باور نکردنی ترین ساختار های معماری دوره رنسانس کدامند ؟

1 اسفند 1401
0 دیدگاه
معماری رنسانس 6987968799956889

در آغاز قرن چهاردهم ، اروپا شاهد یک حرکت فرهنگی و سیاسی جدید در قالب رنسانس بود که بر تفکر روشنفکری در دوران اولیه مدرن عمیقاً تأثیر گذاشت. این تفکر جدید در هنر ، معماری ، سیاست، علم و ادبیات نمایان شد . معماری رنسانس ، معماری دوره بین اوایل قرن 14 تا 17 میلادی در مناطق مختلف اروپا است که تجدید حیات و توسعه عمدی عناصر خاصی از فرهنگ یونان و روم باستان را نشان می دهد . این سبک معماری ابتدا در فلورانس ایتالیا توسعه یافت و سپس به سرعت در سایر شهرهای ایتالیا پراکنده شد و در سایر کشور های مختلف اروپایی گسترش پیدا کرد .

تأکید معماری رنسانس بر تقارن ، تناسب ، هندسه و نظم بود . سه معمار اصلی رنسانس فیلیپو برونلسکی ، لئون باتیستا آلبرتی و آندره آ پالادیو بودند که توانستند با تلاش و همت بسیار آثار معماری بسیاری را خلق کرده و برای آیندگان به ارث گذارند . در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین آثار به جای مانده از این معماری خواهیم پرداخت .

ساگرستیا وکیا. فلورانس ، ایتالیا

این سازه معروف و زیبا یک ساختمان قدیمی مسیحی است که در فلورانس ایتالیا واقع شده است. این ساختمان به عنوان یکی از مهم ترین آثار دوران رنسانس اولیه ایتالیا به شمار می رود و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می دهد . طراحی آن توسط فیلیپو برونلسکی انجام شده است . برونلسکی یکی از مشهور ترین معماران در دوره رنسانس بوده است که به ساخت آثار مشهوری پرداخته است .

فضای داخلی این بنا با یک سیستم موزون از طاق ها و ستون ها برای وحدت هندسی فضا تقسیم شده و پیلاستر ها صرفاً برای اهداف بصری به کار گرفته شده اند . در ساخت این ساختمان از یک ستون که تنها هدف آن تقسیم فضا به دو ناحیه افقی مساوی است ، استفاده شده است  .

معماری رنسانس 9689686986565469687

بیمارستان بی گناهان _ ایتالیا

بیمارستان بی گناهان یک ساختمان تاریخی در فلورانس ایتالیا است که بر اساس معماری رنسانس ساخته شده است . طراحی این سازه توسط فیلیپو برونلسکی انجام شده و موجب خلق یک آثار هنری خارق العاده گردیده است . این ساختمان به عنوان یکی از قدیمی ترین و بهترین ساختمان های معماری در نظر گرفته شده است که در ابتدا یتیم خانه کودکان بوده است . ساختمان نشان دهنده یک تناسب که یکی از اصلی ترین ویژگی های این سبک معماری است ، می باشد . نما از نه طاق نیم دایره ای تشکیل شده است که از ستون های مرتب کامپوزیت سرچشمه می گیرند . بالای هر طاق یک پنجره خیمه وجود دارد . پنجره خیمه ای ، پنجره ای مستطیل شکل است که در بالای آن یک پنجره مثلثی شکل قرار دارد . در حلقه های طاق ها  نقش برجسته نوزادان وجود دیده می شود .

معماری رنسانس 8968968968968969696

 

پالازو دل تی. مانتوآ ، ایتالیا

در سال 1524 فدریکو دوم گونزاگا ، دوک مانتو ، معمار جولیو رومانو را مامور طراحی یک کاخ تفریحی کرد . با تلاش و همت گسترده سازندگان ، کاخ در سال 1534 تکمیل شد و به یکی از شاهکار های معماری رنسانس تبدیل گشت . نقاشان ماهر و چیره دستی استخدام شدند تا با کار کردن بر روی نقاشی های دیواری این سازه ، آثاری فوق العاده خلق نمایند .

 کلیسای جامع فرشته . کرملین مسکو ، روسیه .

کلیسای جامع فرشته یکی از سازه هایی است که به عنوان شاهکار معماری رنسانس در نظر گرفته می شود .  این کلیسای ارتدکس روسی در میدان کلیسای جامع کرملین مسکو در روسیه بین کاخ بزرگ کرملین و برج ناقوس ایوان بزرگ واقع شده است.
بنای کنونی در سال 1508 میلادی ساخته شد و جایگزین کلیسای سنگی ساخته شده در سال 1333 میلادی شد . این سازه در ابتدا بسیاری از عناصر دوران رنسانس ایتالیا را در خود داشت اما بسیاری از این جزئیات در طول مرمت های مختلف و کارهای بازسازی از بین رفت .

نمای بیرونی ساختمان با طاقچه های نیم دایره ، تزئینات صدفی شکل و دروازه هایی با قاب های قوسی شکل مشخص شده است که با تزئینات گلدار روکش شده و تزئین شده اند که نشان دهنده تأثیر دوران رنسانس ایتالیا است . با این حال ، فضای داخلی کلیسا هایی معمولی به سبک روسی را نشان می دهد .

معماری رنسانس 6986868496896849687474

 کلیسای سنت آندریا. مانتو ، لومباردی ، ایتالیا.

این کلیسای شهرت یافته به عنوان یکی از آثار مهم معماری رنسانس در شمال ایتالیا شناخته می شود و هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران در سراسر جهان قرار می گیرد . کلیسای سان آندریا یک کلیسای جامع کاتولیک رومی در مانتوآ ایتالیا است که توسط لئون باتیستا آلبرتی طراحی شده است .

جالب است بدانید که ساخت این سازه در سال  1472 میلادی آغاز شد  اما 328 سال بعد در 1790 به پایان رسید .

 کلیسای جامع سنت جیمز ، سیبنیک

کلیسای جامع سنت جیمز در سیبنیک ، کرواسی ، یک کلیسای سه گوشه است که دارای گنبدی در شهر شیبنیک ، کرواسی است . کلیسای جامع مهمترین بنای معماری دوران رنسانس در این کشور است که از سال 2000 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است . این سازه بسیار زیاد توانسته است ، مورد توجه بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی قرار گیرد .

معماری رنسانس 69684645648684775785788

تالار شهر آگسبورگ. آگسبورگ ، بایرن ، آلمان .

شهرداری آگسبورگ به عنوان مرکز اداری آگسبورگ  آلمان خدمت می کند . این ساختمان به عنوان یکی از مهم ترین ساختمان های سکولار به سبک رنسانس در آلپ شمالی ساخته شده است . این ساختمان که توسط الیاس هول طراحی شده است ، از اهمیت تاریخی و فرهنگی زیادی برای مردم آلمان برخوردار است و به عنوان یکی از شاهکار های معماری رنسانس در نظر گرفته می شود . این سازه یکی از جذاب ترین و مهم ترین آثار فرهنگی دوران رنسانس اواخر آلمان است .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه