معروف ترین آثار معماری پارامتریک کدامند؟

معروف ترین آثار 546546541051

در این بخش میخواهیم معروف ترین آثار  معماری پارامتریک را معرفی نماییم. معماری پارامتریک روشی است که می تواند به معماران و توسعه دهندگان املاک در طراحی و ساخت سازه هایی بسیار شگفت انگیز کمک کند. در طول تاریخ، معماران ساختمان ها را با محیط اطراف خود سازگار کرده اند. اگر چه آن ها طرح اولیه را در ذهن دارند، اما همچنین باید از قوانین طبیعت نیز پیروی کنند. کیفیت یک ساختمان به تعداد زیادی پارامتر بستگی دارد.

طراحی پارامتری جدیدترین نوآوری تکنولوژیکی در معماری است. این طراحی، یک فرآیند طراحی است که پارامترهای لازم در جهت ساخت سازه ای مقاوم، زیبا و با کیفیت را در نظر می گیرد. سپس، از روابط الگوریتمی برای تعیین تمام طرح های ممکن استفاده می کند. معمار می تواند طرح اولیه را با توجه به محیط اطراف تغییر دهد. علاوه بر این، به توسعه دهندگان املاک کمک می کند تا ارزش هر ملک را به راحتی تشخیص و سازه را قیمت گذاری کنند. ساخت سازه هایی کاربردی و زیبا سالیان سال برای معماران چالش بوده است، اما امروزه به لطف طراحی پارامتری دستیابی به این هدف بسیار آسان گردیده است. اگر چه تعداد این ساختمان ها امروزه رو به افزایش است اما گمان می رود که افزایش این سازه ها با روندی صعودی همراه باشد. در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین سازه های ساخته شده با استفاده از این معماری خواهیم پرداخت.

ساختمان ،  Museo Soumaya Nuevo Polanco

این سازه زیبا زمانی یک منطقه صنعتی مهم در حومه مکزیکوسیتی بوده است. اما در سال های اخیر به دلیل تحول چشمگیری که داشته است، به یکی از معروف ترین آثار معماری پارامتریک جهان تبدیل شده است. این ساختمان اکنون ترکیبی از دو دوره است. در یک دوره، دفاتر مدرن و برج های مسکونی را خواهید یافت و در دوره دیگر کارخانه ها و انبار های قدیمی قابل مشاهده هستند.

طراحی بیرونی ساختمان شبیه یک بنای یادبود خارج از زمین است. ساختار نامتقارن آن تمام اصول معماری سنتی را نقض می کند. این سازه فاقد هرگونه پنجره یا دهانه در کناره ها است که نمایی مرموز به آن می افزاید. سقف مسطح در بالای ساختمان نور طبیعی زیادی را جذب می کند. آنقدر که خورشید در طول روز فضای داخلی را روشن می کند. در داخل ساختمان شش سطح کاملاً متفاوت وجود دارد. همه این ویژگی ها از طریق پیوند سیستم های پیچیده و قوانین طبیعی پدیدار شده است.  نمای آلومینیومی اسکلت منحنی ساختمان را در بر می گیرد که از 28 ستون فولادی با اشکال و قطرهای متمایز تشکیل شده است. این سازه به عنوان یکی از ساختمان های ساخته شده با استفاده از معماری پارامتریک علاوه بر زیبایی از کیفیت بالایی نیز برخوردار است.

 

معروف ترین آثار  07468551230

سالن کنسرت والت دیزنی، معروف ترین آثار معماری پارامتریک

اگر چه معماری پارامتریک به تازگی به سرعت افزایش یافته است، اما اولین آزمایشات آن در آغاز قرن 21 انجام گشته است. آیا می دانستید که سالن کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس یکی از اولین ساختمان های طراحی پارامتری بوده است؟

فرانک گری معمار سازنده این بنا، ساختمان را با استفاده از تکنیک های مختلفی طراحی کرده است. او طرح ها و مدل های بسیاری را برای طراحی نمای بیرونی ترکیب کرده تا بتواند این سازه زیبا را پدید آورد. او همچنین انواع مختلفی از اشکال نامتقارن را که به شکل فشرده ترکیب می شوند، در نظر گرفت و در فرایند ساخت این سازه به کار برد.

او همچنین مجبور بود از یک تکنیک پارامتریک برای تبدیل ساختار به واقعیت استفاده کند.
گری با مینورو ناگاتا، مهندس آکوستیک با یکدیگر همکاری کردند تا پتانسیل آکوستیک سالن بزرگ را به حداکثر برساند. آن ها ابتدا مدل مقیاس 1:10 از سالن را ایجاد کردند تا پایه صوتی لازم را تغییر دهند. سپس مقیاس فضا و مواد را بر اساس آن طراحی نمودند. ز طر
سقف خم شده و ساختار کلی خمیده در این سازه با یکدیگر ترکیب می شوند تا بهترین پاسخ صوتی ممکن را ایجاد کنند.

معروف ترین آثار 566846512100

مرکز ملی آبزیان در پکن

یکی دیگر از ساختمان های ساخته شده با استفاره از معماری پاراکتریک، مرکز ملی آبزیان در پکن می باشد.
مرکز آبزیان یک ساختار پارامتریک منحصر به فرد محسوب می شود. هسته اصلی طرح شامل اشکال مربعی و مطابق با معماری سنتی چینی است. با این حال، طراحی مدرن این پیوند های فرهنگی را پوشش می دهد، زیرا نمای بیرونی از حباب های آب به شکل مربع تشکیل شده است که شبیه یک تار است. ورزشگاه ملی پکن در کنار مرکز آبزیان قرار دارد. این شگفتی پارامتری دایره ای شکل تضادی بین این دو سازه و محل ورزش های مکعبی ایجاد می کند. مکعب آب تمام مزایای پارامتریسم را نشان می دهد. در ساخت این سازه سبک های سنتی با روش های طراحی مدرن ترکیب شده و یک بنای شاخص و کاربردی پدیدار شده است.

معروف ترین آثار  0468421205641

برج کانتون

برج کانتون در گوانگژو اولین برج تلویزیونی ساخته شده با استفاده از معماری پارامتریک در جهان می باشد. این برج ساخته شد تا نشان دهنده روند مترقی شهر بوده و پیشرفت های گسترده شهر را نشان دهد .  این ساختمان ظریف در واقع چندین هدف را برآورده می کند. این ساختمان شامل سالن های کنفرانس و فضاهای نمایشگاهی است و مکانی برای دید و بازدید گردشگران فراهم نموده است.

معروف ترین آثار  567896415135210

غرفه برنهام

غرفه برنهام در بین ساختمان های نام برده در این مقاله بسیار کوچک تر است. با وجود داشتن اندازه کوچک در میان بهترین آثار ساخته شده با استفاده از معماری پارامتریک مشاهده می شود.
این سازه کوچک در شیکاگو به دلیل اصالت خود مورد استقبال منتقدان قرار گرفته است. معمار معروف زاها حدید از پارامتریسم برای تکرار زیبایی در قسمت های مختلف چندین بار استفاده کرده است و یک سایبان باشکوه بر روی فضای داخلی غار ایجاد نموده است. به همین دلیل، برخی از بازدیدکنندگان به درستی آن را به عنوان چادر کمپینگ از آینده توصیف کردند.

یک پوسته پارچه ای و دنده های آلومینیومی دور ساختمان را می پیچند. در داخل سازه، بازی با نورهای رنگارنگ یک نمایش نور در شب ایجاد می کند. این شاهدی زیبا بر آینده غیرقابل پیش بینی معماری است. در رابطه با معماری پارامتریک باید بدانید که این سبک معماری برای طی کردن مسیر پیشرفت و ترقی بیشتر، به زمان بسیار زیادی نیازمند است. پیش بینی می شود که در سال های پیش رو شاهد رشد گسترده این سبک معماری باشیم. شاید بتوان بعد ها از این سبک معماری برای ساخت برج ها و پنت هاوس ها در شمال نیز استفاده کرد.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه