9 مورد ازمعروف ترین مساجد ایرانی که هرکسی باید بشناسد

19 اسفند 1401
0 دیدگاه
معروف ترین مساجد ایرانی 545545646421021

مساجد مهم ترین آثار معماری به جا مانده از تاریخ اسلامی در کشورمان ایران هستند. مساجد ایرانی زیبا و خارق العاده ای که سر به فلک کشیده و توانایی معماران صدر اسلام را به نمایش می گذارد، میراث ظهور اسلام در ایران می باشند. تعداد مساجد در ایران بسیار زیاد می باشد به گونه ای که در هر شهر می توان مساجد بسیاری یافت. در میان این مساجد، تعداد اندکی به دلیل طراحی خاص مقبولیت گسترده یافته و شهرتی جهانی یافته است.  مساجد ایرانی از جمله جاذبه های اصلی کشور می باشند که گردشگران برای آشنایی با معماری و فرهنگ دوران اسلامی از آن دیدن می کنند. در ادامه به معرفی برخی از معروف ترین مساجد ایرانی خواهیم پرداخت.

1. مسجد نصیرالملک، شیراز

وقتی از مسجد های ایرانی صحبت می کنیم، حتما اسم مسجد نصیرالملک روی زبانمان جاری می شود.  این مسجد به دلیل کاشی های صورتی رنگی که  برای زیبا سازی طراحی داخلی آن به کار رفته، مسجد صورتی نامیده می شود.
هنگامی که به نمای خارجی مسجد نگاه می کنید، تصور می کنید که با یک مسجد بسیار ساده سر و کار دارید اما این تصور کاملا اشتباه می باشد. چرا که این مکان مقدس یکی از شاهکار های معماری ایرانی می باشد که به دلیل داشتن رنگ و نور جالب مورد توجه بازدید کنندگان قرار می گیرد.
این مسجد قاجاری حاصل تلاش های دوازده ساله ای می باشد که از اواخر دهه ۱۸۰۰ آغاز گشته بود. این مسجد به دستور میرزا حسنعلی نصیر الملک با طراحی خاص محمد حسن معمار ساخته شده است. جالب است بدانید فرایند مراقبت و مرمت کاری این سازه تا به امروز نیز ادامه دارد.

معروف ترین مساجد ایرانی 654486544654210

 

2. مسجد شیخ لطف الله، اصفهان

مسجد شیخ لطف الله نمونه ای جالب از معماری پیچیده ایرانی است که از سال  ۱۶۱۹ تا به امروز پا برجا مانده است. طراحی خود ساختمان نسبتاً ساده است اما کاشی کاری آن ارزش بازدید را دارد. بدون شک گنبد با طرح های عربی خود که با نزدیک شدن به مرکز کوچکتر می شوند، نقطه کانونی توجه است. داخل و خارج گنبد مسجد با کاشی های رنگی زنده پوشانده شده است. مسجد شیخ لطف الله به دلیل گنبد خارج از مرکز و عدم وجود مناره ها به یکی از معروف ترین مساجد ایرانی تبدیل گشته است. این سازه دارای کاشی های کرم رنگ می باشد که با حرکت خورشید در طول روز تغییر رنگ می دهند و در برخی مواقع رنگ صورتی به خود می گیرند.

مسجد شاه چراغ شیراز

شاه چراغ مقبره و مسجدی است که یکی از مهم ترین مکان های زیارتی ایران می باشد که به عنوان سومین حرم اهل بیت در ایران شهرت یافته است. این مقبره سالانه میلیون ها گردشگر را به خود جذب می کند.
هنگامی که از خارج به این بنای یاد بود نگاه می کنیم، این گونه به نظر می رسد که این سازه یک مسجد بسیار ساده و معمول با مقبره و دو مناره است. در واقع این سازه یکی دیگر از سازه هایی می باشد که طراحی خاصی داشته و به دلیل استفاده از طراحی داخلی زیبا و آینه ای به مسجد آینه ها نیز معروف است.

معروف ترین مساجد ایرانی 4654565445615415554

3. مسجد امام، اصفهان

مسجد امام در ضلع جنوبی یکی از زیباترین میدان های ایران یعنی میدان نصف جهان اصفهان قرار دارد. این مسجد نمونه ای عالی از معماری اسلامی در کشور است که توسط یونسکو به همراه دیگر آثار  تاریخی موجود در میدان به عنوان میراث جهانی ثبت شده است.

قدمت این مسجد به قرن 1600 میلادی برمی گردد. کاشی های این سازه از موزاییک با هفت رنگ مختلف ساخته شده است و یکی از خیره کننده ترین نمونه های معماری ایرانی را به نمایش می گذارد.این سازه همچنین دارای چهار مناره بلند، 18 میلیون آجر و صدها هزار کاشی است که بسیار دقیق و بدون نقص کنار یکدیگر قرار گرفته اند. قسمت ورودی ساختمان مملو از کاشی های خوش رنگ و کتیبه های زیبایی می باشد.

4. خانقاه و حرم شیخ صفی الدین، اردبیل

در سال 2010 میلادی خانقاه شیخ صفی الدین به عنوان یکی از زیبا ترین و معروف ترین مساجد ایرانی توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد. این بنا که بین قرن های 16 و 18 میلادی ساخته شده است، تلفیقی از بنا های سنتی صوفیانه و ایرانی و همچنین نشان دهنده هفت مرحله و هشت نگرش عرفان صوفیانه در معماری است. آرامگاه شیخ صفی به صورت هشت ضلعی ساخته شده و گنبد معروف آن در بالای مقبره قرار دارد.

معروف ترین مساجد ایرانی 654684685445431

 

5.مسجد وکیل، شیراز

مسجد وکیل در ضلع غربی ورودی بازار وکیل واقع شده است. این مسجد که در زمان سلسله زند بین سال های 1751 تا 1773 ساخته شده است دارای  مساحت 8660 متر مربع است. این مسجد برای استفاده عمومی ساخته شد و در طول تاریخ در اختیار علاقه مندان دیدن اسلام قرار گرفت.

برخلاف اکثر مساجد ایران که دارای چهار ایوان هستند، این مسجد تنها دو ایوان دارد که در ضلع شمالی و جنوبی صحن بزرگ واقع شده است. دکوراسیون ایوان ها کاشی های چند رنگ معمولی هستند که به کاشی های هفت رنگ معروف می باشند و هنر و معماری سلسله زند در قرن 18 را به نمایش می گذارند. مساحت شبستان (نمازخانه) این سازه تقریباً 2700 متر مربع بوده و 48 ستون یکپارچه به شکل مارپیچ تراشیده شده است که هر کدام دارای یک برگ از برگ های آکانتوس می باشد.

6.مسجد آقا بزرگ، کاشان

کاشان یکی از شهر های معروف ایرانی می باشد که بیشتر به دلیل دارا بودن باغ ها و خانه های تاریخی شناخته شده و مورد بازدید قرار می گیرد. با این حال  در قسمت تاریخی شهر، یک مسجد باشکوه به نام مسجد آقا بزرگ وجود دارد که به عنوان بهترین مجموعه اسلامی در کاشان توصیف شده است.

7.مدرسه آقا بزرگ کاشان

این مسجد به همراه یک مدرسه به همین نام در اواخر قرن 18 میلادی توسط استاد معمار استاد حاج صبانعلی ساخته شد. این سازه آجری با طاق های مجاور، مناره های کاشی کاری شده و گنبد متواضع نشان دهنده سازه های معمول اسلامی است. زیبایی این مسجد آجری متواضع با چوب پیچیده، آینه کاری، گچ بری و کاشی های هندسی افزایش یافته است.
این مسجد به دلیل طراحی متقارن خود که از دو ایوان بزرگ یکی در جلوی محراب و دیگری در ورودی تشکیل شده است، نسبت به سایر مساجد ایرانی متمایز است.

8. مسجد گوهر شاد، مشهد

این مسجد یکی دیگر از معروف ترین مساجد ایرانی می باشد که هر ساله ملیون ها بازدید کننده را به خود اختصاص می دهد.
مسجد گوهر شاد همچنین بزرگ ترین و زیباترین مسجد در یادگار حرم مطهر امام رضا نیز می باشد. این بنا به دستور ملکه گوهر شاد، همسر شاهرخ، یکی از پادشاهان تیموری در سال 1418 میلادی ساخته شد. حیاط این سازه با 2850 متر مربع یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین مساجد در این مجموعه را تشکیل داده است.
این مسجد یک مسجد کلاسیک است که در قالب چهار مسجد عاج ساخته شده و دارای گنبدی به ارتفاع 41 متر و 2 مناره با ارتفاع 43 متر است. گنبد لاجوردی آن بر خلاف گنبد طلایی حرم مطهر امام رضا (ع) منظره زیبایی را ایجاد می کند. این سازه  یکی از نمونه های استثنایی معماری اسلامی در نظر گرفته می شود.

9. مسجد آبی، تبریز

مسجد آبی یکی دیگر از معروف ترین مساجد ایرانی می باشد که به دلیل پوشیده شدن با کاشی های زیبا و آبی به فیروزه اسلام نیز شهرت دارد.این مسجد در سال 1465 به دستور جهان شاه، فرمانروای سلسله قراقویونلو ساخته شد و در زلزله ای عظیم در سال 1779 آسیب دید.مسجد آبی عضو یک مجموعه معماری بزرگتر به نام مجموعه مظفریه بود. این مجموعه شامل مسجد، صومعه، حیاط، کتابخانه و قسمت های دیگر بوده است که همه ویران شدند و تنها مسجد آبی باقی مانده است.

معروف ترین مساجد ایرانی 46416543653421

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه