با انواع عایق رطوبتی مناسب ویلاهای شمال آشنا شوید

23 آذر 1401
0 دیدگاه
ویلاهای شمال 74788678786787

در زمان خرید ویلاهای شمال، همواره توجه به جزئیات به کار رفته در ساختمان، چه از لحاظ فنی و چه از نظر زیبایی شناسانه، مد نظر بوده‌است. در این زمینه عایق رطوبتی مناسب و بررسی به کار رفتن آن در جای مناسب نیز، خود از مواردی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

عایق رطوبتی، همانطور که از نامش پیداست، ماده‌ای ضد رطوبت و به عبارتی با دوام در برابر رطوبت است که از نفوذ آن به قسمت‌هایی که در معرض رطوبت قرار دارند، جلوگیری می‌کند. عایق‌های رطوبتی در مواردی مثل ویلاهای شمال، و استفاده به جا در این ساختمان‌ها، بسیار اهمیت می‌یابد. زیرا در این اقلیم رطوبت یکی از شاخصه‌های بسیار مهم و از موثرترین عواملی است که بنا با آن دست و پنجه نرم می‌کند.از لحاظ هزینه، نصب عایق‌های رطوبتی در ویلاهای شمال، در برابر کل پروژه بسیار ناچیز است و شاید بر قیمت ویلا در شمال نیز تاثیری نداشته‌باشد، با اینحال اگر در نصب اصولی و به جای آن اهمال‌کاری صورت گیرد، ضرر و زیان‌های بسیاری بر جای خواهد ماند. فرقی نمی‌کند با ویلاهای مازندران رو به روهستیم یا یک ویلا در منطقه‌ای خشک، جایی که باید از عایق رطوبتی بهره برد، این کار نباید نادیده گرفته‌شود.بنابراین یکی از مهم‌ترین مصالح در ویلاهای شمال را می‌توان عایق رطوبتی دانست که در انواعی مختلف، در مکان‌هایی مختلف، به کار می‌روند.

در صورت عدم دقت در نصب و یا عدم نصب عایق حرارتی در یک ویلا در مازندران، رطوبت می‌تواند به استراکچر نفوذ کند و باعث پوسیدگی و فروپاشی ساختمان شود و یا به مصالح نازک‌کاری نفوذ کرده و هزینه‌های بسیاری روی دست شما بگذارد.مکان‌هایی از ساختمان که به عایق رطوبتی نیاز دارند را می‌توان اینگونه دسته‌بندی کرد: بام، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، تراس، بالکن، استخر در صورت وجود و …

آب و بخار آب، به مرور زمان، باعث هرز شدن مصالح ساختمانی می‌شوند. استفاده از یک عایق رطوبتی مناسب در ویلاهای شمال، به مرور زمان، ضامن کیفیت و ایمنی ساختمان شما خواهد بود.در رابطه با عایق‌های رطوبتی با انواع متنوعی رو به رو هستیم که می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی رو به رو قرار داد: ورقه‌های ضد آب، نسل جدید عایق‌ها یعنی عایق‌های نانو، سیمان و بتن. در ادامه این بحث با این مواد بیشتر آشنا می‌شویم.

ویلاهای شمال 456846489684964896847

عایق رطوبتی از جنس سیمان

عایق‌های رطوبتی سیمانی، از معروف‌ترین عایق‌های رطوبتی هستند که جزء ساده‌ترین‌ها نیز محسوب می‌شوند، چرا که کار با آن‌ها دردسر خاصی ندارد و نیاز به مهارت ویژه‌ای نیز ندارد. تهیه این مواد در مدت زمان کوتاهی صورت می‌گیرد و کارگران ساختمانی، با مخلوط کردن سیمان با نسبتی معین از سایر مواد، این عایق را تهیه می‌کنند و مواد افزودنی مثل آکریلیک نیز به این عایق افزوده می‌شود تا در برابر نفوذ رطوبت، اثربخشی بهتری داشته‌باشد. این عایق از جمله عایق‌های رطوبتی مقرون به صرفه است ولی فقط بر روی سطوح صاف و تراز شده قابل اجراست. این عایق‌ها پس از سخت شدن غیر قابل تغییر هستند و این شاید یکی از معایب برای استفاده از این نوع از عایق باشد.البته این مورد را نیز خاطر نشان شویم که استفاده از نوع سیمانی عایق‌های رطوبتی بیشتر در پروژه‌های تصفیه آب، آب بندی مسیر رودخانه، تونل سازی، پارکینگ، ساخت اسکله و راه آهن و مترو و مواردی از این قبیل متداول است.

 

ویلاهای شمال 69896845647896878796

استفاده از عایق‌های مایع در ویلاهای شمال

این نوع از عایق‌ها که به نام غشای ضد آب مایع نیز شناخته می‌شوند به صورت یک پوشش از یک لایه مایع، روی بام قرار می‌گیرند. مایع ضد آب، نوعی عایق رطوبتی است که در انواع سقف‌ها کاربرد دارد و سطحی یکنواخت بر روی سقف ویلاهای شمال ایجاد می‌کند.این ماده یک مزیت ویژه دارد و آن هم انعطاف پذیری آن است. خاصیت الاستیکی غشای مایع باعث می‌شود این ماده بدون آسیب، تغییر شکل دهد.برای تهیه این نوع از عایق رطوبتی، مواد افزودنی مثل پلاستیک تقویت شده توسط شیشه بهینه‌سازی می‌شوند و به مقاومت کششی مطلوبی می‌رسند.

این نوع از عایق برای استفاده در ویلاهای شمال، مزیت دیگری نیز دارد، در واقع عایق مایع را می‌توان بر روی بیشتر مصالح سنتی بام به کار برد، بر روی مصالحی مثل بتن، نمد و یا آسفالت. استفاده از این غشا در ویلاهای شمال مقرون به صرفه بوده و ساختاری ضد آب ایجاد می‌کند.از دیگر مزایای قابل توجه استفاده از غشای مایع به عنوان عایق در ویلاهای شمال، عمر این ماده است. دوام و طول عمر این ماده ممکن است تا 25 سال باشد، آن هم با حفظ عملکرد اولیه!

 

ویلاهای شمال 8749687974654689968698

مواد قیری به عنوان عایق رطوبتی در ویلاهای شمال

اگر در ویلاهای شمال از سقف بدون شیب و یا با شیب کم استفاده می‌کنید، می‌توان به استفاده از مواد قیری به عنوان عایق فکر کرد.این نوع عایق جزء قدیمی‌ترین عایق‌های رطوبتی شناخته می‌شود و در محافظت از ساختمان همواره عملکردی مثبت داشته‌است. قیر با خاصیت ضد آب خود ماده‌ای پالایشگاهی است که به صورت رول با لایه‌هایی از نمد آماده می‌شود.این نوع عایق رطوبتی انعطاف‌پذیر است و پوششی ضد آب با طول عمر بالا محسوب می‌شود.

عایق‌های رطوبتی ویلاهای شمال  از جنس پلی اورتان

عایق‌های رطوبتی پلی اورتان، از جمله عایق‌های جدید در صنعت ساختمانی هستند و از پایه و واکنش‌دهنده، تشکیل شده‌اند. این ترکیب در نهایت منجر به ایجاد یک پوشش مایع می‌شود که برای کاربردهای ضد آب و عایق مناسب است.پلی اورتان، عایقی رطوبتی است با نصب آسان که بسیاری از ایده‌آل‌ها را نیز برآورده می‌کند و نصب آن به زمان و مهارت زیادی نیاز ندارد. نصب این عایق در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود و در طولانی مدت ماندگار بوده و در برابر سایش نیز مقاوم است.علاوه بر موارد فوق، این نوع از عایق رطوبتی، در برابر اشعه ماورای بنفش، اسیدها و بازها نیز مقاومت مناسبی دارند و استفاده از آن‌ها در ویلاهای شمال می‌تواند جالب توجه باشد.

ویلاهای شمال 84569867896789678978

نانو پلیمرها و  ویلاهای شمال

عایق رطوبتی نانو یا همان نانو پلیمرها، از جمله مواد به روز در رابطه با عایق‌های رطوبتی ساختمان هستند که از مواد نانو غیر سمی غیر قابل اشتعال ساخته شده‌اند و در دسته عایق‌های سازگار با محیط زیست قرار دارند.

استفاده از عایق‌های نانو پلیمر در ویلاهای شمال، باعث می‌شود که اتلاف انرژی به حداقل برسد و از سوی دیگر بار بسیار کمی به ساختمان اضافه شود. از مزایای این نوع از عایق رطوبتی  باید به حفظ انعطاف‌پذیری با گذشت زمان و حفظ پایداری در گرما و سرما اشاره کرد. بازه عملکرد دمایی این نوع عایق از 20- درجه سانتی گراد تا 100+ درجه، اعلام شده‌است.این نوع از عایق حرارتی برای ویلاهای شمال و در کل برای مناطق با بارش برف، باران و تگرگ، بسیار مناسب هستند.

در استفاده از عایق رطوبتی در ویلاهای شمال چه نکاتی را مد نظر قرار دهیم؟

در رابطه با عایق‌های رطوبتی باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از این عایق‌ها فقط منحصر به بام نیست، به ویژه در ویلاهای شمال که تقریبا تمام ساختمان با رطوبت درگیر است، بهتر است در بسیاری از قسمت‌ها مثل دیوارها و نما نیز از عایق رطوبتی استفاده شود.برای آب‌بندی دیوارها، عموما عایق‌های نانو به علت سبک و انعطاف‌پذیر بودن پیشنهاد می‌شود. از طرفی این عایق‌ها چسبندگی بیشتری نیز برای به کار رفتن در سطوح عمودی دارند.اگر در ویلاهای شمال با استخر سر و کار دارید، عایق‌بندی این قسمت نیز مطرح می‌شود و از جمله موارد مهم است. در واقع کف و دیواره‌های استخر باید عایق شوند وگرنه غیر قابل استفاده بوده و به مرور زمان، آب با نفوذ خود به مصالح بتنی و سیمانی، باعث سایش و ترک این قسمت‌ها می‌شود. پس در مواردی مثل استخر، سونا، جکوزی و یا آبنما، نیاز به استفاده از عایق رطوبتی در ویلاهای شمال داریم.

برخی از انواع جدید عایق‌های رطوبتی ساختمان، از فایبرگلاس و یا الیاف پلیمری ساخته می‌شوند. این نوع از عایق‌ها تفاوت‌هایی عمده از هر نظر با مصالح قدیمی دارند؛ از قیمت گرفته تا نحوه نصب و مزایا. در این نوع از عایق‌ها، مسائل زیست محیطی و انرژی ساختمان بسیار مد نظر قرار داده می‌شوند و به صرفه‌جویی انرژی اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود. وزن این نوع از عایق‌ها سبک بوده و دوام ماندگاری بیشتر و نصب راحت‌تری نیز دارند.

تاثیر نفوذ رطوبت به مصالح ساختمانی، قابل چشم‌پوشی نیست و به مرور زمان، کیفیت مصالح ساختمانی، تحت تاثیر این رطوبت افت کرده و خرابی‌هایی نیز در پی خواهد داشت. در رابطه با اقلیم ویلاهای شمال نیز نمی‌توانیم بگوییم کدام قسمت مهم‌تر از قسمت دیگر است و باید در این رابطه بکوشیم. بهتر است روش‌های جدید را امتحان کنید و از چسبیدن به روش‌های سنتی در برخی از موارد دوری کنید. به ویژه اینکه مسئله رطوبت در ویلاهای شمال، مسئله حائز اهمیتی است و انتخاب یک عایق رطوبتی مناسب، ویلا را از بسیاری لحاظ حفظ و پایدار می‌کند.

 

‫3.5/5 ‏‫(4 نظر)‬

ارسال دیدگاه