معروف ترین سبک های معماری کدامند؟

29 دی 1401
0 دیدگاه
سبک های معماری 25154643212

به ساختمان های سر به فلک کشیده اطراف که نگاه کنید، خواهید فهمید که هر یک از این ساختمان های زیبا به دست معمارانی کوشا و توانا و همچنین با سبک های معماری خاص ساخته گشته است. هر کدام از این سبک ها دارای ویژگی های خاص خود می باشند که موجب ایجاد تمایز ها در میان ساختمان ها و سازه های ساخته شده، گشته است. این ویژگی ها با کمی خلاقیت و نوآوری آمیخته گشته تا بتواند سازه های هنری و معماری را پدید آورد که برای سالیان سال استقامت داشته و به دلیل زیبایی های خاص شهرت یابد.
از زمان پیدایش اولین سازه ها تا به امروز سبک های معماری فراوانی مورد استفاده قرار گرفته است که هر کدام در اثر تلاش های شبانه روزی معماری دانا و خلاق پدیدار گشته است. در ادامه ما به بررسی برخی از مهم ترین و معروف ترین سبک های ساختمان سازی و معماری خواهیم پرداخت و اطلاعاتی هر چند اندک اما کاربردی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

ویکتوریایی

یکی از مطرح ترین سبک های معماری جهان که موجب پدید آمدن ساختمان ها و سازه های زیبای فراوانی گشته است، معماری ویکتوریایی است.
دوران ویکتوریا بازگشت بسیاری از سبک های معماری از جمله احیای گوتیک، تودور و رومانسک و همچنین تأثیرات آسیا و خاورمیانه بوده است. در طول انقلاب صنعتی، بسیاری از خانه ها به عنوان بخشی از رونق مسکن به سبک ویکتوریایی ساخته شدند. ویژگی های کلیدی این سبک معماری عبارت است از  ظاهر عروسک مانند خانه همراه با تزئینات مجلل، پنجره های کوچک، شکل نامتقارن، سقف شیب دار، ایوان های دور تا دور، رنگ های روشن.

سبک های معماری 5648676854132اسلامی

ظهور اسلام در جهان علاوه بر تاثیرات گسترده ای که بر روی عقاید و اعتقادات مردم داشته است، معماری آن ها را نیز متحول کرده است.
معماری اسلامی در خاورمیانه در قرن هفتم میلادی آغاز گردیده است. تاثیرات این سبک از معماری بر روی ساختمان های ساخته شده در هر کدام از کشور ها چون ایران، اسپانیا و همچنین شمال آفریقا متفاوت بوده است.
مسجد ها بهترین نمونه از سبک های اسلامی می باشند. این سازه ها شامل طاق های نوک تیز، گنبد و حیاط بوده و به نحوه ای بسیار خلاقانه طراحی و ساخته شده است.
ویژگی های کلیدی سبک اسلامی عبارت است از طاق نعل اسبی، طرح های هندسی، تمرکز بیشتر بر روی فضاهای محصور.

تودور

اگر بخواهیم یکی دیگر از سبک های معماری مطرح جهانی را معرفی کنیم، حتما نام این سبک را بیان خواهیم نمود. معماری تودور آخرین سبک دوره قرون وسطی در انگلستان بین سالهای 1400-1600 میلادی بوده است. ویژگی های برجسته و متمایز این سبک پر طرفدار موجب گشته تا خانه های ساخته شده با این سبک به راحتی قابل تشخیص باشد.
ویژگی های کلیدی این سبک معماری پر طرف دار عبارت است از سقف کاهگلی، پنجره های حصار (پانل های شیشه ای الماسی با ریخته گری سرب)، دودکش های نسبتا بزرگ، درهایی با ساختار پیچیده.

سبک های معماری 4494797968496848945864585باروک

باروک سبکی نام آشنا و معروف می باشد که موجب پدید آمدن سازه هایی مستحکم و همچنین زیبا در جهان گشته است. این سبک معماری که در اواخر قرن شانزدهم در ایتالیا سرچشمه گرفت، از سبک رسمی رومانسک سرچشمه گرفته است اما تفاوت های قابل توجه ای با سبک رومانسک دارد. این سبک یک سبک ظریف و خلاقانه بود که بیشتر به بیان زیبایی ها و احساسات می پرداخت.
ویژگی های کلیدی سبک باروک عبارتند از پایه های شکسته در راس، تزئینات پیچیده، دارا بودن ستون های جفت، دیوارهای محدب و مقعر.

رومانسک

معماری رومانسک یکی از سبک های معماری مطرح اروپایی می باشد که مورد توجه بسیاری از سازندگان اروپایی قرار گرفته است. این سبک محبوب که با نام نورمن نیز شناخته می گردد، اواخر قرن دهم در سراسر اروپا ظاهر شده و برای سالیانی متمادی مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی می توانیم بگوییم کلیسا های سبک رومی از جمله مطرح ترین ساختمان های ساخته شده با استفاده از این سبک معماری می باشد. تمامی این کلیسا ها دارای طاق های گردی می باشد که از ویژگی های اصلی این سبک معماری می باشد. ویژگی های کلیدی این سبک پر طرفدار معماری اروپایی عبارت است از طاق های گرد، تکرار ردیف طاق های سر گرد، تزئینات سبک گل و شاخ و برگ گیاهان.

سبک های معماری 456849685964859684596847674گوتیک

یکی دیگر از سبک های معماری که نامی آشنا داشته و سازه های ساخته شده بسیاری را به خود اختصاص می دهد، گوتیک می باشد. این سبک نام آشنای معماری و ساختمان سازی از اواسط قرن دوازدهم شکوفایی یافته و گسترش پیدا کرده است.
این سبک محبوب تمامی ویژگی های سبک های قبلی را مدنظر قرار داد و با کنار هم قرار دادن این سبک ها موجب گشت تا یک سبک جدید و متمایز تشکیل شود که بسیار زیبا تر و جذاب تر از سبک های قبلی بود. این سبک نسبت به سبک کلاسیک از تزئینات بیشتر، دیوار های نازک تر، ستون های باریک تر و همچنین پنجره های رنگی و زیبا تری برخوردار می باشد. ویژگی های کلیدی سبک گوتیک عبارت است از ارتفاع و عظمت زیاد، طاق های نوک تیز، سقف های طاقدار و ساختمان های سبک.

سبک های معماری 7987948487547857485741

 رنسانس

سبک رنسانس یکی دیگر از مطرح ترین سبک های اروپایی می باشد که موجب پدید آمدن بسیاری از کاخ های اروپایی گشته است، این سبک تحت تأثیر سبک های کلاسیک در قرن 15 میلادی در ایتالیا ظاهر شده و با هماهنگی، وضوح و قدرت مشخص شد. این سبک معماری منعکس کننده ظرافت و ایده آل های زندگی داخلی بوده و سرنخ هایی از ویرانه های رومی را ارائه می دهد. ویژگی های کلیدی این سبک نیز عبارت است از  ساختمان های مربع شکل، سقف های مسطح، نقوش کلاسیک، طاق ها و گنبدها، ستون های رومی، حیاط محصور.

سبک های معماری 56416547451

 مدرنیست

اگر بخواهیم یکی از سبک های معماری مطرح و پرطرفدار اروپایی را به شما معرفی کنیم هیچ گاه از سبک مدرنیست غافل نمی شویم. مدرنیسم یک اصطلاح کلی است که به جنبشی در آغاز قرن بیستم اختصاص داده شده و می تواند شامل سبک هایی مانند آینده نگری، پست مدرن و کلاسیک جدید باشد.
سازه های ساخته شده با این سبک مطرح معماری  باید فاقد جزئیات غیر ضروری و تمرکز بر سادگی باشند و از مواد غیر ضروری در ساخت آن ها استفاده نگردد.
ویژگی های کلیدی این سبک عبارت است از عدم وجود ساختمان های تزئینی، ارتفاع کم، استفاده از مصالح مدرن، تعامل با فضاهای داخلی و خارجی، استفاده از نور خورشید و سایه زنی برای راحتی انسان ، استفاده از شیشه و نور طبیعی.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه