معروف ترین معابد آنگکور کدامند؟

28 دی 1401
0 دیدگاه
معابد آنگکور5 5456423134135

معابد آنگکور دسته ای از معبد های مشهور می باشند که مساحتی 500 هکتاری در شهر آنگکور را به خود اختصاص داده اند. این دسته از معابد به دلیل دارا بودن ویژگی های خاص عمرانی و معماری دارای شهرت بسیاری می باشند. در میان این معابد، معبد هایی وجود دارد که شهرت بسیار بیشتری نسبت به سایرین دارد. در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از مشهور ترین این معابد آشنا گردانیده و اطلاعات مفیدی در این رابطه در اختیارتان قرار دهیم.

آنگکور وات

معبد تماشایی آنگکور وات به نمایندگی از خدایان باستانی هندوئیسم ، به معنای واقعی کلمه بهشت ​​روی زمین و جواهری در تاج باستان شناسی خمر شناخته شده  است. این معبد بزرگترین معبد آنگکور است و یکی از بهترین معابدی می باشد که تا کنون بشر ساخته است.
این عبادتگاه با یک مخزن مستطیل شکل بزرگ و دیواره ای خارجی به طول بیش از 3 کیلومتر احاطه و از سه گالری طبقه بندی شده و پنج برج به شکل جوانه های نیلوفر آبی تشکیل شده است.محبوبیت ویژه این سازه به حدی است که اثری از  مطالب معبد بر روی پرچم ملی کامبوج دیده می شود.

آنگکور وات جدا از اندازه و شرایط چشمگیر ، به دلیل تزئینات گسترده و به ویژه نقش برجسته  نیز مشهور است. دیوارهای داخلی گالری بیرونی مجموعه ای از نقش های سنگی در مقیاس بزرگ را نشان می دهد که صحنه های پر جنب و جوش از حماسه های هندو ، رامایانا و مهاباراتا را به تصویر می کشد.
ستون ها و دیوار های متعددی نیز با تصاویر نفیس آپساراس (حوریان آسمانی) و دیواتا (خدایان هندو) تزئین شده اند. هزاران شکل در سراسر آنگکور وات تراشیده شده است که هر یک با ژست های متفاوت و حتی مدل های مختلف مو منحصر به فرد است.

معابد آنگکور 845613544120

بایون

یکی از شاخص ترین معابد آنگکور ، بایون است. این سازه نمایانگر دریایی از سنگ های عظیم الجثه می باشد که از 54 برج گوتیک  بیرون می آیند.اعتقاد بر این است که چهره ها نمایانگر آوالوکیتسوارا ، بودیساتووا از شفقت است ، اگرچه شباهت بسیار زیاد آنها به پادشاه جایاورمان هفتم ، بسیاری از محققان را بر این باور داشته است که پادشاه خود را یک دیوانا (پادشاه خدا) در چارچوب بودیسم می داند.

هنگام گردش در اطراف معبد هر لحظه حداقل دوازده سر سنگی در معرض دید قرار می گیرند ، نیمرخ های متمایز در مقابل صورت های کامل با لب های خمیده و چشمان بادامی شکل شما را حیرت زده خواهد کرد.چهره های خندان که در ارتفاعات مختلف بر روی برج ها قرار گرفته اند ، از هر زاویه به شما نگاه می کنند و وحشت و انطباق را القا می کنند.هنگام بالا رفتن از سه سطح معبد ، این چهره ها چشم در چشم شما قرار می گیرند و بزرگتر ظاهر می شوند.

تاپروهم (Ta Prohm)

 بدون شک خاطره انگیزترین زیبا ترین معبد در کل معابد آنگکور که زمینه را برای ثبت یک عکس خاطره انگیز فراهم می نماید، معبد بودایی Ta Prohm است.این سازه در یک حالت نیمه ویران و غرق در جنگل قرار دارد. ریشه های عضلانی درختان سر به فلک کشیده مانند شاخک های یک هشت پا غول پیکر با برگ هایی که معبد را در سایه مخلوط پوشانده و رنگ سبز رنگی ایجاد می کند که به این مکان حال و هوای دنیوی دیگری می دهد ، توجه هر بیننده ای را به خود جلب خواهد کرد.اطلاعات زیادی در مورد تاریخ Ta Prohm به لطف کتیبه سنگ سانسکریت شناخته شده است که جزئیات افراد وابسته و ساکنان معبد و همچنین ارقام مربوط به سنگ های قیمتی را که قبلا در دیواره های آن وجود داشته است ، نشان می دهد. در زیر شاخ و برگهای متجاوز و فرش خزه نقش برجسته های سنگی خدایان زن و راهبان مراقبه نهفته شده اند. 

 

 معابد آنگکور 487487487487487478

معبد کوچک Banteay Srei

معبد کوچک Banteay Srei که به عنوان گالری هنری معابد آنگکور در نظر گرفته می شود ، دارای بهترین سنگ تراش های سنگی است که تاکنون دیده شده است. دیوارهای معبد ساخته شده از ماسه سنگ صورتی و صورتی ریز ، با نقش و نگارهای گل و ظریف ، چهره های الهی و تصاویر خیره کننده از قسمت های رامایانا تزئین شده را به نمایش می گذارند.منبت کاری های تزئینی عملاً از سطح زیربنایی که از کل زیربناهای معبد موجود است ، تمام صحنه های اسطوره ای تا لنگه های مجسمه سازی شده زیبایی را نشان می دهد.این معبد هندو به طرز شگفت انگیزی به خوبی محافظت شده است.  این سازه یکی از اولین معابد اصلی بود که با استفاده از روش آناستیلوز بازسازی شد، به موجب این روش از عناصر معماری اصلی برای بازسازی بنای تاریخی یا بنای خراب شده استفاده شده است.

بانتای سرئی با قدمت به قرن دهم ، تنها معبدی در آنگکور است که به جای یک پادشاه ، توسط یک برهمن سفارش داده شده است. تعدادی از محققان معماری و تزئینات Banteay Srei را بیشتر تحت تأثیر مدل های هندی می دانند.نام مدرن این سازه به عنوان ارگ زنان ترجمه می شود زیرا نقش برجسته های فوق العاده ظریف تراشیده شده در دیواره های این ساختمان نمی تواند توسط دست یک مرد ایجاد شود.این معبد که یکی از معروف ترین معابد آنگکور می باشد  در شمال آنگکور وات واقع شده و تقریباً 30 دقیقه از معابد اصلی فاصله دارد

آنگکور تام

این سازه یکی دیگر از معروف ترین معابد آنگکور می باشد. آنگکور تام بنای تاریخی آخرین پایتخت امپراتوری خمر بود که احتمالاً از جمعیت یک میلیون نفری در اوج حمایت خود برخوردار بوده است.این شهر مستحکم با مساحت بیش از 10 کیلومتر مربع دارای دیوار هایی به ارتفاع هشت متر و یک خندق عظیم است که برای دور نگه داشتن مهاجمان از محل سکونت کشیشان و مقامات سلطنتی و نظامی طراحی شده است.

مهم ترین بناهای تاریخی آنگکور تام در این مکان ها قرار دارد: از جمله بایون ، معبد باپهون (نمایشی هرمی از کوه اسطوره ای مرو) ، محوطه سلطنتی ، فیمیناکاس (معبدی سه طبقه که یک بار با یک گلدسته طلایی در بالای آن قرار داشت) و تراس فیل ها (غرفه تماشایی عظیم با پنج پایه که به سمت میدان مرکزی امتداد یافته است).
برج های مشرف به درگاه ها برج های بزرگی هستند که دارای چهار چهره بزرگ بوده و یادآور سنگ های معبد بایون می باشند

معابد آنگکور 897564321310

پره خان

این معبد که تا به حال به طور کامل باز سازی نشده است، آخرین معبد همجوشی است که هم به عنوان عبادتگاه بودایی و هم هندو مورد استفاده قرار می گیرد.
گالری های مستطیل شکل متحدالمرکز یک محراب مقدس بودایی را با تعدادی معبد ماهواره ای هندو محصور کرده و کل محوطه توسط خندق با ورودی اصلی به شرق احاطه شده است. این معبد یکی از بزرگترین معابد آنگکور  است که مساحت آن 56 هکتار بوده و دارای چهار گذرگاه تشریفاتی است که به دروازه های معبد منتهی می شود . این سازه هزار تویی از راهرو های طاقدار و محفظه های برج دار را در خود جای داده است.

کتیبه های یافت شده در این معبد نشان می دهد که این بنا در محل پیروزی پادشاه جیاورمان هفتم بر چام های مهاجم در قرن 12 ساخته شده و نام امروزی پره خان به معنی شمشیر مقدس است.به احتمال زیاد در این سازه پادشاه  در حالی که منتظر ساخت آنگکور تام بوده ، به طور موقت سکونت داشته است .

بانتای سامره

معبد Banteay Samre یکی دیگر از معابد آنگکور است که با معماری پیچیده و حکاکی های زیبا از تصاویر هندو و بودا در حال ترمیم می باشد .این سازه به عنوان یکی از معابد کوچک در مجموعه باستان شناسی ، ممکن است با شکوه آنگکور وات رقابت نکند و یا با فضای برانگیزاننده Ta Prohm مطابقت نداشته باشد اما محفظه داخلی جمع و جور آن یک شبکه جذاب از درهای تزئین شده و پنجره های بزرگ است که در هندسه ای از جزئیات قرار گرفته است. دیوارها ، راهروهای طبقه ای و خندق داخلی منحصر به فرد (اکنون خشک شده است).سازه Banteay Samre به دلیل فاصله ای که از معابد اصلی  دارد ، بازدیدکنندگان کمتری را پذیرا است و فضای آرام آن فرصتی را برای جذب شکوه و عظمت امپراتوری خمر و شهر آنگکور فراهم می کند.

 معابد آنگکور 748748741874187418741874187418417

پیش روپ

معبد Pre Rup که یادآور یک مینیاتور Angkor Wat با پنج برج نیلوفر آبی است ، در سال 961 توسط Rajendravarman II به عنوان معبد دولتی پادشاه ساخته شد. این معبد یکی از معروف ترین معابد آنگکور است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود اختصاص می دهد.

این معبد که اختصاص به شیوا دارد ، از یک کوه معبد هرمی شکل سه طبقه تشکیل شده است و یکبار نیز با کنده کاری های پیچیده پوشانده شده است. دیوارهای معبد که از ماسه سنگ خاکستری با دوام کمتری ساخته شده است ، به تدریج در اثر باد و باران فرسایش یافته است ، با این حال  هنوز هم بر روی برج جنوبی برخی از حکاکی های برجسته  وجود دارد. برای جلوگیری از فروریختن بیشتر ، برخی از بیرونی ترین برج های شرقی توسط تکیه گاه های چوبی پشتیبانی می شوند.

این معابد و صد ها معابد آنگکور دیگر مجموعه معابد با شکوهی هستند که ظرافت ، استحکام و زیبایی را به نمایش می گذارند . مهندسان و طراحان قدر امروزی به دنبال روش هایی می باشند تا بتوانند با بهره گیری از نکات به کار رفته در ساخت این سازه به ساخت ویلا در شمال ، جاجرود و سایر شهر های کشورمان ایران می پردازند. این مکان های باستانی به عنوان گنجینه ای از اصرار شناخته می شوند که می تواند راز های بسیاری را برای علاقه مندان بازگو نماید و به آن ها در شناخت گذشتگان یاری رساند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه