معروف ترین معماری های رومانسک کدامند ؟

17 بهمن 1401
0 دیدگاه
معماری رومانسک 5148748748574

در میان تمام جنبش های معماری بزرگی که از دوران باستان در سراسر اروپا گسترده شده بود ، معماری رومانسک اولین معماری بود که پس از سقوط رومی ها پدیدار شد . هنگامی که امپراتوری روم غربی در قرن پنجم سقوط کرد ، تعداد پروژه های ساختمانی به مدت صد ها سال کاهش یافت اما در پایان این دوره که اکنون به دوران تاریکی معروف است ، سبک جدیدی از معماری پدیدار شد.

این معماری اروپایی با وام گرفتن از اشکال قدیمی ساختمان های رومی ، مدت ها قبل از ورود عصر گوتیک به عنوان سبک ساختمان غالب در اروپای غربی ظاهر شد .

معماری و هنر رومانسک شکلی از طراحی بود که از هنر و معماری روم باستان وام گرفته بود و در سرتاسر اروپا از سال 500-1200 میلادی مورد استفاده قرار می گرفت .

سبک معماری رمانسک

سبک رومانسک که از ساختار های مذهبی مانند کلیسا ها و صومعه های توسعه یافته بهره گرفته بود سرانجام تقریباً در همه نوع ساختمان ها گسترش یافت . قرون تاریکی و قرون وسطی اولیه دوره های مهمی بودند که به شدت از این سبک استفاده کردند.

به طور کلی معماری رومانسک شامل ساختمان های مستحکم ، حجیم ، سنگین و محکم می باشد . در این معماری دیوار ها باید ضخیم و پنجره ها کوچک باشند تا وزن کامل سقف بالا را تحمل کنند .

در ادامه به معرفی برخی از معروف ترین ساختمان هایی که با بهره گیری از این معماری ساخته شده اند خواهیم پرداخت .

معماری رومانسک 4874874874848748748484847487

 

کلیسای جامع پیزا –  توسکانی ، ایتالیا

کلیسای جامع پیزا ممکن است به خاطر برج خمیده اش معروف باشد  اما یکی از بزرگ ترین نمونه های معماری رومانسک روی زمین است . کلیسای جامع ، باپتیستری و برج ناقوس همه با سنگ مرمر سفید ساخته شده اند . ارتفاع جلو بسیاری از عناصر استاندارد معماری رومانسک را نشان می دهد ، با ده ها طاق گرد که توسط سنگ های هندسی احاطه شده اند .

اگرچه نمای بیرونی کلیسا ها دارای پنجره های زیادی است، اما همه آنها کوچک هستند و نور طبیعی زیادی را تامین نمی کنند .
فضای داخلی کلیسای جامع پیزا ترکیبی از چند سبک معماری مختلف را نشان می دهد .

کلیسای جامع مونریال – سیسیل ، ایتالیا

کلیسای جامع مونریال یکی از آثار ساخته شده با استفاده از معماری رومانسک است که  در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است .

این کلیسا در خارج از پالرمو پایتخت سیسیل واقع شده است و یکی از بزرگ ترین کلیساهای جزیره محسوب می شود . ساخت و ساز این سازه در سال 1172 میلادی آغاز شد و بیشتر معماری آن نورمن است ، اگرچه افزودنی های مختلفی به سبک های دیگر به معماری آن اظافه گشته است . این کلیسا که خاطر موزاییک های بیزانسی مشهور می باشد  بخشی از گروه بزرگی از سازه های فهرست شده یونسکو است که در سراسر منطقه اطراف پالرمو یافت شده است .
ساخت این موزاییک ها برای نورمن ها هزینه های هنگفتی را به دنبال داشته است . کاشی ها با قطعاتی از طلای واقعی ساخته شده اند .

سان مینیاتو آل مونته – فلورانس ، توسکانی ، ایتالیا

درست مانند کلیسای جامع پیزا ، San Miniato al Monte یک کلیسای رومانسک باور نکردنی است که در منطقه توسکانی ایتالیا واقع شده است . کار در کلیسا در سال 1013 آغاز شد و امروزه تقریباً همان چیزی است که در قرن 11 انجام شده است .
نمای بیرونی این سازه با سنگ مرمر سفید و سبز و در رنگ بندی مشابه کلیسای جامع فلورانس تزئین شده است .
نمای داخلی کلیسا دارای سنگ کاری پیچیده تری است و سنگ مرمر رنگی با نمای بیرونی مطابقت دارد . این کلیسا همچنین دارای سقف چوبی است ، که اصلی ترین مصالح برای سقف ساختمان های اولیه رومانسک بوده است . تیرها و تیرچه ها همه با طرح های هندسی رنگ آمیزی شده تزئین شده اند .
اگرچه سان مینیاتو آل مونت یکی از کلیسا های کوچ فلورانس است اما یک اثر باورنکردنی از معماری رومانسک در شهری است که بیشتر بخاطر ساختمانهای رنسانس اش معروف است .

 

معماری رومانسک 8748749874948787498989981285747

 

کلیسای جامع Speyer-Speyer ، Rhinlenad-Palatinate ، آلمان

کلیسای جامع اسپایر یک کلیسای جامع رومانسک است که در جنوب غربی آلمان واقع شده است . ساخت کلیسای جامع در سال 1030 آغاز شد و نمای بیرونی آن با ماسه سنگ قرمز متمایز ساخته شده است . بیشتر کلیسا مربوط به مراحل بعدی عصر رومانسک است اما نارتکس و نمای جلوی آن هر دو در قرن 19 اضافه شده است . این کار به شیوه نئو رومانسک انجام شده است ، که ظاهر کلیسایی کاملاً منسجمی به کلیسا می بخشد .  فضای داخلی کلیسای جامع اسپایر دارای یکی از بلند ترین شبستان های عصر رومانسک است . این کلیسا همچنین دارای یک طاق بشکه ای است که یک نوآوری مهم در معماری رومانسک بود که به طاق آجدار گوتیک تبدیل شد . کلیسای جامع اسپایر و خود شهر اسپایر هر دو مکرراً درگیر نبرد 30 ساله جنگ بودند اما با وجود این دوران آشفته ، کلیسا با توجه به سن باورنکردنی آن هنوز به طرز چشمگیری حفظ شده است .

 کلیسای سنت سرنین-تولوز ، اوکیتانی ، فرانسه

کلیسای سنت سرنین در تولوز بزرگترین ساختمان بهره برده از معماری رومانسک جهان است . در حالی که کلیسای جامع اسپایر در آلمان ممکن است بزرگ ترین کلیسای جامع رومانسک در جهان باشد اما عنوان بزرگترین ساختمان رومانسک جهان به باسیلیکای سنت سرنین در فرانسه تعلق دارد . این کلیسا بین سال های 1080-1120 ساخته شد و در ابتدا بخشی از یک صومعه بسیار بزرگ تر بود .
نمای داخلی این سازه دارای سقفی طاقدار از سنگ است و یک موفقیت بزرگ تکنولوژیکی نسبت به سقف های چوبی مسطح محسوب می شود  که در بسیاری از ساختمان های دیگر رومانسک مشاهده خواهید کرد .

کلیسای جامع تریر _ آلمان

کلیسای جامع تریر بر پایه چندین ساختمان رومی قرار دارد که در قرن چهارم میلادی ساخته شده اند . بیشتر کلیسایی که امروزه دیده می شود مربوط به قرن یازدهم از سال 1016تا 1041 میلادی است . این کلیسا به دلیل وجود برج های متعدد که اغلب در دیگر ساختمان های رومانسک در سراسر اروپا تکرار شده است ، مشهور است.

معماری رومانسک 874848748748748851

 

کلیسای قبر مقدس _اسرائیل

کلیسای قبر مقدس یکی از معروف ترین کلیسا های اسرائیلی است که توسط صلیبیون به سبک رومانسک ساخته شد .
این کلیسا دارای تاریخ طولانی و پیچیده ای است که از زمان امپراتوری روم تا به امروز ادامه دارد . بیشتر کلیسا که به سبک رومانسک متمایز ساخته شده است ، متعلق به قرن 12-13 میلادی است است . صلیبیون ، که شهر اورشلیم را در سال 1099 تصرف کردند ، کلیسا را ​​بازسازی کردند و به آن ظاهر رومانسک متمایز دادند .

 

 

کلیسای جامع لوند _ اسکانیا ، سوئد

کلیسای جامع لوند یکی از قدیمی ترین کلیساهای ساخته شده با استفاده از معماری رومانسک در سراسر اسکانداناوی است .
این کلیسا در اوایل قرن دوازدهم ساخته شد و یکی از قدیمی ترین بناهای سنگی می باشد که در کل سوئد باقی مانده است . در زمان ساخت آن ، لوند توسط دانمارک اداره می شده است .
این کلیسای معروف هر ساله طرفداران زیادی را به خود اختصاص می دهد .

 

 

کلیسای جامع سفالو ، سیسیل ، ایتالیا

کلیسای جامع سفالو به سبک نورمن ساخته شده است  . نورمان ها که بخش هایی از فرانسه و انگلستان امروزی را نیز تحت کنترل داشتند در اوایل قرون وسطی سیسیل و جنوب ایتالیا را فتح کردند . آنها آثار مهم معماری نورمن را در آنجا خلق کردند ، که یک زیر شاخه در معماری رومانسک است. این کلیسا نه تنها به عنوان محل عبادت ساخته شد ، بلکه معماران نیز آن را به عنوان یک استحکام برای کمک به دفاع از شهر در برابر مهاجمان طراحی کردند . امروزه کلیسای جامع سفالو برجسته ترین مکان دیدنی در شهر سفالو است و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است .

 

معماری رومانسک 78784874784478487878678784

 

کلیسای جامع پارما ، امیلیا رومانیا ، ایتالیا

کلیسای جامع پارما و باپتیستری همه از عناصر طراحی رومانسک بهره برده و ساخته شده اند .  یکی دیگر از کلیساهای رومانسک باور نکردنی ، کلیسای جامع پارما در ایتالیا است . این کلیسای جامع در سال 1059 شروع به کار کرد و تا به امروز نیز در حال خدمت رسانی به بشر می باشد .

این سازه که شامل یک غسل تعمید ، کلیسا و برج ناقوس است مشابه بسیاری از کلیساهای دیگر در ایتالیا می باشد .
توجه داشته باشید که در این کلیسا ها تعمیدگاه ها جدا نگه داشته می شدند ، زیرا هیچ کس تا بعد از غسل تعمید اجازه ورود به کلیسا را ​​ندارد .

 

کلیسای جامع آخن _نوردراین-وستفالن ، آلمان

کلیسای جامع آخن یکی از بزرگترین کلیساهای جامع رومانسک در آلمان  است .
این ساختمان توسط شارلمانی بزرگ ساخته شده است . شارلمانی به عنوان تأثیرگذارترین فرمانروای قرون وسطی اولیه شناخته می شود . او توانست امپراتوری عظیمی ایجاد کند که در فرانسه ، آلمان و ایتالیا امروزی گسترده شود . شارلمانی مسئول بخش بزرگی از کلیسای جامع آخن بود . این کلیسا که از معماری رومانسک بهره برده است طرفداران گسترده ای داشته و هر ساله بازدید کنندگان بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

معماری رومانسک در قرن جدید

گرچه معماری رومانسک پس از قرن نوزدهم دیگر محبوبیت چندانی نداشته است اما هنوز هم در قالب سبک نئو رومانسك به حیات خود ادامه می دهد . یک نمونه عالی از یک ساختمان نئو رومانیک ، سنگر ماهیگیران واقع در بوداپست مجارستان است . سنگر ماهیگیران در بوداپست به سبک نئو رومانسک ساخته شده است و از طاق های گرد و بسیاری از عناصر طراحی رومانسک دیگر استفاده می کند.

در اوایل قرن نوزدهم ، سبک نئوکلاسیک بسیار محبوب شد . از قضا ، درست همانطور که معماری رومانسک از معماری امپراتوری روم تکامل یافت ،  پس از عصر طلایی معماری نئوکلاسیک بسیار محبوب شد

ریچاردسونین رومانسک Richardsonian Romanesque اصطلاحی است که برای توصیف ساختمانهای متمایز نئو رومانسک HH ریچاردسون و دیگر معماران آمریکایی در اواخر 19 استفاده شد . برخی از برجسته ترین آثار ساخته شده با استفاده از این معماری عبارتند از کلیسای ترینیتی در بوستون و کتابخانه یادبود وین در ووبورن ماساچوست .

کلیسای تثلیث در بوستون که با استفاده از عناصر معماری رومانسک ساخته شده است ، توسط HH Richardson طراحی و عناصر زیادی را از معماری رومانسک وام گرفته است .

ریچاردسونین رومانسک از بسیاری از اصول متمایز معماری رومانسک استفاده می کند . اشکال سنگین و حجیم، همراه با طاق های گرد ، شباهت زیادی به ساختمان های رومانسک دارد که در قرون وسطی در اروپا رواج داشته است .
معماری امروزی به طور کلی تحت تأثیر سبک رومانسک قرار گرفته است . رومانسک نشان دهنده پیوند روشن با معماری امپراتوری روم و معماری گوتیک است .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه