ویژگی های یک محله شهری یا neighborhood مناسب چیست؟

21 بهمن 1401
0 دیدگاه
محله شهری 848484874874854854586

از عمده دغدغه‌هایی که در زمان خرید ویلاهای شمال و یا خرید هر مسکنی برای ما مطرح می‌شود میزان مطلوب بودن محله شهری مذکور است. هر یک از ما ملاک‌هایی برای خوب دانستن یک محله شهری داریم و برآورده شدن این ملاک‌ها، تاثیر به سزایی در خریدن یا نخریدن یک ویلا در شمال خواهد داشت. از طرفی ممکن است بخواهید با خرید ویلا در مازندران، یک سرمایه‌گذاری مناسب انجام دهید، در اینجاست که توجه شما به مواردی جذب می‌شود که نشان از جذب بیشتر مشتری برای فروش ویلا در مازندران دارد؛ یعنی به سراغ محله‌ای از ویلاهای شمال می‌روید که رفاه و امنیت بیشتری را برای ساکنین خود فراهم می‌آورند و می‌توانند در رقابت با سایر محله‌های شهری، برنده شده و امتیاز یک محله شهری عالی را از آن خود کنند.

در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که منظور ما از یک محله شهری عالی چیست؟ چه چیزی وجه تمایز یک محله شهری عالی و یک محله شهری ساده است؟ چه چیزی باعث می‌شود که افراد سال‌ها به یک محله وفادار می‌مانند و از آن به خوبی یاد کرده و با احساس آرامش در آنجا زندگی می‌کنند؟ حس تعلق به یک محله شهری چگونه به وجود می‌آید و چه چیزهایی در این امر دخیل هستند؟ در این راستا، برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم، در این نوشتار از سایت دکتر بخشی به بررسی ویژگی‌های مثبت یک محله شهری می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

محله شهری 7171717814784178417854178417817854174174174

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای یک محله شهری

شاید تاثیر این عامل، نسبت به سایر عواملی که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت، چندان چشمگیر نباشد؛ ولی بی تاثیر هم نیست. برخی از محله‌های شهری در نقاط خوش آب و هواتر یک شهر قرار گرفته‌اند و همین باعث می‌شود که افراد بیشتری را نیز به خود جذب کنند.

برای مثال، در رابطه با ویلاهای شمال، محله‌هایی که در نزدیکی ساحل هستند و یا در خط اول جنگل قرار دارند، اغلب پر طرفدارتر بوده و به دنبال آن خرید در این قسمت‌ها، با سرمایه‌گذاری بیشتری نیز همراه است. یعنی برای اینکه در محله بهتری ساکن شوید پول بیشتری نیز می‌پردازید و در قبال آن لذت بهره بردن از زندگی در یک محل آرام را نیز خواهید چشید. برای اینکه با بهترین محله‌ شهری برای خرید ویلا در مازندران آشنا شوید، بهترین راه پرس و جو از مشاورین املاک این منطقه است. این افراد با تسلط کافی بر منطقه مورد نظر، در نهایت بهترین انتخاب را پیش روی شما قرار می‌دهند.

محله شهری 787841784181248751571517417174174

مراکز فرهنگی و تفریحی، تجاری و خدماتی در یک محله شهری

بدون تعارف بخواهیم بگوییم، محله‌هایی که در ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی و سرگرم کردن ساکنین خود پیشتاز هستند، بیشتر مورد توجه اهالی قرار می‌گیرند و در این راستا، بهتر هم می‌توانند مابقی افراد را برای سرمایه‌گذاری جذب کنند.

فکر کنید در یک محله شهری، گوناگونی مراکز مذکور به نحوی باشد که افراد ساکن در محله بدون دغدغه و فقط با طی مسافتی کوتاه بتوانند به تمام این موارد دسترسی داشته‌باشند. اگر هوس سینما داشتند، در دسترسشان باشد، بتوانند از مراکز تجاری معتبر خرید خود را انجام دهند، برای رفتن به یک رستوران با کیفیت لازم نباشد از این سر شهر به آن سر شهر بروند و برای استفاده از مراکز درمانی نیز در محله خودشان تدابیر به خوبی اندیشیده شده باشد.

در این زمینه، یکی از نکات قابل توجه این است که زمانی که این خدمات به ساکنین ارائه می‌شود، حس تعلق به مکان در آن‌ها افزایش یافته و در پی آن با ارزشمند شدن بیشتر محله شهری برای آن‌ها، در جهت ارتقا کیفی محیط زندگی خود خواهند کوشید. یعنی افراد نسبت به محله خود بی تفاوت نبوده و برای بهتر کردن آن می‌کوشند و حساسیت به خرج می‌دهند.

مثلا اجازه نمی‌دهند هر نوع ساخت و سازی در محله اتفاق بیفتد، به نظافت و بهداشت محله شهری حساس می‌شوند، به استفاده بهینه از فضاها فکر کرده و از همه مهم‌تر در جهت زیباسازی محله شهری مذکور اقداماتی انجام خواهند داد. گوناگونی کاربری‌ها البته به این معنی نیست که فقط این موارد را در دسترس قرار دهیم، بلکه کیفیت ارائه خدمات، به تنهایی از اهمیت برخوردار است و می‌تواند گامی مثبت در این جهت باشد.

محله شهری 7874874878741418418741784178

در نظر گرفتن عرصه‌های عمومی برای یک محله شهری

پیوند انسان‌ها در یک محله شهری از طریق در نظر گرفتن فضاهایی عمومی برای اجتماع و تعامل اجتماعی ایجاد خواهد شد. اینکه افراد بتوانند به راحتی و بدون دغدغه‌ای خاص به گپ و گفت با همسایه‌ها نشسته و در کنار آن برخی از مراسم‌ها را نیز به صورت مناسب در یک محله شهری انجام دهند، از ارزش‌هایی است که می‌توان برای یک محله شهری ایجاد کرد.

قدرت تعاملات اجتماعی و داشتن فضاهای امن عمومی را نباید دست کم گرفت. برای مثال فرض کنید که با خرید ویلا در مازندران در محله‌ای باشید که تمام فعالیت شما به خانه خودتان محدود شود ولی در مقایسه بتوانید در محله‌ای ساکن شوید که بتوانید به راحتی در آن دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی کنید، مدتی در پارک بنشینید و از طرفی بتوانید با دیگر افراد جامعه تعاملی مسالت‌آمیز داشته‌باشید. کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ طبیعتا تمامی ما نوع دوم را یک سبک زندگی سالم‌تر می‌دانیم و ترجیح می‌دهیم در چنین فضایی رشد کنیم.

دسترسی‌ها و مسیرها برای یک محله شهری

یکی دیگر از عواملی که در تعریف یک محله خوب دخیل است، بحث دسترسی‌ها است. در این زمینه، دسترسی‌ها در یک محله شهری باید به نحوی باشد که ورود، خروج و حرکت در آن به راحتی انجام شود.

در اینجا با یک شبکه منظم از خیابان‌ها رو به رو هستیم و در کنار آن، روش‌های مناسبی از حمل و نقل نیز برای ساکنین محله مذکور ارائه شده‌است. برای مثال دسترسی به ، ایستگاه مترو، تاکسی، ایستگاه اتوبوس و مواردی از این قبیل، بسته به نیاز فرد راحت بوده و او می‌تواند از شبکه سالم حمل و نقل به خوبی استفاده کند.

در سوی دیگر، وجود مسیرهای متنوع در عین عدم تداخل و ارتباط صحیح این مسیرها با هم نیز برای یک محله شهری بسیار مهم است. مسیرهای پیاده شفاف و امن، به نوعی که بتوان کودکان و سالمندان را به تنهایی در این مسیرها قرار داد حائز اهمیت است. از طرفی عدم تداخل مسیر سواره و پیاده از یک سو و ایمن سازی مسیر هم اهمیت دارد. مسیرهای مناسب پیاده روی و دوچرخه سواری نیز بهتر است در یک محله لحاظ شوند تا بتوان آن محله را نمونه‌ای مناسب از نظر طراحی مسیر دانست. زیباسازی مسیرها و ایجاد فضاهای سکون و مکث نیز مهم است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

یک مسیر پیاده روی را در نظر بگیرید که در آن از نیمکت مناسب استفاده نشده‌است و یا انعطاف‌پذیری مناسب از نظر مصالح و آبجکت‌هایی مانند فلاور باکس، سطل زباله و … ندارد؛ این مسیر مطلوب هیچ شهروندی نیست ما در طراحی شهری محله‌ای را مناسب می‌دانیم که حداکثر انعطاف‌پذیری در آن رعایت شده‌باشد. نورپردازی صحیح مسیرها لحاظ شده باشد و در عین حال محل‌هایی برای نشستن، سطل زباله و … نیز لحاظ شده‌باشد.

از سوی دیگر، در نظر گرفتن مکان‌های مناسب جهت پارک ماشین نیز به این مقوله کمک می‌کند. بهتر است در طراحی شهری به وسایل نقلیه و محل پارک آن‌ها توجه شود تا از ازدحام و هرج و مرج در یک محله شهری جلوگیری شود.

کفسازی‌های یکنواخت هرگز مطلوب نیستند، بهتر است مسیرهای عابر پیاده با کفسازی متمایزی طراحی شوند و در مقابل، برای مسیر سواره نیز از کفسازی مناسب و زیبا استفاده کنیم. زمانی که به کاربری خاصی می‌رسیم می‌شود با تغییر متریال کفسازی به این نکته تاکید کرد و علاوه بر حفظ زیبایی به ارائه صحیح و بیان شهری شفاف نیز کمک کرد.

محله شهری 87481841854125841451

اهمیت پارک و فضای سبز در یک محله شهری

فضاهای سبز، ریه‌های تنفسی یک شهر هستند. وجود فضای سبز در یک محله شهری، نیازی حیاتی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد. همه افراد بعد از یک روز سخت کاری و یا برای گذراندن اوقاتی خارج از خانه، بیشتر به این فکر می‌کنند که در یک فضای سبز قرار بگیرند.

طراحی فضای سبز برای یک محله شهری از آن دسته از مواردی است که جای بحث بسیار دارد. تنوع در طراحی این نوع عملکرد بسیار زیاد است ولی ما نهایت پویایی و استفاده از با کیفیت‌ترین موارد در رابطه با یک فضای سبز را در اولویت طراحی می‌دانیم.

زندگی در بهترین محله شهری مازندران

اگر به دنبال خرید ویلاهای شمال هستید و می‌خواهید در یکی از بهترین محلات شهری مازندارن ساکن شوید، باید به افرادی مراجعه کنید که شناخت کافی از منطقه داشته و می‌توانند با مقایسه و بررسی موارد موجود، با توجه به خواسته و بودجه شما، بهترین موارد را به شما پیشنهاد دهند. در این راستا ما در مشاورین املاک دکتر بخشی، آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه