قلعه های ایرانی بسیار بالاست اما اینگونه به نظر می رسد که بازدید از این هشت قلعه معروف ایرانی می تواند تمامی اطلاعاتی را که به عنوان یک معمار در حال کاوش به آن نیاز دارید در اختیارتان قرار دهد.

شما همچنین می توانید نکات معماری ظریف به کار رفته در این سازه ها را یادداشت نموده تا بعد ها در فرایند طراحی ویلا ها و پنت هاوس ها از آن بهره گیرید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه