با این نکات یک تراس زیبا برای ویلاهای شمال طراحی کنید

1 بهمن 1400
0 دیدگاه
ویلاهای شمال 848418748174187416874874874

بودن یک تراس در ویلاهای شمال، همواره حسی پر طراوت و سبز به مخاطبین این ویلاها می‌دهد. تراس برای یک ویلا در شمال، نوعی عنصر پیوند دهنده فضای بیرون و درون است که با توجه به اقلیم و آب و هوای بی‌نظیر شمال کشور، می‌تواند یک عنصر درخور برای لذت بردن از زندگی در ویلاهای شمال باشد.

این عنصر اگر در طبقات باشد، به آن بالکن می‌گوییم و زمانی تراس خوانده می‌شود که فضای همکف را به بیرون پیوند دهد. طراحی تراس، از جمله مواردی است که نوعی انعطاف پذیری در طراحی ویلاهای شمال محسوب می‌شود. به این صورت که گنجاندن تراس در پلان ویلا در مازندران، یک حق انتخاب به کاربر می‌دهد که می‌تواند در مواردی استفاده‌ای کاملا دلخواه از یک فضا داشته‌باشد.

اگر به یک نمونه عالی از ویلا در سرخرود مراجعه کنیم و طراحی تراس آن را از نظر بگذرانیم، می‌بینیم که تراس به تنهایی می‌تواند یک دنیا از جزئیات را با خود حمل کند، دنیایی از جزئیات طراحی، از مبلمان و انتخاب رنگ گرفته تا انتخابی درخور از مصالح.

فرق طراحی تراس در ویلاهای شمال با سایر ویلاها ولی در یک مورد است و آن هم منظره رو به روی آن است. تراسی رو به دریا به هیچ عنوان یک تراس معمولی نیست و می‌تواند برآورده‌گر بسیاری از انتظارات افراد از زندگی در یک ویلای زیبا در شمال کشور باشد. از طرفی تراس از آن مواردی است که اگر در طراحی آن به نکات ویژه‌ای دقت شده‌باشد، می‌تواند باعث جلب نظر مشتری خرید ویلا در شمال شود و او را ترغیب به خرید ویلا کند.

با تمام این توصیفات زمانی که از طراحی تراس در ویلاهای شمال صحبت می‌کنیم، منظور ما موارد متعددی است، از مبلمان صحیح و انتخاب متریال مناسب گرفته تا نورپردازی و پوشش گیاهی استفاده شده در تراس.

به خرج دادن ذوق و سلیقه و الگو گرفتن از بهترین نمونه‌های طراحی تراس در ویلا در شمال، در نهایت می‌تواند برای شما فضایی بسیار شیک و ویژه طراحی کند، که با آرامش دریا و سرسبزی شمال در هم آمیزد و بتواند بهترین لحظات را برای شما به ارمغان آورد.

در ادامه بیشتر به نکات طراحی تراس در ویلاهای شمال خواهیم پرداخت.

 

ویلاهای شمال 974949849864984848947487

نکات طراحی تراس در ویلاهای شمال

شاید قبل از هرچیز بهتر باشد به مفهوم تراس بپردازیم، و پس از آن به سراغ نکات طراحی تراس در ویلاهای شمال برویم.

تراس حریمی شخصی در ساختمان است، که مسقف نیست و نوعی فضای باز متصل به ساختمان محسوب می‌شود، تراس همان بهار خواب خودمان است و شما می‌توانید به دلخواه خود یک طراحی منحصر به فرد برای این قسمت از ساختمان داشته‌باشید و به استفاده دلخواه از آن بپردازید. تراس نسبت به بالکن مزایای بیشتری دارد. یکی از آن‌ها این است که با توجه به همکف بودن این قسمت، می‌توان وسعت بیشتری به آن داد و از طرفی می‌تواند در ادغام با حیاط و فضای بسته باشد و نوعی پل ارتباطی محسوب شود که تنوع گیاهانی که می‌توان در آن کشت کرد و یا حتی مبلمان آن هم خیلی بیشتر از بالکن است.

تراس در ویلاهای شمال جزء مشاعات محسوب می‌شود و تقریبا برای اندازه آن محدودیتی وجود ندارد. ولی اگر بخواهیم بیشتر به نکات طراحی تراس در ویلاهای شمال اشاره کنیم، باید به این نکته بپردازیم که معمولا در ویلاهای شمال، تراس را با چند پله از سطح زمین بالاتر می‌برند. این امر می‌تواند دلایل زیادی داشته‌باشد، یکی از آن‌ها دلایل عملکردی در طراحی تراس است، مثلا اینکه این فضا نوعی فضای تجمع است و بهتر است بر محوطه اشراف داشته‌باشد، از سوی دیگر، تغییر در ارتفاع، نوعی تاکید بر خاص بودن فضاست و می‌تواند یک شاه نشین در ویلاهای شمال باشد که تغییر در ارتفاع آن را بارزتر می‌کند.

در سوی دیگر، با بالاتر بردن سطح تراس در ویلاهای شمال، به نوعی فضا را از زمین و موارد مربوط به بارندگی و رطوبت و … حفظ کرده‌ایم.

تراس در ویلاهای شمال، از این نظر می‌تواند نوعی شاه نشین محسوب شود، که هم دنجی مخصوص به این فضا را دارد و هم می‌تواند در تلفیق با یک مبلمان خاص، نوعی فضای خاص و شیک باشد که هرکس بیشتر از هرچیز دوست داشته‌باشد وقت خود را در آنجا بگذراند.

همانطور که در طراحی داخلی خانه می‌توان با دنیای رنگ‌ها و استفاده از سبکی خاص در مبلمان و مواردی از این قبیل، یک فضا را به فضایی ویژه تبدیل کرد، این امر درمورد طراحی تراس در ویلاهای شمال نیز صدق می‌کند و می‌توانید با به کارگیری نکاتی ویژه، مخصوصا نکاتی که در طراحی محوطه ویلاهای شمال نیز کاربرد دارند، تراس را به عنصری قوی در طراحی ویلاهای شمال تبدیل کنید.

در ادامه به برخی از ترفندهایی که یک تراس را به مکانی خاص تبدیل می‌کند اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

ویلاهای شمال 89748974894189641984154147

 

1- کفسازی تراس در ویلاهای شمال

کفسازی از مواردی است که هم از نظر عملکردی و هم از نظر زیبایی‌شناسانه باید درخور و کارآمد باشد. در واقع، یک کفسازی بد تاثیری مخرب دارد و یک کفسازی خوب در طراحی تراس می‌تواند تا حدود زیادی فضا را به سمت کیفیت بهتر سوق دهد.

در کفسازی تراس، اول توجه داشته‌باشید که کفسازی در جنس، رنگ و یا هر دو، از اطراف متمایز باشد. این خود تاکیدی ویژه بر تفکیک فضایی دارد و این نقطه را به عنوان مکانی برای سکون، متمایز می‌کند.

در سوی دیگر، کفسازی مناسب، از نظر جنس هم مهم است. از استفاده از مصالح لیز و لغزنده بپرهیزید، چرا که این فضا در مجاورت جو قرار دارد و لیز بودن آن می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته‌باشد. استفاده از سنگفرش‌های خاص و در مواردی در تلفیق با چوب و بتن می‌تواند انتخاب‌های خوبی باشد.

2- استفاده از آتشدان و یا شومینه در تراس ویلاهای شمال

از موارد بسیار لذت بخش در استفاده از محوطه بیرون در شب‌های بارانی و سرد شمال، در کنار آتشی گرم قرار گرفتن است. در این رابطه می‌توانید در طراحی تراس از آتشدان و یا شومینه بهره ببرید.

این عناصر به کار گرمای بیشتری می‌بخشد و از نظر روحی نیز کاربر را درگیر و علاقه‌مند می‌کند. از نمونه‌های زیبا در این زمینه الگو بگیرید.

تراس 53468468746874186

 

 

3- نورپردازی درخور تراس ویلاهای شمال

هنگامی که می‌خواهید از یک تراس استفاده کنید، باید به نور دریافتی آن توجه ویژه داشته باشید، غالباً در روز تراس ها به خوبی نور خورشید را جذب میکند و از این نظر مشکلی در روشنایی آنها به وجود نمی آید، اما کم کم  که به غروب میرسیم باید به وسیله چشمه‌های نور مصنوعی روشنایی مورد نیاز خود را تامین کنید.

بدون نورپردازی و استفاده از تکنیک‌های ویژه آن، یک فضا هرگز به نهایت لیاقت خود نخواهد رسید. در این رابطه، باید بدانید که نورپردازی تراس برای ویلاهای شمال، چگونه باید باشد تا بتواند به کیفیت فضایی بیفزاید. در واقع هر نورپردازی در این زمینه را نمی‌توان نورپردازی مناسبی دانست.

باید بدانید که از چه نوع نوری در چه رنگ با چه شدت و چه ابزاری استفاده کنید. می‌توانید در برخی از قسمت‌ها از نور نقطه‌ای و در یک جا از یک نور درشت‌تر استفاده کنید. رعایت انعطاف‌پذیری در نورپردازی تراس ویلاهای شمال از اصولی است که نباید از آن تعدی کنید. یعنی کاربر باید بتواند بسته به نیاز خود و حس و حال آن لحظه، شدت نور را تغییر دهد و ارتباطی مناسب با فضا برقرار کند.

4- گیاهان در تراس ویلاهای شمال

تاثیر گیاهان و پرداختن به فضای سبز در طراحی تراس بر هیچکس پوشیده نیست. در واقع شما با به کارگیری پوشش گیاهی مناسب، در مکانی مناسب، با تراکم مناسب، می‌توانید یک تراس معمولی را به تراسی خارق‌العاده تبدیل کنید.

بهتر است فلاور باکس‌هایی برای این منظور توسط طراح به صورت ثابت برای گل و گیاه طراحی شده‌باشد و مکان‌هایی برای نشستن در این میان لحاظ شده‌باشد.

رنگ گیاهان به تنهایی نیز می‌تواند تاثیری به‌سزا در کیفیت فضایی تراس در ویلاهای شمال داشته‌باشد. به این منظور، از تلفیقی از رنگ‌ها استفاده کنید تا نشاط را به تراس هدیه دهید.

اگر مایل هستید که تراس شما طبیعت نابی را داشبالته باشد، از گیاهان بالا رونده که بر روی دیوار قرار میگیرند، استفاده کنید تا حس بودن در یک فضای سبز و طبیعت  را در شما القا کند، چرا که این گیاهان به دلیل اینکه می توانند فضای گسترده‌ای را پوشش دهند، احساس بسیار خوبی را در شما ایجاد میکنند.

5-نرده و سایه‌بان در تراس در ویلاهای شمال

نرده از عناصری است که به کار بردن آن در هر قسمتی که نیاز است، به فضا جان می‌دهد و آن را پخته می‌کند و از طرفی عاملی در حفاظت نیز هست. در این زمینه نیز باید از یک نرده درخور استفاده کنید تا خاص بودن فضا حفظ شود. می‌توانید در کنار نرده از گیاهان رونده‌ای استفاده کنید که از خشکی کار بکاهد و طراوت و تازگی فضا را نیز بیشتر کند.

سایه‌بان در تراس نیز عنصری است که حتما باید لحاظ شود. ولی در انتخاب سایه‌بان تراس نیز به یک سایه‌بان معمولی بسنده نکنید و در انتخاب جنس، فرم و رنگ سایه‌بان دقت کنید. یک سایه‌بان چوبی که با نمای ساختمان کار کند و در آن از شیشه و یا گیاهان رونده استفاده شده‌باشد، به تراس شما جان خواهد داد.

ویلاهای شمال 748974894894189674856748574857

6-ایجاد مبلمان و فضای نشیمن

و اما اصلی‌ترین نکته طراحی تراس در ویلاهای شمال!مبلمان تقریباً مهمترین قسمت هر تراسی است، چرا که قرار است شما از  تراستان به عنوان یک پیک نیک کوچک استفاده کنید، بنابراین باید بتوانید مبلمانی مناسب با اندازه تراستان انتخاب کرده و از آنها استفاده کنید، پیشنهاد ما استفاده از مبلمان تاشو است، چراکه استفاده از آنها باعث می‌شود، که شما هر موقع که به آن نیاز داشتید آنها را باز کرده و هر موقع نیاز نداشتید، آن را تا کرده و به گوشه‌ای منتقل کنید.

مبلمان و ایجاد فضاهایی برای نشستن. اگر این مورد کیفیتی درخور نداشته‌باشد، انکار هیچ یک از موارد قبلی را لحاظ نکرده‌اید. در واقع می‌توان گفت تمام موارد قبل در راستای این آیتم و پس از آن مطرح هستند و به نوعی در خدمت کیفیت بخشی به این قسمت هستند.

در این زمینه، فضای نشستن را دنج، راحت و رو به بهترین منظره انتخاب کنید و در انتخاب مبلمان نیز در کنار توجه به مسائل زیبایی‌شناسانه، به راحتی مبلمان هم توجه کنید. در نهایت تراس در ویلاهای شمال مکانی است جهت نشستن و لذت بردن از فضا، پس باید به کیفیت این بخش توجهی ویژه داشت و بهترین موارد را لحاظ کرد.

اکثر تراس های امروزی فضای بسیار کوچکی دارند و باید شما بتوانید با مدیریت مناسب از کمترین فضا بهترین بهره را برداشت کنید، بنابراین باید  تمامی خلاقیت خود را در آن به کار برده تا بتوانید یک تراس ایده آل را برای خود ایجاد کنید.

 

آخرین ویرایش در تاریخ 1400/11/01

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه