معروف ترین معماری های موریش در اسپانیا کدامند ؟

23 بهمن 1401
0 دیدگاه
معماری موریش 8484185185748748

به دنبال حکومت پنج قرنه مور ها در شبه جزیره ایبری برخی از بزرگ ترین آثار معماری در اسپانیا به جای مانده است . بنا های ساخته شده بر اساس معماری موریش در اسپانیا برخی از آثار معماری اسلامی هستند که در اروپا یافت می شوند و با برخی از بناهای بزرگ موجود در سراسر خاورمیانه رقابت می کنند . اگرچه حکومت مورها در اسپانیا دوام نیاورده است ، اما بنا های تاریخی ساخته شده توسط مور ها هنوز هم یکی از نمادین ترین مکان های اسپانیا هستند .

معماری موریش نوعی اصطلاح همه جانبه برای معماری است که توسط مورها ساخته شده است . مور ها ، یک اصطلاح همه گیر است که به مجموعه وسیعی از گروه ها مانند خلافت اموی ، خلافت کوردوبا ، المراوییدها و المحاد اشاره دارد . در ادامه این مقاله به معرفی برخی از مهم ترین آثار ساخته شده بر اساس این معماری خواهیم پرداخت .

ویژگی های معماری موریش

این معماری نیز مانند سایر معماری های مطرح در جهان دارای ویژگی های خاصی می باشد که در جهت تشخیص آثار ساخته شده بر اساس آن شناخته می گردد .

معماری موریش 89687687496789658967896789678

طاق نعل اسبی

طاق نعل اسبی جزء ساختاری منحصر به فرد معماری موریش  است و نسبت به طاق های گرد رومی احساس سبک تر و بازتری دارد . این طاق ها در مدینه آزاهارا به وضوح دیده شده و عناصر معمول طراحی مورها محسوب می گردد .

هندسه پیچیده

در حالی که بسیاری از اروپا هنوز در دوران تاریکی زندگی می کردند ، فرهنگ مور ها در اسپانیا رونق داشت . آن ها مهندسان و ریاضیدانان عالی شدند که آثار بسیار زیبایی را خلق نمودند .

تزئینات پیچیده

جزئیات پیچیده در معماری موریش و در همه سبک های دیگر معماری اسلامی رایج است . با این حال ، در قوانین مسلمانان به تصویر کشیدن تصاویر گیاهان ، حیوانات یا افراد ممنوع است . دیوارهای بیرونی مزکیتا در کوردوبا با نقوش و اشکال پیچیده ای تزئین شده اند که همچنین درک عمیقی از ریاضیات و هندسه را نشان می دهد . معنای معنوی را می توان در بسیاری از مشهور ترین نمونه های معماری Moorish در اسپانیا یافت .

بسیاری از بزرگترین آثار معماری Moorish در اسپانیا دارای معنای معنوی عمیقی هستند. این مفهوم در بیشتر معماری مذهبی یافت می شود. در اینجا در سالن داخلی مزکیتا کوردوبا ، به نظر می رسد ستون های تکراری از جهان گسترده اطراف ما بی نهایت تقلید می کنند .

معماری موریش 4879484786418674187418651454154154841

الحمرا – گرانادا ، اندلس

الحمرا یکی از مهم ترین سازه های اسلامی می باشد که شهرت بسیاری یافته و هر ساله به عنوان انگیزه ای برای گردشگران در نظر گرفته می شود . اسلامی بود.
الحمرا یک قلعه قدرتمند بوده است که از بسیاری از نبرد ها جان سالم به در برده است .
سقف این سازه نمونه ای عالی از دقت فنی و درک وسیع هندسه است که در معماری اسلامی یافت می شود . امروزه الحمرا یکی از میراث جهانی یونسکو  و یکی از بهترین نمونه های معماری موریش در اسپانیا محسوب می گردد .

 مزکیتا – کوردوبا ، اندلس

طاق های قرمز و سفید معروف در این سازه از شناخته شده ترین ویژگی ها در سازه های اروپایی می باشند محوطه باز وسیع درون مسجد تاریخی شامل 856 ستون بسیار زیبا می باشد که مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار گرفته است . این بنا در سال 785 میلادی در اوج کنترل خلافت اموی بر اندلس ساخته شده است . معماری دوره رنسانس و باروک کلیسای جامع کوردوبا با معماری سنتی موریان مزکیتا در اسپانیا تفاوت زیادی دارد .

توره دل اورو – سویا ، اندلس

این سازه یکی دیگر از سازه های زیبا و مستحکمی می باشد که با بهره گیری از معماری موریش ساخته شده است و در فاصله کوتاهی از کلیسای جامع سویا ، بلند ایستاده و مشرف به رودخانه گوادالکوویر در می باشد . نام توره دل اورو به انگلیسی به معنی برج طلا است . این برج دارای 12 ضلع است و از مخلوط رنگ روشن سنگ و ملات ساخته شده است. بسیاری از استحکامات تاریخی این سازه در طول تاریخ  تخریب شده است  ، اما توره دل اورو و چند قسمت از دیوارهای دفاعی تا به امروز باقی مانده است.

معماری موریش 748784987478441436415648416857

قلعه گورماز – گورماز ، کاستیل و لئون

قلعه گورماز زمانی بزرگترین قلعه اروپا بوده و نمونه ای عالی از معماری موریش در اسپانیا است .  این قلعه بزرگ و مستحکم در اواسط قرن 8 ساخته شد و بعد ها گسترش یافته است . قلعه گورماز که بر فراز تپه ای شیب دار مشرف به رودخانه دوئرو قرار گرفته بود، قلعه ای مهیب می باشد که به ایمن سازی مرز بین خلافت کوردوبا و پادشاهی های مسیحی در شمال کمک کرده است .

مدینه آزاهارا – کوردوبا ، اندلس

معماری موریش در مدینه آزاهارا یکی از چشمگیرترین معماری ها در کل اسپانیا است . کوردوبا زمانی بزرگ ترین و قدرتمند ترین شهر در کل اسپانیا بود که از عظمت و وسعت بسیاری از پایتخت های اروپا مانند پاریس و لندن فراتر رفته بود . در دوران طلایی شهرها از قرن 8 تا 11، خلافت کوردوبا یک کاخ سلطنتی عظیم ساخت که به مدینه آزاهارا معروف است .  مدینه آزاهارا پس از آسیب دیدگی و رها شدن در قرن 11 بازسازی نشد و در حال حاضر یک ویرانه است . امروزه فقط می توانید نماهایی از شکوه سابق کاخ را مشاهده کنید ، اما چندین طاق و دیوار تزئین شده با تزئینات باقی مانده است .

رئال آلکازار د سویا – سویا ، اندلس

این قلعه در ابتدا قلعه ای بود که در قسمت جنوبی سیستم استحکام سویا قرار داشت . Alcázar در نزدیکی Giralda و Torre del Oro واقع شده است  و یکی از معروف ترین بنا های این شهر می باشد . پس از تسخیر سویا توسط فردیناند سوم پادشاه کاستیل در 1248 میلادی ، شاه سرمایه زیادی در معماری این شهر سرمایه گذاری کرد. Alcázar به طور کامل بازسازی و گسترش یافته و در شکل جدیدی از معماری معروف به سبک Mudejar Style باز سازی گشت . علیرغم تمام بازسازی ها  هنوز آثار کمی از بنای اصلی مور باقی مانده است .

برج کالاهورا – کوردوبا ، اندلس

کوردوبا ، واقع در قلب منطقه اندلس ، از زمان روم شهر اصلی بوده است . رومیان یک پل بزرگ بر روی رودخانه گوادالکوویر ساختند که هنوز هم تا به امروز پابرجا است . پس از فتوحات اسلامی ، پل با یک دروازه سنگی مستحکم شد . برج کالاهورا هنوز به طور یکپارچه با پایه های رومی خود آمیخته شده و به عنوان شاهدی بر حکومت اسلامی در اسپانیا عمل می کند . این سازه به عنوان یکی دیگر از سازه های ساخته شده بر اساس معماری موریش هر ساله بازدید کنندگان بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

آلکازابا – آلمریا ، اندلس

در قرون وسطی ، تقریباً در هر شهر داشتن سیستم مستحکم سازی بسیار معمول بوده است . این بنا ها با نام های مختلفی شناخته می شوند: قلعه ، ارگ ، دژ ، کرملین . در زبان عربی این ساختمان ها اغلب آلکازابا یا آلکازار نامیده می شدند . آلمریا ، شهر بندری واقع در خط ساحلی مدیترانه اسپانیا ، مکانی محبوب برای تعطیلات مسافران ساحل می باشد . این استحکامات عمدتا در قرن های 10 و 11 میلادی ساخته شده است و امروزه به عنوان یکی از محدود بناهای موری در منطقه آلمریا شناخته می شود .

معماری موریش 489487484864185471784

 

پیامدهای حکومت مور در اسپانیا

در قرن 7 ، هنگامی که نیروهای خلافت اموی از جبل الطارق عبور کردند و به شبه جزیره ایبری رفتند، مسیر تاریخ و معماری در اسپانیا برای همیشه تغییر کرد . مور ها بیش از هفت قرن بر سرزمین های اندلس تسلط داشتند و فرهنگ پیچیده ای را ایجاد می کردند که به دلیل پیشرفت در علوم ، هنر و ریاضیات مشهور بود . امروزه هم اسپانیا و هم پرتغال حاوی برخی از بهترین نمونه های معماری موریش در هر نقطه از زمین هستند . در آندلس ، هر شهر در منطقه مملو از بناهای مهم اسلامی بود که معمولاً در اروپای غربی یافت نمی شوند . برج طلا در سویا نمونه ای عالی از معماری موریش در اسپانیا است .

با روی کار آمدن مسیحیت و فرهنگ اروپایی در جنوب اسپانیا ، بسیاری از بناهای ارزشمند آندلس ویران شدند . مساجد ، حمام ها و بناهایی که به سبک اسلامی ساخته شده اند توسط پادشاهی های مسیحی برچیده شده یا به ساختمان های مختلف تبدیل شده اند . الحمرا آخرین بنایی بود که توسط معماران مور در اسپانیا ساخته شد .

دین اسلامی و زبان عربی قرن ها در شبه جزیره ایبری باقی ماند و علیرغم موانع زیاد ، امروزه هنوز هم در اسپانیا و پرتغال امروزی دیده می شود . علاوه بر عناصر ماندگار ازفرهنگ اسلامی که در اسپانیا ماندگار شد ، بسیاری از سنت های معماری نیز ماندگار گشت . صومعه سلطنتی سانتا ماریا دو گوادالوپ شامل بسیاری از عناصر معماری موریش مانند طاق نعل اسبی است . سبک ساختمان جدیدی سرانجام از درگیری های بین مورها و اسپانیایی ها به وجود آمد ، این سبک معماری ،سبک مودجار نام دارد . این سبک ترکیبی از عناصر معماری سنتی اسلامی با ویژگی ها و شیوه های ساختمانی از سایر نقاط اروپا می باشد .

ساختمان هایی مانند کلیسای اوتبو و صومعه سلطنتی سانتا ماریا دو گوادالوپه به سبک مودجار ساخته شده است . الگوهای هندسی و آجرکاری آراسته به مهارت های یک صنعتگر اصلی مور که بناهایی مانند الحمبرا و جیرالدا می سازد باز می گردد . اگرچه این امر منجر به جنگ و خونریزی فراوان شد ، اما تسخیر اسپانیایی ها از سوی مورها و در نهایت بازپس گیری این منطقه توسط اسپانیایی ها منطقه ای واقعاً منحصر به فرد در اروپا به جا گذاشت .

به طور خلاصه :

توجه داشته باشید که تمامی این سازه های ساخته شده ، توسط مهندسان و معمارانی قدر و توانا طراحی و ساخته شده اند . این معماران با بهره گیری از هوش و ذکاوت خود توانستند آثاررمعماری زیادی را تاسیس نمایند تا برای سالیان متمادی مورد توجه قرار گیرند .  امروزه  استفاده از معماری موریش در بسیاری از سازه های ساخته شده جدید نیز مشاهده می گردد . به نظر می رسد بتوان با استفاده از این معماری به طراحی و ساخت ویلاها و سازه های جدیدی پرداخت که بتوانند هر بیننده ای را به خود مجذوب نمایند .

شناخت ویژگی های به کار رفته در این معماری می تواند به شما کمک کند تا مهندس عمران و یا معماری بهتری شده و به ساخت آثار ماندگار تری بپردازید .

 

‫5/5 ‫(1 نظر)

ارسال دیدگاه