معروف ترین سازه های معماری های گوتیک کدامند ؟

4 اسفند 1401
0 دیدگاه
معماری گوتیک 987987968968548596489654

معماری گوتیک ، معماری نام آشنا که همه ما در طول زندگی خود حدقل یک بار نام آن را شنیده ایم. این سوال مطرح می گردد که این معماری چه ویژگی هایی دارد و معروف ترین سازه هایی که به این سبک معماری ساخته شده اند ، کدامین سازه ها می باشند . در این مقاله به همه پرسش های مطرح شده در رابطه با این معماری پاسخ خواهیم داد . در اواخر قرون وسطی ، یک سبک بر ساختمان های اروپایی به نام سبک گوتیک تسلط یافت .  ساختمان های ساخته شده با استفاده از معماری های این سبک برای صد ها سال به در پادشاهی های قدرتمند اروپای غربی در انگلستان ، فرانسه و اسپانیا امروزی محبوبیت داشتند .

در معماری گوتیک ویژگی های علامت تجاری زیادی وجود دارد مانند طاق های نوک تیز ، پنجره های رنگ آمیزی و برج ها و شبستان های بلند . سازندگان اروپایی در دوران گوتیک از بسیاری از فناوری های نوآورانه برای ساخت بنا های بزرگ تر ، بهتر و دقیق تر استفاده کرده اند تا بنایی بسازند که برای آیندگان میراثی با ارزش باشد .

معماری گوتیک چیست ؟

یکی از سبک های معماری پر طرفدار که از قرن 12 تا 16 میلادی در اروپا به خصوص کشور هایی چون فرانسه ، انگلستان ، اسپانیا و آلمان مورد استفاده قرار می گرفته ، معماری گوتیک بوده است . این سبک به تدریج از سبک رومانسک قبلی تکامل یافته و دارای ویژگی های برجسته ای چون طاق های نوک تیز و شیشه های رنگی بود .
اگرچه چشمگیر ترین ساختمان های گوتیک ساختارهای مذهبی بودند اما معماری گوتیک را می توان در اشکال مختلف دیگری مانند کاخ ها ، استحکامات و ساختمان های دولتی نیز مشاهده کرد .

معماری گوتیک 76874563856487686874678

ویژگی های معماری گوتیک به شرح زیر است :

طاق ها قوس

طاق های نوک تیز تر و قوی تر از طاق گرد ، تعیین کننده ترین عنصر معماری گوتیک است . اگر چه صومعه کارمو در لیسبون در زلزله بزرگ لیسبون در سال 1755 تخریب شد اما بسیاری از طاق های گوتیک زنده ماندند که نشان می دهد این معماری دارای قدرتی پایدار است .

این طاق ها به اندازه ای قوی بودند که نه تنها وزن خود ، بلکه وزن سقف طاقدار عظیم بالا را نیز تحمل می کردند . اگرچه بسیاری معتقد بودند طاق نوک تیز در دوران گوتیک اختراع شده است ، اما در واقع این طاق ها از اشکال بسیار قدیمی معماری اسلامی بهره گرفته بودند .
بسیاری از مورخان بر این باورند که طاق نوک تیز از مورها ( گروهی اسلامی که در قرون وسطی بر بیشتر شبه جزیره ایبری فرمانروایی کرده است)  به اروپای غربی راه یافته است .

شیشه های رنگی

شیشه های رنگ آمیزی شده یکی از مهم ترین ویژگی های تمامی سازه هایی است که با استفاده از  معماری گوتیک ساخته شده است . این ویژگی در بنا های مذهبی بیشتر دیده می شود .

شیشه های رنگ آمیزی شده بخش مهمی از برنامه کلیسای کاتولیک برای آموزش داستان های انجیل به جمعیت بی سواد اروپایی بود . توجه داشته باشید که پنجره های رنگ آمیزی در کلیسای جامع شارتر در فرانسه از چشمگیر ترین پنجره ها در سراسر اروپا هستند . شیشه های آبی رنگ در قرون وسطی به دلیل تولید بسیار گران قیمت شهرت داشتند . حامیان کلیسا مقدار زیادی ثروت را صرف ایجاد این پنجره های رنگ آمیزی کردند که قطعات بی شماری از شیشه های رنگی آبی را در خود جای داده است .

معماری گوتیک 6874698686896874968746

 

معروف ترین ساختمان هایی که با بهره گیری از معماری گوتیک ساخته شده اند به شرح زیرند :

در زیر فهرستی از ساختمان هایی آورده شده است که اغلب به عنوان بهترین نمونه های معماری گوتیک در نظر گرفته می شوند . این ساختمان ها همه ویژگی های کلیدی سبک گوتیک را نشان می دهند. این فهرست به جای تمرکز بر کلیساها ، ساختمانهای سکولار را نیز شامل می شود تا نگاهی منسجم به این معماری داشته باشید .

کلیسای جامع استراسبورگ _ فرانسه

کلیسای جامع استراسبورگ به دلیل نمای بسیار تزئین شده دوران گوتیک مشهور است .
استراسبورگ ( Strasbourg) شهری در فرانسه است که از مرز فرانسه و آلمان بر فراز رودخانه راین واقع شده است . هر دو کشور استراسبورگ را در مقاطع مختلف تاریخ کنترل کردند و ترکیبی از فرهنگ فرانسوی و آلمانی را پشت سر گذاشتند که تا به امروز در منطقه باقی مانده است . کلیسای جامع استراسبورگ شامل چند عنصر معماری رومانسک مانند نیمکره در انتهای جنوبی کلیسا که در اوایل قرن 13 ساخته شده است ، می باشد . اکثریت کلیسا کاملاً گوتیک است . کل نمای جلویی ، برج ناقوس ، شبستان و تمام شیشه های رنگ آمیزی مربوط به اواخر قرن 13-15 میلادی است .

کلیسای جامع سنت ویتاس – پراگ ، جمهوری چک

کلیسای جامع سنت ویتاس یکی از کلیسا های اروپایی ست که پس از صد ها سال هنوز در حال اصلاح و باز سازی می باشد .
کلیسای جامع سنت ویتاس در مرکز قلعه پراگ واقع شده است ، مجموعه ای عظیم از کاخ ها ، بناهای مذهبی و استحکامات ، که در امتداد رودخانه ولتاوا از شهر قدیمی پراگ قرار دارد . کل این مجموعه در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است . کلیسای جامع سنت ویتاس همچنان نمادی از شهر است و به پراگ کمک کرده تا نام مستعار شهر 100 حفره را به دست آورد . این سازه ساخته شده با استفاده از معماری گوتیک هر ساله بازدید کنندگان بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

کلیسای جامع سویا –  اسپانیا

کلیسای جامع سویل بزرگ ترین کلیسایی است که در دوران گوتیک ساخته شده است . پس از فتح مور ها در شبه جزیره ایبری در اوایل قرن 8 ، سویا یک شهر اسلامی باقی ماند تا اینکه در سال 1248 توسط پادشاهی کاستیل باز پس گرفته شد . هنگامی که سویا تحت کنترل مورها قرار گرفت ، حاکمان یک مسجد باشکوه ساختند که دارای مناره ای است که امروزه به نام Giralda معروف است . وقتی مسیحیان شهر را بازپس گرفتند ، مسجد را تخریب کردند و همه چیز را ویران کردند بجز جیرالدا ، که زنده ماند و تبدیل به برج ناقوس کلیسای جامع سویل شد .
فرمانروایان شهر برنامه ریزی کردند که کلیسای جامع آنها بزرگترین کلیسای جامع ساخته شده در اروپا باشد . قسمت اعظم ساختمان در سال های 1434-1517 میلادی ساخته شد .

این کلیسای جامع دارای همه عناصر متمایز معماری گوتیک مانند طاق های نوک تیز ، شیشه های رنگی و پنجره گل رز است . امروزه این سازه به همراه چندین مکان مهم دیگر در سویا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است .

معماری گوتیک 896868658968796789648796

کلیسای جامع شارتر _ فرانسه

کلیسای جامع شارتر یکی دیگر از سازه های ساخته شده با استفاده از معماری گوتیک می باشد که در 50 مایلی (80 کیلومتری) پاریس واقع شده است و یکی از بزرگ ترین کلیسا های جامع گوتیک در اروپا است . طول شبستان 121 پا (37 متر) و ارتفاع سازه 371 پا (113 متر) می باشد . کلیسای جامع شارتر در اوایل قرن 13 تکمیل شده است .
شهر شارتر دارای مرکز قرون وسطایی است که به خوبی حفظ شده است ، بنابراین کلیسا و اطراف آن مانند قرن های قبل به نظر می رسد .

نمادین ترین ویژگی کلیسای جامع شارتر ، پنجره های رنگی متعدد آن است . شیشه های رنگ آمیزی شده این سازه توسط برخی از بهترین صنعتگران قرون وسطی ساخته شده است . هزاران قطعه شیشه دقیق برش داده شده برای ایجاد تصاویر مقدسین و داستانهایی از کتاب مقدس ترکیب شده و در این کلیسا مورد استفاده قرار می گیرد . امروزه کلیسای جامع شارتر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است .

معماری گوتیک 68568596854638546385687468

نوتردام پاریس _ فرانسه

نوتردام پاریس یکی از بزرگترین نمونه های معماری گوتیک در هر نقطه از زمین استنوتردام که به معنی بانوی ما ترجمه می شود . این عنوان یک عنوان محبوب برای کلیسا های فرانسوی است که به مریم مقدس اختصاص داده شده است . اگرچه نوتردام های مختلفی را در سراسر فرانسه خواهید یافت ، اما مشهور ترین آن ها نوتردام پاریس است که در پایتخت فرانسه واقع شده است .

متأسفانه ، کلیسا هنگام آتش سوزی در آوریل 2019 آسیب زیادی دیده است . بیشتر سقف چوبی پوشیده از سرب و همچنین گلدسته مرکزی کلیسا  به طور کامل طی این آتش سوزی تخریب شده است .

کاخ پاپ آوینیون _ فرانسه

کاخ پاپ آوینیون یکی از بهترین کاخ های ساخته شده با استفاده از معماری گوتیک است که تا به حال ساخته شده است .

کاخ پاپ آوینیون یکی از بهترین نمونه های معماری گوتیک کاخ در اروپا است . همان گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم اگر چه اکثریت قریب به اتفاق ساختمان های چشمگیر قرون وسطی مذهبی بودند اما بناهای دیگر نیز به سبک گوتیک مانند قلعه ها و کاخ ها ساخته شده اند. کاخ پاپ کمی یکی از این موارد است .

این بنا که در زبان فرانسه به Palais des Papes معروف است ، مربوط به زمانی است که پاپ در شهر آوینیون در پرووانس فرانسه زندگی می کرد . اگر چه پاپی در آوینیون باقی نمی ماند اما این کاخ یکی از  بنا هایی است که توسط پاپ ها ساخته شده است . این ساختمان نه تنها به عنوان ساختمان برای اقامت مجلل برای رهبران کاتولیک بود بلکه به عنوان قلعه ای مستحکم برای محافظت از آن ها نیز مورد استفاده قرار می گرفت .

کلیسای جامع آمین _ فرانسه  فرانسه

آمیان ، شهری در کنار رودخانه سوم در شمال فرانسه  است که دارای یک کلیسای جامع گوتیک قابل توجه است . کلیسای جامع آمیان در مدت زمان نسبتا کوتاهی از سال  1220-1270 میلادی ساخته شده است . این کلیسا یکی از معروف ترین سازه های ساخته شده با استفاده از معماری گوتیک می باشد که هر ساله طرفداران بسیاری را به خود اختصاص می دهد . این سازه معروف از تمام ویژگی های سبک گوتیک بهره برده است .

سازه های مثال زده شده تنها چند مورد از معروف ترین سازه هایی است که با بهره گیری از این معماری جذاب و خاص ساخته شده است . یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که امکان ساخت سازه هایی مدرن با استفاده از ویژگی های  معماری گوتیک فراهم است . فرض کنید به دنبال ساخت پنت هاوس در شمال هستید ، می توانید با بهره گیری از ویژگی چون شیشه های رنگ آمیزی شده یک سازه متفاوت را ساخته و از این حسن انتخاب خود نهایت رضایت را داشته باشید .

‫2/5 ‫(1 نظر)

ارسال دیدگاه