مبایعه نامه و قول نامه در خرید ویلاهای شمال چه تفاوتی دارند؟

17 بهمن 1401
0 دیدگاه
ویلاهای شمال 48748787418

خرید ویلاهای شمال، مراحل و اصطلاحاتی دارد که آشنایی با آن‌ها باعث می‌شود معامله برای شما تا حد بسیاری شفاف شود و از خرید خود احساس امنیت خاطر داشته‌باشید. مسائل مربوط به سند ویلاهای شمال همواره مورد بحث بوده‌است و صحت این اسناد باید از فیلترهایی امن بگذرد تا شما در نهایت صاحب قانونی یک ویلا در شمال باشید. ممکن است بخواهید یک ویلا در مازندران بخرید و بنا به پیشنهاد افراد آگاه، به سمت خرید ویلا در سرخرود یا ویلا در دریاکنار و خانه دریا رفته‌باشید؛ یکی از مراحل قانونی کار، تنظیم سند این معامله و نهایی کردن مالکیت خانه است. زمانی که یک معامله دارد با قیمتی کم به پایان می‌رسد، بهتر است کمی با احتیاط عمل کنید و به ویژه در رابطه با سند ویلا تحقیقات بیشتری انجام دهید. مبایعه نامه و قولنامه، قبل از هرچیز ذهن شما را به سمت خرید املاک می‌برد، این دو مقوله تفاوت‌هایی با هم دارند که در اینجا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ویلاهای شمال 8748748574874574874

مبایعه نامه در خرید ویلاهای شمال

چه برای ساخت و ساز ویلاهای شمال، چه در زمان خرید ویلا در شمال، مبایعه‌نامه بخشی جدا نشدنی از سرمایه‌گذاری شماست. مبایعه‌نامه نوعی سند است که در آن بین خریدار و فروشنده توافقاتی صورت گرفته‌است و در زمان تحویل مال، هر دو طرف باید تعهداتی را متقبل شوند.

در تعریف مبایعه نامه از کلمه مال استفاده می‌شود چرا که مبایعه‌نامه صرفا برای املاک نیست و می‌تواند در موارد دیگر نیز به کار رود. مبایعه‌نامه، همانگونه که از شیوه تنظیم آن پیداست، جزء اسناد رسمی نیست و در دفاتر اسناد و توسط ماموران رسمی ثبت نشده‌است. در واقع مبایعه‌نامه برای حفظ حقوق طرفین معامله ویلاهای شمال، باید قبل از صدور سند رسمی، تنظیم شود. بگذارید با مثالی این موضوع را شفاف کنیم. اگر شما بخواهید یکی از ویلاهای شمال را پیش خرید کنید و بنا هنوز برای صدور سند آماده نباشد، شما برای انکه از این پیش خرید مطمئن باشید و در رابطه با مالکیت ساختمان همه چیز شفاف باشد، نیاز است به تنظیم مبایعه‌نامه، مبادرت کنید. در اینگونه موارد ممکن است ویلا به چند نفر فروخته شده‌باشد و یا کار در اواسط ساخت به پیمانکار دیگری محول شود، در اینگونه مواقع، داشتن مبایعه‌نامه، به شما کمک می‌کند که بتوانید مشکل را از طریق دادگاه و مراجع قانونی، پیگیری کنید.

ویلاهای شمال 74896485968745698679687

مبایعه نامه چگونه تنظیم می‌شود؟

فروشنده و خریدار ویلاهای شمال، در تنظیم مبایعه‌نامه، تعهداتی را متقبل می‌شوند به این منظور که تا زمان تنظیم سند رسمی، مدرکی قانونی مابین طرفین، وجود داشته‌باشد. تعهدات در مبایعه‌نامه از این قرار هستند: فروشنده ویلاهای مازندران، حق دارد که اطمینان یابد که در فاصله موجود تا تنظیم سند رسمی، خریدار بخشی از مبلغ را که نزدیک به سه چهارم مبلغ کل است می‌پردازد. پس از آن اقدامات لازم برای تنظیم سند رسمی صورت گرفته و مابقی وجه از خریدار به صورت چک یا نقدی دریافت خواهد شد. می‌توان در شروط مبایعه نامه فروش ویلاهای شمال ذکر کرد که اگر چکی به نقد تبدیل نشد، معامله فسخ شود.

در این میان خریدار نیز حقوق و شروطی دارد که باید در مبایعه‌نامه ذکر شوند. این شروط به نوعی ضامن مال خریدار ویلاهای شمال است و تا زمان دریافت سند رسمی می‌تواند به کار بیاید. در این زمینه می‌توان به این موارد اشاره کرد. فروشنده ویلا در شمال باید تعهد دهد که در صورتی که برای تنظیم سند رسمی در زمان موعود در محل حضور نیافت، مبلغی را به خریدار پرداخت کند و اگر در هر مرحله‌ای از این فرآیند مشخص شد که مالک این ملک شخصی به جز فروشنده است، معامله باید سریعا فسخ شود.

ویلاهای شمال 645646685654865468686

قولنامه در خرید ویلاهای شمال

نوع دیگری از قرارداد که مابین خریدار و فروشنده ویلاهای شمال تنظیم می‌شود، قولنامه نام دارد. در این راستا اگر شما قصد خرید یک ویلا در مازندران را داشته‌باشید ولی برای تهیه مبلغ اولیه تعیین شده به فرصت بیشتری نیاز دارید، قولنامه‌ای بین شما و فروشنده تنظیم می‌شود. همانطور که از نام این قرارداد پیداست، در اینجا قول‌هایی بین شما و فروشنده ثبت می‌شود، برای مثال فروشنده ویلا در شمال به شما قول می‌دهد که تا زمان موعود ملک را به شخص دیگری نفروشد. در واقع در این نوع از قرار داد در خرید ویلاهای شمال، شما ملک را پیش خرید می‌کنید ولی برای تامین پول مورد مطالبه کمی فرصت می‌گیرید. این نوع از خرید و فروش در ویلاهای مازندران تقریبا رایج است.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه در خرید و فروش ویلاهای شمال

با توجه به توضیحات ارائه شده حتما متوجه شده‌اید که قولنامه و مبایعه‌نامه تفاوت چشمگیری با هم ندارند و در واقع تفاوتی فاحش در اینجا مشهود نیست. با اینحال، در لغت با هم متفاوت بوده و از نظر حقوقی نیز فرق چندانی مشهود نیست. تنها مورد این است که در مبایعه نامه، وجه به صورت آنی پرداخت شده و سند مبایعه نامه در اختیارتان قرار می‌گیرد و در قولنامه ویلاهای شمال، شما از فروشنده قول می‌گیرید که تا زمان تهیه وجه اولیه توسط شما ملک را به کس دیگری نفروشد ولی این به معنای این هم نیست که شما مالک ملک هستید.

ویلاهای شمال 13654546354654856856

در زمان تنظیم قولنامه و مبایعه نامه ویلاهای شمال به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر در زمان خرید ویلاهای شمال کار به تنظیم مبایعه نامه و یا قولنامه رسید، نکات زیر باید رعایت شوند.

 قانونی بودن قرارداد ما بین طرفین

این مورد به این معناست که تعهداتی که طرفین در این نوع اسناد درج می‌کنند باید براساس قوانین باشد در غیر اینصورت ممکن است در زمان تنظیم سند رسمی برای ویلاهای شمال، به مشکلاتی بربخورید.

 اطمینان از وجود ملک

هرگاه خواستید به خرید یکی از ویلاهای شمال اقدام کنید، حتما به شخصه در محل حضور یابید و ملک را کاملا از نزدیک بررسی کرده و از وجود آن اطمینان یابید. در کنار آن باید از طریق مراجع ذی‌صلاح, مثل مشاورین املاک معتبر، کلیه اسناد مربوطه را بررسی کنید تا در این راستا کلاهبرداری صورت نگیرد.

 مشخص شدن نحوه پرداخت وجه ویلاهای شمال

اگر قرار است که در پرداخت وجه ویلاهای شمال، به صورت قسطی عمل کنید، برای اینکه در روند پرداخت اقساط نه فروشنده و نه خریدار به مشکلی بر نخورند، در مبایعه‌نامه باید تاریخ پرداخت‌ها را تعیین کنید. در قولنامه نیز تاریخی برای پرداخت اولین وجه تعیین کنید. این روش هم اصولی است و هم از تبعات بعدی که ممکن است برای شما به وجود بیاید جلوگیری می‌کند.

 لزوم وجود شاهد

چه در زمان خرید ویلاهای شمال به صورت مبایعه‌نامه چه از طریق تنظیم قولنامه، در زمان تنظیم این اسناد به جز شما و فروشنده باید نفر سومی به عنوان شاهد حضور داشته‌باشد و این قرارداد را امضا کند. این افراد غالبا مسئولین بنگاه‌های املاک هستند و در صورت بروز هر مشکلی می‌توانند به عنوان شاهد در دادگاه حضور یابند و اظهارات خود را به صورت بی‌طرف بیان کنند.

مراحل کار را به مشاورین املاک معتبر بسپرید

خرید ویلاهای شمال و خرید و فروش ویلا در مازندران، بهتر است از روش‌هایی صحیح و درست پیگیری شوند. مورد اول اینکه، در زمان خرید ویلاهای شمال، شما با حجم زیادی از گزینه‌ها رو به رو هستید که هر یک حسن‌ها و معایبی دارد و این مورد به احتمال زیاد باعث گیج شدن شما در انتخاب می‌شود و ممکن است در نهایت نتوانید تصمیم درستی بگیرید؛ در سوی دیگر، در زمان خرید ویلاهای شمال، شما نمی‌دانید که صحت گفته‌های فروشنده تا چه میزان اعتبار دارد و ممکن است در دام کلاهبردارانی بیفتید که حتی با داشتن مبایعه‌نامه نیز نتوانید پول خود را برگردانید.  در این راستا، مراجعه به مشاورین املاک و سپردن تمام مراحل کار به این افراد از بهترین گزینه‌هایی است که پیش روی شماست. مشاورین املاک تمام مراحل کار را به عهده گرفته و از صفر تا صد ماجرا را برای شما پیش می‌برند و در این میان اگر هر نقص حقوقی متوجه معامله شما باشد، متوجه شده و یا آن را برطرف کرده و یا مانع ضرر و زیان شما خواهند شد.

مشاور املاک دکتر بخشی در این زمینه یکی از بهترین مشاورین املاک در حوزه خرید و فروش ویلاهای مازندران است. این تیم مجرب با اطلاعات کافی از منطقه و وضعیت خرید و فروش ملک در مازندران، یکی از بهترین مراجع در این زمینه خواهد بود. پس اگر قصد خرید ویلا در مازندران را دارید و نمی‌دانید بهترین نقطه برای شروع کجاست، قبل از هر چیز از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید تا شما را در این امر همراهی کرده و بهترین گزینه‌ها را با توجه به شرایط ویژه خودتان پیش روی شما بگذاریم.

‫5/5 ‫(1 نظر)

ارسال دیدگاه