معروف ترین سازه های ساخته شده با بهره گیری از معماری برش سنگ کدامند ؟

20 اسفند 1401
0 دیدگاه
معماری برش سنگ 67896896748967896789678989

با وجود تنوع ساختمان ها در سراسر جهان ، اکثریت قریب به اتفاق همه این سازه ها از تعدادی مصالح مشترک و شناخته شده ، ساخته شده اند . مصالحی چون چوب ، آجر ، سنگ ، فلز ، شیشه اصلی ترین مصالح ساختمان های اطراف ما می باشند . شاید اگر به شما گفته شود که ساختمان هایی در جهان وجود دارد که از معماری برش سنگ بهره گرفته است  کمی شکه شوید چرا که ساختن اشیا از سنگ جامد غیر متعارف است ، اما با وجود چالش های فراوان ، بسیاری از نمونه های برجسته معماری سنگ تراشیده شده در سراسر جهان به چشم می خورد . قصد ما از تالیف این مقاله این است که چند مورد از برجسته ترین سازه های سنگی تراشیده شده را به شما معرفی کنیم .

سازه های ساخته شده با بهره گیری از معماری برش سنگ به جای اینکه مانند ساختمان های معمولی ساخته شوند ،  برش خورده برعکس می باشند. فضا ها و فرم آن ها همه از سنگ جامد بریده شده بوده و زیبایی بسیاری دارند . برخی از این سازه ها به عنوان غارهای طبیعی شروع به کار کرده و بعد ها توسعه داده شده اند ، در مقابل برخی دیگر ساختمان های منحصر به فردی هستند که توسط بشر طراحی و ساخته شده اند .

پترا _ اردن

شاید یافتن برخی از بهترین سازه های ساخته شده با بهره گیری از معماری برش سنگ شده در اعماق زمینی خشک بسیار عجیب به نظر آید ، اما شهر پترا نشان داده است که این اتفاق آنچنان هم عجیب و غریب نمی باشد .
پترا شهری است که توسط تمدنی معروف به نبطیان ساخته شده است . این شهر در قرن اول میلادی دوران طلایی خود را پشت سر گذاشته است . این سازه که امروزه به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته می شود ، به دلیل سنگ کاری پیچیده ، مشهور شده است .
اگر چه ساخت این سازه بسیار پر هزینه بوده است اما نبطی ها به دلیل داشتن تجارت گسترده و ثروت فراوان توانسته اند از پس این هزینه ها برآیند .
نبطی ها علاوه بر اینکه معماران بسیار بزرگی بوده اند ، مهندسین عمران خلاقی نیز بوده اند . آنها یک سیستم آبیاری را با مجموعه ای از مناطق ذخیره آب ایجاد کرده و از این طریق بیابان را به یک مکان حاصلخیز تبدیل نموده اند .

معماری برش سنگ 8796879678968768796879789

معبد کالیسا _ هند

معبد کالیسا یکی از معروف ترین سازه های هندی است که هر ساله گردشگران بسیاری را مجذوب این کشور می کند .

جالب است بدانید که معماری برش سنگ سبک ساختمانی مهمی برای بسیاری از معابد مذهبی در هند محسوب می گردد . یکی از بهترین نمونه های این معابد ، معبد کالیسا می باشد .
اعتقاد بر این است که معبد کالیسا در یک مجموعه بسیار بزرگ تر معروف به غارهای Ellora واقع شده است که متعلق به قرن هشتم میلادی می باشد .
معبد کالیسا شامل عناصر مجسمه سازی خارق العاده مانند مجسمه های کنده کاری شده و تابلوهای سنگی می باشد که هر چشم بینایی را به خود مجذوب می سازد . این معبد شامل فضا های داخلی عظیمی است که کاملاً از صخره تراشیده شده اند .
در داخل این معبد نماد ها و مجسمه های زیادی وجود دارد که به خدایان مختلف هندو اختصاص داده شده است . کل مجموعه غارهای الورا در سال 1983 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند .

هگرا – عربستان سعودی

هگرا واقع در بیابان های خشک عربستان امروزی ، شهرک دیگری است که توسط نبطی ها تأسیس شده است .
هگرا که معروف به مدائن صالح می باشد اگر چه شهرت بسیاری ندارد اما نمونه ای شگفت انگیز از معماری برش سنگ محسوب می شود .
جالب است بدانید که زیبا ترین بناهای تاریخی در هگرا مقبره فرمانروایان سابق می باشد .
این شهر در طول قرن اول میلادی ، دومین شهر بزرگ در پادشاهی نبطی بوده است .

معماری برش سنگ 478489498489484188541

 

معابد ابو سیمبل _ مصر

معابد ابو سیمبل یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین معابد مصری ساخته شده بر اساس معماری برش سنگ می باشد .

رامسس دوم ، معروف به رامسس بزرگ ، یکی از قدرتمند ترین فرمانروایان در کل تاریخ مصر بوده است . سلطنت 66 ساله وی به عنوان نقطه اوجی در تاریخ مصر در نظر گرفته می شود و برخی از بزرگ ترین آثار تاریخی مصر از آن زمان به بعد ساخته گشته است . معماری سنگی ابو سیمبل نشان می دهد که رامسس دوم چقدر قدرتمند بوده است . چهار مجسمه در ورودی این سازه وجود دارند که 66 فوت (20 متر) ارتفاع داشته  و از نظر استراتژیک مشرف به رود نیل قرار گرفته اند .

غارهای آژانتا _ هند

غارهای آژانتا  که تنها چند ساعت با غارهای الورا فاصله دارند ، نمونه دیگری از سبک معماری منحصر به فرد  سنگ تراش می باشد که در شبه قاره هند رایج است . در این سازه 30 بنای مختلف وجود دارد که  از سنگ جامد تراشیده شده اند . این غار هر ساله میزبان گردشگرانی می باشد که به معماری برش سنگ بسیار علاقه مند بوده و می خواهند از طریق تماشای این غار به راز های نهفته شده این معماری پی ببرند .

 

 

مقبره های لیکیان _ ترکیه

لیکیا در ترکیه امروزی به دلیل وجود مقبره های مختلف بهره برده از معماری برش سنگ شهرت بسیاری یافته است .

در سراسر منطقه تاریخی لیکیا در جنوب غربی ترکیه  سازه های مختلف سنگ تراشیده از حدود 450-300 قبل از میلاد وجود دارند که تا به امروز بر جای مانده و موجب جذب گردشگر به این شهر می شوند . بیشتر این مقبره های صخره ای در نزدیکی شهر مدرن دالیان قرار گرفته اند .

 

معماری برش سنگ 784874864874845

نقش رستم _ ایران

فارس شامل برخی از زیبا ترین آرامگاه های سنگ تراش بر روی زمین می باشد . نقش رستم یک محل دفن است که در نزدیکی شهر باستانی مرودشت واقع شده است. نقش رستم که مربوط به سلسله هخامنشیان از 500-300 قبل از میلاد است ، به عنوان یک کلان شهر که مقامات عالی رتبه امپراتوری در آنجا زندگی می کرده اند ، در نظر گرفته می شده است .
این مقبره ها و سازه های سنگ تراشیده شده اطراف نشان دهنده قدرت امپراتوری ایران در این دوره زمانی می باشد .

  معبد غار واراها _ هند

معبد غار واراها واقع در جنوب هند ، نمونه ای برجسته از معماری برش سنگ می باشد . ورودی غار با چهار ستون مجزا تزئین شده است که در قسمت پایین یک شیر نشسته است .  معبد غار واراها که متعلق به اواخر قرن هفتم میلادی است، به دلیل موقعیت مکانی خود ، به خوبی حفظ شده است .

 مقبره های سنگی یادبود اورشلیم _ اسرائیل

این سازه که در دره کیدرون ، منطقه مهم شهر باستانی اورشلیم واقع شده است ، یکی دیگر از سازه های ساخته شده با بهره گیری از معماری برش سنگ می باشد .در این مکان مقبره های فراوانی وجود دارد که هر کدام متعلق به یک دوره از تاریخ می باشد . قبرهای زیادی وجود دارد که متعلق به دوره های مختلف تاریخ شهر هستند .

معماری برش سنگ 8787887484848484885

کلیساها و صومعه های کاپادوکیه _ ترکیه

کاپادوکیا منطقه ای در آناتولی مرکزی است که به دلیل سازه های سنگی قابل توجه در سراسر این منطقه مشهور است . این مکان در زمان امپراتوری روم محل زندگی جمعیت مسیحی زیادی بوده است. با گذشت زمان جوامع رشد کردند و بسیاری از بنا های مذهبی در غارها به منظور کمک به پنهان کردن مراسم مذهبی و محافظت از نمازگزاران از آزار و شکنجه ساخته شدند .

غارهای اودایاگیری و خانداغیری _ هند

مجتمع غار اودایاگیری و خنداغیری که به عنوان یک سیستم غار طبیعی محسوب می شود ، در حدود قرن اول پیش از میلاد ساخته شد . این غارها با  جین ، یکی از قدیمی ترین ادیان در هند ، مرتبط هستند . معروف ترین غار های این مکان با نام رانی گومفا یا غار ملکه شناخته می شوند که دارای دو طبقه اتاقک با ستون هایی است که از سنگ تراشیده شده است .

بنای میداس _ ترکیه

بنای یادبود میداس یکی دیگر از سازه های ساخته شده با بهره گیری از معماری برش سنگ می باشد که توسط پادشاهی فریگی ساخته شده است . این پادشاه که بخش هایی از آناتولی را در قرن هفتم قبل از میلاد تحت کنترل داشته است ، یکی از برجسته ترین پادشاهان فریگی میداس می باشد  که از ثروت فراوانی برخوردار بوده است .این آرامگاه سنگی یکپارچه شامل کتیبه ای با نام میداس است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

کنده کاری های سنگی دازو _ چین

بوداییان چین برخی از بزرگترین آثار معماری برش سنگ بنایی را خلق کرده اند . اگر چه امروزه ، تنها حدود 18 درصد از مردم چین خود را بودایی معرفی می کنند ، اما این کشور هنوز شامل برخی از برجسته ترین آثار معماری بودایی در جهان است . حجاری های مختلف روی سنگ واقع در دازو گواهی بر فداکاری بوداییان باستانی چین دارد. در سراسر سازه های  مختلف دازو ، حدود 50،000 مجسمه وجود دارد که بودا و دیگر عناصر مذهبی را نشان می دهد . به نظر شما امکان ساخت ویلا هایی در شمال با بهره گیری از معماری برش سنگ وجود دارد ؟

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه