حقایقی شگفت انگیز در مورد کاخ ورسای

26 دی 1401
0 دیدگاه
کاخ ورسای 564654231231

کاخ ورسای در مکانی بسیار زیبا و جذاب به گونه ای بنا شده که هنر و طبیعت را کاملاً در هم آمیخته است . پادشاه لوئی چهاردهم خالق این کاخ بی نظیر بوده و این کاخ به دستور این فرد بنا گشته است . این کاخ خیره کننده که دور از شهر پاریس واقع شده است ، به گونه ای ساخته شده است که انگار می خواهد از سلطنت در برابر لرزش ها و توطئه های پایتخت محافظت کند ، در واقع این سازه نمادی از قدرت می باشد .

در رابطه با لویی چهاردهم باید بیان شود که این فرد بسیار دانا و میهن دوست بود و برای دستیابی به قدرتی بیشتر مهمترین چهره های پادشاهی را در اطراف خود جمع نمود به گونه ای که شاهزادگان ، درباریان و وزرا در ورسای با او زندگی می کردند . این کاخ به شیوه ای بسیار خلاقانه طراحی و ساخته شده است . تمام جزئیات ریز به کار رفته در ساخت این سازه با دقت اندیشیده و ایجاد شده اند تا کاخ بتواند به شکوه و جلوه امروز خود برسد . نظم ، تعادل و تقارن بهترین کلمات برای توصیف این مکان هستند.

ورسای کجاست ؟

کاخ ورسای که محل زندگی پادشاهان فرانسه در بین سال های 1662 تا 1789 میلادی بوده است ، یکی از مهمترین بنا های تاریخی تاریخ فرانسه می باشد . این بنا همچنین به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می شود و سالانه بازدید کنندگان بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

این ساختمان در ابتدا به عنوان یک مکان شکار  ​​شروع به فعالیت نمود تا اینکه لوئی چهاردهم به عنوان پادشاه معرفی و تصمیم گرفت ورسای را به مکانی برای ساخت یک کاخ تبدیل نماید .ساخت کاخ نمایانگر ثروت و قدرت فراوان وی بود . ورسای تا زمان انقلاب فرانسه (1789 – 1799) به فعالیت خود ادامه داد . این سازه نه تنها به خاطر مکان استراتژیک خود مشهور بود بلکه به عنوان نمادی از نظام مطلق سلطنت نیز شناخته می شد. در سال 1837 ، پس از انقلاب فرانسه ، ورسای به موزه تبدیل شد . در سال 1919 میلادی ، یک نقطه عطف مهم تاریخی نیز در کاخ ورسای اتفاق افتاد . این نقطه عطف پیمان ورسای بوده است که به دنبال آن جنگ جهانی اول پایان یافته است .کاخ ورسای 74868542112413

پادشاه ابتدا در لوور زندگی می کرده است

پادشاه سازنده این سازه یعنی لوئیس چهاردهم قبلاً در لوور زندگی می کرد . لووور در مرکز شهر پاریس قرار گرفته است بنابراین پادشاه نتوانسته  است کاخ خود را گسترش دهد زیرا اطراف این کاخ ساختمان های عظیمی قرار داشتند .بنابراین پادشاه که به دنبال نمایش قدرت و اقتدار خود به همگان بود ، در سال 1678  لوور را به مقصد ورسای ترک کرد . در این زمانی بود که ساخت یکی از بزرگ ترین شاهکار های معماری اروپا  آغاز شد .

کاخ ورسای 98489748741874187418741

قصر ورسای در ابتدا یک خانه شکار بوده است

در ابتدای این مقاله نیز به این موضوع اشاره شد که این سازه بی نظیر در ابتدا یک خانه شکار ساده بوده است . فرایند ساخت این خانه شکار در ابتدا توسط لوئیس سیزدهم یا همان پادشاه خورشید در ورسای آغاز شد . او در سال 1623 این سازه را خریداری و به مرکزی برای شکار تبدیل نمود . این مرکز تا چهل سال به عنوان شکارگاه خدمت رسانی کردی تا اینکه بالاخره پس از چهل سال به دستور پادشاه بعدی یعنی لوئیس چهاردهم این محل بازسازی گشت .

ورسای یکی از معدود قلعه های فرانسه بود که در نزدیکی رودخانه واقع نشده بود .

در نزدیکی کاخ ورسای رودخانه ای وجود نداشت و این موضوع برای پادشاه کمی نگران کننده بود .
برای پادشاهی که می خواست صدها چشمه برپا کند ، این مسئله بزرگی بود که باید حل می شد . برای تحقق رویای او ، حوضچه های مصنوعی ایجاد و برای تأمین آب کاخ قنات های هوایی و زیرزمینی احداث کردند . تمام آب های اطراف به این مکان  هدایت شدند اما همه این آب ها نیز کافی نبودند .

برای تفرجگاه پادشاه و شاهزادگان در باغ ها ، آن ها فقط چشمه ها را با حضور پادشاه در طول پیاده روی خود فعال می کردند . پادشاه هرچه قدم می زد چشمه های پیش رو فعال تر و چشمه های قبلی  غیر فعال می شدند .با اینکه تصور می شد همه چیز مطابق خواسته پادشاهان صورت گرفته است اما هنوز هم برای عملکرد درست چشمه ها به آب بیشتری نیاز بود .آن ها باید آب رودخانه سن را پمپاژ می کردند . این بهره برداری برای آن زمان بسیار سخت بود .برای انجام صحیح این روش ها آن ها باید تکنیک های جدید و روش های هیدرولیکی جدیدی را اختراع می کردند تا بتوانند به خواسته خود دست یابند .

کاخ ورسای 987897465413210

مکان این کاخ اصلا مکان مناسبی برای ساخت و ساز نبود

سه زمینی که شاه می خواست کاخ چشمگیر خود را در آن بنا کند برای ساخت مناسب نبود و برای وقوع این پروژه ، نیاز به تغییر ساختار کل منطقه وجود داشت . کارهای زمینی و مسطح سازی برای شروع ساخت ضروری بود . لژ شکار لوئیس سیزدهم در یک فلات باریک و باتلاق های زیادی در اطراف آن واقع شده بود که اصلا برای ساخت یک کاخ بی نظیر مکان مناسبی محسوب نمی شد . بنابراین کارگران مجبور بودند اطراف فلات را با خاک و سنگ پر کنند و همچنین باید باتلاق ها خشک می شد . بلاخره با تلاش و پشتکار بسیار سازندگان موفق شدند تا مکان را برای ساخت کاخ ورسای مناسب سازند .

در تزئین این کاخ وسایل گران بهای زیادی به کار رفته است

از نظر پادشاه ، کاخ ورسای بازتاب قدرت و تصویر سلطنت بود ، بنابراین بسیار مهم بود که همه چیز متعالی و خیره کننده به نظر برسد.
پادشاه می خواست با آینه مرمر های گرانبها و برنز های طلاکاری شده ای که به صورت بسیار خلاقانه تزئین شده بودند توجه هر بیننده ای را به خود جلب نماید .
در طاق ، می توان نقاشی هایی را مشاهده کرد که نشان دهنده بهره های دوران سلطنت بوده است . در آن زمان آینه ها بسیار گران بودند ، اما Galerie des Glaces حاوی 357 آینه است که ثروت پادشاه را به همه نشان داد .

بازدید از کاخ برای عموم مردم امکان پذیر بود

بازدید از کاخ فقط برای پادشاه و دربار او محدود نبود ، همه می توانستند آزادانه از کاخ دیدن کنند و در باغ های آن قدم بزنند . اما برای بازدید از کاخ ورسای یک شرط وجود داشت . فرد بازدید کننده موظف بود که لباس خوبی بپوشد . اگر فرد بازدید کننده لباس مناسبی نداشت ‌، می توانست در ورودی کاخ لباسی زیبا اجاره نموده و سپس مجاز شود که به این سازه ورود یابد .

کاخ ورسای 68968684686998698

ساخت و ساز این کاخ بسیار سخت و زمان بر بود

ساخت کاخ ورسای یک چالش واقعی برای آن زمان محسوب می شد زیرا این پروژه یکی از ابتکاری ترین و معاصرترین پروژه های طول تاریخ بوده است . برای پروژه ای به این عظمت کارگران باید ابزار های فنی و علمی را تطبیق می دادند .آن ها باید راه حل هایی برای همه موانعی که ساخت و ساز با آن روبرو بود پیدا می کردند و ساخت این سازه را با بهترین روش ممکن به اتمام می رساندند .به طور کلی هنگامی که ساخت و ساز جدیدی انجام می شد، مردم از مواد موجود در محل استفاده می کردند. اما ، برای ساخت این کاخ مواد باید از مناطق مختلف فرانسه تهیه می شد . پادشاه بهترین افراد را برای طراحی کاخ استخدام کرده بود.

در فرایند ساخت کاخ ورسای همه کار ها به بهترین نحوه ممکن انجام می گرفت . پادشاه برای طراحی کاخ ، بهترین معماران آن زمان را به کار گرفته بود . آندره لو ناتر برای باغ ها ، لوئی لو واو برای معماری و چارلز لو برون برای تزئینات این سازه مشغول به کار گشتند . این مردان کار خود را به نحو شگفت انگیزی انجام دادند . آن ها تمام خواسته های شاه را برآورده كردند و تمام آرزوهای او را با كمك كارگران تحقق بخشیدند .

در فرایند ساخت کاخ ورسای مصالح زیادی به کار رفته است

برای ساخت کاخ ورسای ، مصالح زیادی لازم بود که از تمامی نقاط کشور فرانسه به این مکان می آمدند. برای نشان دادن عظمت فرانسه ، کارگران مجبور بودند شبانه روز کار کنند . حدود پنجاه سنگ مرمر مختلف به ورسای ارسال شد . تخته سنگی که برای سقف استفاده شده از Angers ، سنگ های سفید از L’Oise و سنگ مرمر از Campan در پیرنه ساخته شده است . این سنگ ها باید از طریق دریا به ورسای می آمدند و به رودخانه سن می رسیدند ، زیرا مسیرهای آن زمان کیفیت پایینی داشتند . شش ماه طول کشید تا سنگ مرمر های لازمه به ورسای برسند .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه