حقایقی در رابطه با معابد ابو سیمبل

10 بهمن 1401
0 دیدگاه
معابد ابو سیمبل 874874874887484

معابد ابو سیمبل شما دو معبد صخره ای باستانی در مصر است که برای بزرگداشت پادشاه رامسس دوم در حدود 1200 سال قبل از میلاد ساخته شده است. این معابد به توجه به پسر جوانی به نام ابو سیمبل نامگذاری شده است

این معابد از صخره ای نزدیک آسوان جدا شده اند ، معبد بزرگتر به پادشاه رامسس دوم و  معبد کوچک به همسرش ملکه نفرتاری اختصاص داده شده است.

این معابد برای جشن پیروزی شاه رامسس دوم در برابر هیتی ها در طول نبرد کدیش در سال 1274 قبل از میلاد ساخته شده اند . ساخت معابد دو دهه به طول انجامید . معابد ابو سیمبل دومین مکان بزرگ جاذبه گردشگری مصر است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می دهد .

این معابد که در دهکده جنوبی نوبیان در مصر یافت می شوند ، در حدود 230 کیلومتری جنوب غربی اسوان نزدیک به مرزهای سودان قرار دارند. آن ها همچنان به عنوان یک بنای تاریخی ماندگار از شاه رامسس و همسر محبوبش ملکه نفرتاری باقی مانده اند .

 

معابد ابو سیمبل 48748748748547857485741587

ساخت معابد از قرن 13 آغاز شد.

ساخت معابد ابو سیمبل در سال 1274 قبل از میلاد آغاز شد و در نهایت فرایند ساخت این دو سازه در سال 1244 قبل از میلاد به پایان رسید. همان گونه که قبلا نیز اشاره شد ، ساخت و ساز برای جشن پیروزی پادشاه بر روی هیتی ها بود. همچنین برای تحت تأثیر قرار دادن همسایگان جنوبی مصر ساخته شده است . ورودی معابد دارای شکل های رامسس دوم است که 20 متر ارتفاع دارند . همچنین در اطراف مجسمه ها چهره های کوچکی از کودکان رامسس ، ملکه نفرتاری و مادرش موتوی وجود دارد. با نگاهی دقیق به مجسمه ها ، گرافیتی های حک شده بر روی آنها مشخص می شود. این ها گواه استفاده از الفبای یونانی توسط مصریان است. معبد بزرگ تر معبد اصلی است که متعلق به پادشاه رامسس دوم بوده است .

 

معبد ابو سیمبل به خدایان خورشید اختصاص یافته بوده است .

معبد بزرگ رامسس دوم نیز به خدایان خورشید Amon-Re ، Ptah و Re-Horakhte تقدیم شد . این موضوع به وضوح توسط 4 كلوسی نشسته در جلوی معبد نشان داده می شود . این کلوسی ها قبل از انتقال معبد به دلیل طغیان ، از صخره تراشیده شده اند . مجسمه های موجود در این معبد نشان دهنده رامسس دوم است که بر تخت نشسته  در حالی که تاج دوتایی مصر علیا و سفلی را بر تن دارد . فضای داخلی معبد که مشابه معابد دیگر مصر است ، اتاق های زیادی درون آن وجود دارد مانند سالن hypostyle که 18 متر طول دارد و شامل هشت ستون عظیم است که رامسس را نشان می دهد که با خدای اوزیریس مرتبط است . سالن دیگری یک تالار ستون دار است که شامل چهار ستون می باشد که با صحنه های زیبا از قربانی کردن خدایان تزئین شده است.

 این معبد یکی از میراث های جهانی یونسکو می باشد . 

طراحی خاص و بی نظیر معابد ابو سیمبل ، معبد را شایسته قرار گرفتن در میراث جهانی یونسکو گردانیده است.

این بنای یادبود که نوبیا شناخته می شود و از پایین رود ابو سیمبل تا فیله امتداد دارد ، دارای دو معبد در یک صخره می باشد که در قرن سیزدهم قبل از میلاد تراشیده شده اند .

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد ، این معابد نمایشی از شاه رامسس دوم ، ملکه نفرتاری و فرزندان آنها هستند. اگرچه او همسران دیگری نیز داشت  اما فقط یکی از این ملکه ها دارای معبد اختصاصی می باشد .
در اطراف مجسمه King Rameses II چهره های کوچک تری وجود دارد ، این مجسمه های فرزندان او هستند. اندازه آن ها کوچکتر می باشد زیرا در مقایسه با پادشاه از اهمیت کمتری برخوردار بودند.

معابد ابو سیمبل 5874874874874185741874874

ملکه نفرتاری همسر مورد علاقه پادشاه رامسس دوم بوده است .

طبق گفته های گذشته  از دو معبد ابو سیمبل ، معبد کوچک تر به ملکه نفرتاری اختصاص یافته است . وی همسر اصلی پادشاه رامسس دوم و همسر محبوب و مورد علاقه وی بوده است .
این معبد که به ملکه محبوب پادشاه اختصاص داده شده است ، شبیه معابد دیگر در مصر است و با همان شکل و ساختار ، ساخته شده است .

به این نکته توجه فرمایید که معابد ابو سیمبل دومین معبد مصر است که معبدی را به یک ملکه وقف کرده است. اولین بار ، آخناتن معبدی را به همسر بزرگ سلطنتی خود ، نفرتیتی اختصاص داد. معبد Queen Nefertari به عنوان معبد Hathor شناخته می شود و در 100 متری شمال شرقی معبد اصلی قرار دارد .

  این معبد بی نظیر نقل مکان یافته است .

موقعیت اصلی این دو معبد در ابتدا ساحل رودخانه نیل بود. پس از حادثه سد بلند ، آب در سواحل به طور قابل توجهی افزایش یافت و معبد باستانی را به خطر انداخت . دولت همچنین در حال بررسی ساخت سد در همان مکان بود تا اینکه در سال 1964 معابد ابو سیمبل با دقت چندین قطعه را برش داده و از آب دریاچه ناصر دورتر شدند. این دو معبد به مکانی جدید 200 متری از خط ساحلی منتقل شدند . این روند جابجایی توسط یونسکو مدیریت گشت . این فرایند یکی از چالش برانگیز ترین فرایندهای باستان شناسی در تاریخ به حساب می آمد.

 

معابد ابو سیمبل 78874187418741874187418748574

 

این معابد تا قرن نوزدهم فراموش شده بودند .

پس از سلطنت آخرین فرعون مصر ، معابد فراموش شده و با شن و ماسه پوشانده شدند زیرا از آن ها استفاده نمی شد. مجسمه ها تا زانوها از شن و ماسه پوشانده شده بودند ، طول مجسمه ها بیش از 10 متر بود. آن ها در سال 1813 توسط ژان لوئیس بوركاردت ، خاورشناس سوئیسی ، مجدداً کشف شدند .

  معبد ابو سیمبل دارای یک تراز خورشیدی است.

ساخت این دو معبد همچنان  به دلیل چگونگی همسو شدن آن با منظومه شمسی به عنوان یک رمز و راز معماری باقی مانده است .

نور خورشید فقط دو بار در سال از معبد عبور می کند و این دو بار در طی فصل کاشت و طغیان اتفاق می افتد . این دو فصل نشان دهنده تولد و تاجگذاری پادشاه رامسس دوم است . یکی دیگر از رمز و رازهای باستان شناسی این معبد ، مجسمه هایی است که به دقت تراشیده شده اند تا Plah ، خدای تاریکی ، در تاریکی کامل باقی بماند. باستان شناسان معتقدند که معماران مصری در مورد محور معبد خاص بوده اند . آن ها این محور ها را ساختند بلکه به اشعه های خورشید اجازه دهند تا مجسمه های دیوار پشت را روشن کنند ، به جز خدای تاریکی.

 استفاده از دوربین در معبد ممنوع است.

کنده کاری ها و کارهای هنری این معبد موجب گشت تا این معبد به یکی از زیبا ترین سازه های جهان تبدیل گردد. زیبایی های به کار رفته در معابد ابو سیمبل پس از گذشت چندین سال باز هم مانند ابتدا زیبا می باشند .  ستون های تراشیده شده با دست ، نقاشی های دیواری ، منبت و مجسمه ها در میان سایر آثار باستانی دیده می شود . مقامات موزه مصر برای حفظ این آثار برای نسل های آینده ، اجازه دوربین و عکس برداری در این مکان را به بازدید کنندگان نمی دهد .

 

معابد ابو سیمبل 7489748974897418747467416874168741864168

ساخت معبد بزرگ دو دهه طول کشید .

ساخت معابد بزرگ ابو سیمبل حدود بیست سال به طول انجامید. این معبد به سفارش شاه رامسس دوم ساخته و پس از گذشت سالیان متمادی هنوز پا بر جا مانده است . این معبد بیشتر به خدایان آمون، را-هوراخی و پتاه و همچنین شخص شاه رامسس دوم اختصاص یافت . این سازه یکی از زیباترین  معابد موجود در زمان حکومت رامسس دوم در مصر می باشد .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه