معروف ترین پل های قرون وسطی کدامند ؟

3 اسفند 1401
0 دیدگاه
پل های قرون وسطی 6545848486541874

در طول تاریخ پل ها در تمامی شهر ها و کشور ها تاثیر بسیاری در پیشبرد اهداف اقتصادی ، نظامی و تجاری داشته اند . رومی ها در سراسر امپراتوری خود پل های سنگی ساختند که دارای طراحی بسیار شبیه به قنات بوده است . پس از سقوط روم در سال 476 میلادی ، هنر پل سازی تا حد زیادی در دوران تاریکی فراموش گشت تا اینکه در زمان قرون وسطی بار دیگر پل هایی در سرزمین های قبلی امپراتوری روم ساخته گشت . از این نکته نباید غافل گشت که  به دلیل اهمیت استراتژیک ، پل ها در زمان جنگ و درگیری بسیار مورد هدف قرار می گرفته و گاهی خسارات بسیار زیادی را متحمل می شدند به عنوان مثال در طول درگیری های مختلف به ویژه جنگ جهانی دوم بسیاری از بزرگ ترین پل های قرون وسطی  جهان بمباران و تخریب شدند .
گاهی در اثر آسیب دیدگی این سازه ها به آوار تبدیل می گشتند . در این مقاله به معرفی برخی از مهم ترین و معروف ترین پل های قرون وسطی خواهیم پرداخت . توجه داشته باشید که برخی از این سازه ها بر اساس روش های معماری مدرن ساخته شده اند .

پل چارلز – پراگ ، بوهمیا ، جمهوری چک

یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین پل های جهان پل چارلز می باشد . شهرت گسترده این سازه موجب گشته تا به یکی از پر طرفدار ترین مکان های گردشگری تبدیل گردد . پل چارلز در پراگ یکی از زیبا ترین پل هایی است که در قرون وسطی ساخته شده است .
این پل که دارای  طول 1،693 فوت (516 متر) می باشد در سال 1357 میلادی طراحی و ساخته شده است . قرار گیری آن بر روی رودخانه ولتاوا ظاهر بسیار جذاب و دوست داشتنی به این سازه بخشیده است .

در رابطه با علل نام گذاری این پل باید بدانید که احترام بسیار مردم به فرمانروای عادل و مهربان که دستور ساخت این سازه را ارسال کرده است موجب گشته تا این سازه به نام او نامگذاری گردد .

این پل که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری پراگ در نظر گرفته می شود ، شهر قدیمی پراگ را به شهر جدید و قلعه پراگ متصل می کند .
اگر چه ساخت و ساز این پل در سال 1357 آغاز شده است  اما تغییر و به روز رسانی پل حاصل تلاش در قرن های مختلف می باشد .
برج های واقع در دو طرف پل با معماری گوتیک ساخته شده اند .

پل های قرون وسطی 69879678967896789678967863

پونته وکیو – فلورانس ، توسکانی ، ایتالیا

این پل یکی دیگر از پل های قرون وسطی منحصر به فرد است زیرا که دارای مغازه ها و ساختمان های دیگری است که در بالای آن ساخته شده است . طول این سازه  276 پا(84 متر) می باشد و در سال 1345 میلادی ساخته شده است . قرار گیری این پل بی نظیر بر روی رودخانه آرنو توانسته است محبوبیت این سازه را افزایش دهد .

پل پونته وکیو قدیمی ترین پلی است که هنوز در شهر فلورانس پابرجاست . مورخان معتقدند که این پل جایگزین پلی قدیمی تر شده است که در زمان روم تاسیس گشته است.
این پل دارای ساختمان ها و بناهایی است که توسط تجار اشغال شده است . اگرچه مستاجر ها در طول زمان تغییر کرده اند اما مغازه ها عمدتا توسط جواهرفروشان اشغال شده است . در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم ، هنگامی که نازی ها از فلورانس در حال فرار بودند ، تمانی پل های شهر به جز پلونته وکیو تخریب شد . به همین دلیل ، پل پونته وکیو یکی از بهترین پل های قرون وسطی است که در تمام اروپا حفظ شده است .

پل های قرون وسطی 69869849674896748967489648764

پونته دلا مادالنا _ ایتالیا

این سازه یکی از معروف ترین سازه های ایتالیایی می باشد که به دلیل طراحی و ساخت بسیار منحصر به فرد مورد توجه قرار گرفته و شهرت یافته است . طول این پل که یکی از پل های قرون وسطی می باشد 358 پا (109 متر) بوده و بر روی رودخانه Serchio ساخته گشته است .

این سازه فوق العاده  یک پل نسبتاً اسرارآمیز با تاریخ نسبتاً ناشناخته است . مورخان هنوز مطمئن نیستند که این پل در چه سالی ساخته شده است اما اکثر آنها معتقدند که فرایند ساخت این سازه متعلق به قرن دوازدهم می باشد .
این پل دارای یک طاق مرکزی فوق العاده بزرگ است که 60 فوت ارتفاع و 124 فوت عرض دارد .

محمد پاشا سوکولوویچ _  جمهوری سرپسکا 

پل محمد پاشا سوکولوویچ یکی از معروف ترین و پر طرفدار ترین پل های قرون وسطی می باشد که با دارا بودن طول587 پا (179 متر) در سال 1577 میلادی بر روی رودخانه درینا ساخته شده است.

امپراتوری عثمانی ده ها پل سنگی در سراسر قلمرو خود طراحی و ساخته است که یکی از معروف ترین  آن ها پل محمد پاشا سوکولوویچ است . این پل که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است ، یکی از شناخته شده ترین مکان های بوسنی و هرزگوین بوده و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

جالب است بدانید که این سازه دارای 11 طاق نمایی است که هر یک از آن ها یک طاق گوتیک نوک تیز می باشد .

پل های قرون وسطی 4568468767868654656867

کرومبرکک _ آلمان

یکی دیگر از پل های آلمانی که نام آن در میان پل های قرون وسطی به چشم می خورد ، پل کرومبرکک می باشد. این پل سازه معروف و بسیار زیبایی است که دارای طول 410 پا (125 متر) بوده و در سال 1325 میلادی بر روی رودخانه گرا طراحی و ساخته شده است .

این سازه مطرح یکی از معدود پل های اشغال شده باقی مانده در جهان می باشد که بیش از 500 سال است که به طور مداوم اشغال شده است . در دو طرف راهرو مرکزی پل ، ساختمان هایی با چارچوب نیمه چوبی وجود دارد که همه آنها صد ها سال قدمت دارند . در سال 1945 میلادی حمله هوایی متفقین به شهر ارفورت موجب گشت تا تعدادی از ساختمان های نیمه چوبی آسیب بینند اما خوشبختانه پل این سازه توانست بدون آسیب باقی بماند .

پوئنته د پیدرا _ اسپانیا

این پل معروف اسپانیایی یکی دیگر از مشهور ترین پل های قرون وسطی می باشد که به لطف زیبایی گسترده توانسته است شهرت جهانی یافته و بسیار مورد توجه قرار گیرد . این سازه که دارای طول 738 پا (225 متر) می باشد در سال  1440 میلادی احداث گشته است . این پل سنگی ، قدیمی ترین پل باقی مانده از ساراگوسا می باشد که بسیار زیبا و دلنواز است .اگر چه ساخت و ساز این پل در سال 1440 میلادی به پایان رسیده است اما ساخت نقطه میانی پل مربوط به بازسازی قرن هفدهم است . این پل به طور مستقیم به پلازا دل پیلار ، میدان اصلی شهر متصل می شود .

توجه داشته باشید که در ابتدا ، هر انتهای پل دارای یک برج دفاعی بوده است  اما این برج ها در سال 1906 میلادی تخریب گشته اند . در سال 1991 میلادی چندین مجسمه شیر به این سازه اظافه گشته است . شیرها که نماد های ساراگوسا می باشند موجب گشته تا این پل به نام پل شیر ها نیز شناخته شود .

این سازه ها تنها چندین مورد از پل های قرون وسطی می باشند که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است . بدون شک می توانیم بگوییم که این بنا ها حاصل تلاش های شبانه روزی مهندسانی قدر و توانا است که برای ساخت این سازه ها تلاش های فراوانی کرده است .

 

پل های قرون وسطی 8968686846386986484

برخی از پل های قرون وسطی تخریب شده اند

اگر چه امروزه تعداد زیادی از پل های قرون وسطی در جهان دیده می شوند  اما بیشتر آن ها با گذشت زمان تخریب و از بین رفته اند . جنگ ، سیل ، فرسایش و تخریب همگی باعث از بین رفتن پل ها در طول قرن ها شده است . جنگ جهانی دوم به تنهایی شاهد تخریب ده ها سازه مهم بود .
همان گونه که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم این پل ها از نظر استراتژیک برای جابه جایی نیرو ها و تجهیزات مهم بودند ، بنابراین بسیاری از پل ها عمداً تخریب می شده اند .

پل Castelvecchio در ورونا ایتالیا یکی از زیبا ترین پل های قرون وسطی می باشد که توسط نیرو های آلمانی هنگام عقب نشینی از شبه جزیره ایتالیا نابود گشت . امروزه شاهد یک نمونه بازسازی شده از این پل می باشیم که در پروژه بازسازی محلی ، با استفاده از بیشترین سنگ تراشی تاریخی تا آنجا که ممکن بوده است به طور کامل بازسازی شده است .

در موستار ، بوسنی و هرزگوین نیز پل دیگری وجود دارد که زمانی تخریب گشته و پس از آن بازسازی شده است . مرکز پل پس از انفجار در طول جنگ کرواسی و بوسنیکی در سال 1993 میلادی فرو ریخته است اما به دنبال این تخریب ، چندین کشور متعهد شدند که برای بازسازی سازه مطابق با ظاهر سابق خود پول بپردازند . امروزه این پل نمادی از شهر موستار است و به عنوان بخشی از میراث جهانی یونسکو ثبت شده است .

پل لندن یکی از مهم ترین پل های خودرو در شهر مدرن لندن می باشد . جالب است بدانید که این پل جایگزین پل بسیار قدیمی تر شده است . پل قدیمی لندن یکی از پل های قرون وسطی بوده که توسط شاه هنری دوم در اوایل قرن سیزدهم ساخته گشته است .
ساخت و ساز این پل در سال 1209 میلادی آغاز شد و در قرون وسطی ، یکی از مهمترین گذرگاه های عبور از رودخانه تیمز بوده است . با گذشت زمان پل مملو از خانه ها و دیگر سازه های چوبی شده است . در سال 1831 میلادی اولین پروژه بازسازی پل ، سازه را تغییر داد و جاده مدرن امروزی را ایجاد نمود.

امروزه  بشر پیشرفت های بزرگی در ساخت و ساز ، مهندسی و معماری به منظور ایجاد پل های بزرگتر و کاربردی تر کرده است و توانسته است پل های بسیار پیشرفته تری را خلق نماید . پل های نام برده در این مقاله از جمله مهم ترین پل های قرون وسطی بوده که در طول تاریخ توانسته اند تاثیر گسترده خود را در رونق اقتصادی و تجاری کشور ایفا کرده و در جنگ ها نیز موثر واقع شوند .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه