آنچه لازم است در رابطه با نیوگرنج بدانید.

8 خرداد 1401
0 دیدگاه
نیوگرنج 8654315312

نیوگرنج یک بنای یادبود عصر حجر در دره بویین ، شهرستان میت ایرلند است. این بنا در حدود 3200 سال قبل از میلاد مسیح (5200 سال پیش) در دوره نوسنگی ساخته شده است ،  این موضوع باعث می شود که از استون هنج و اهرام مصر قدمت بیشتری داشته باشد. این مکان تپه ای بزرگ دایره ای شکل است که دارای یک راه عبور سنگی و محفظه هایی در داخل آن است. این تپه توسط سنگ های بزرگی که به سنگ های چوبی معروف است حلقه زده  و در بعضی از آنها آثار هنری حک شده است.نیوگرنج بهترین بنای شناخته شده در مجموعه Brú na Bóinne ، در کنار تپه های مشابه گذرگاه های Knowth و Dowth است و به همین ترتیب بخشی از میراث جهانی Brú na Bóinne یونسکو محسوب می گردد .

این سازه شباهت های زیادی با مقبره های عبوری دیگر در اروپای غربی مانند گاورینیس در بریتانی ، مئشوو در اورکنی و براین سللی ددو در ولز دارد. پس از استفاده اولیه ، نیوگرنج مهر و موم شد و به همین ترتیب باقی ماند تا اینکه در سال 1699 گذرگاه و اتاق دوباره کشف شد. در دهه 1970 ، جلوی بنای یادبود بازسازی هایی انجام گرفت . مردم نوسنگی که این بنای یادبود را ساختند ، کشاورز بودند ، محصول می کاریدند و در منطقه ای که محل سکونت آن ها بوذ حیواناتی مانند گاو پرورش می داد. آنها هنوز فلز را کشف نکرده بودند ، بنابراین تمام ابزارهای آنها از سنگ ، چوب ، شاخ استخوان ساخته می شد.

نیوگرنج 487484787485647185748574574

آرامگاه تپه و گذرگاه بنای یادبود

نیوگرنج در اصل از یک تپه بزرگ تشکیل شده است ، که از لایه های متناوب زمین و سنگ ساخته شده اند ، در بالای این مکان علف رشد می کند و یک نمای بازسازی شده از سنگ های کوارتز سفید در فواصل مختلف با سنگ فرش های گرد شده که بخشی از محیط را می پوشاند ، به وجود می آید .این تپه با 85 متر (279 فوت) عرض و 13 متر (43 فوت) ارتفاع دارد و 4500 متر مربع (1 جریب) زمین را پوشانده است . درون این تپه یک گذرگاه حجره ای وجود دارد که می توان از ورودی در ضلع جنوب شرقی بنای یادبود به آن دسترسی پیدا کرد.
این گذرگاه تقریبا 19 متر (63 فوت) یا تقریباً یک سوم راه به مرکز سازه کشیده می شود.در انتهای گذرگاه ، سه اتاق کوچک از یک محفظه مرکزی بزرگ تر ، با سقف طاق پیچ خورده ای بزرگ قرار دارد. هر یک از اتاق های کوچک تر دارای یک سنگ حوضچه مسطح بزرگ است می باشند.دیواره های این گذرگاه از صفحات سنگی بزرگ تشکیل شده است . از این صفحات سنگی بیست و دو تخته در ضلع غربی و بیست و یک تخته در شرق قرار دارند . توجه داشته باشید که طول آن ها به طور متوسط ​​1.5 متر است. بسیاری از این صفحات سنگی با حکاکی تزئین شده و ظاهری زیبا به نیوگرنج بخشیده اند . 

 

نیوگرنج 46895964896847697849678

هنر Megalithic Newgrange Entrance

سنگ نیوگرنج شامل نمونه های مختلف از هنر Megalithic از جمله دایره ها ، مارپیچ ها ، قوس ها ، شورون ها و لوزی ها ، شعاعی است. یکی از برجسته ترین نمونه های هنر در Newgrange ، ویژگی های شبیه تریسکل است که در سنگ ورودی دیده می شود. این سنگ ورودی حدود 3 متر (10 فوت) طول و 1.2 متر (4 فوت) بلندا و حدود 5 تن وزن دارد .

این سنگ به عنوان یکی از مشهور ترین سنگ ها در کل  هنر مگالیتیک توصیف شده است .باستان شناسان بر این باورند که بیشتر کنده کاری ها قبل از اینکه سنگ ها در جای خود برپا داشته شوند ، انجام شده است.باستان شناسان مختلف در مورد معنای این تزئین ها نظرات مختلفی دارند . جورج کوفی که در دهه 1890 در New Grange در مورد هنر تحصیل کرده است  ، معتقد بود که آن ها کاملاً تزئینی هستند ، در حالیکه دیگران مانند مایکل جی اوکلی که حفاری 1962–1975 را در این مکان رهبری می کرد ، معتقد بودد که آنها نوعی نماد می باشد .

نیوگرنج 865341354.21

ساخت و ساز Newgrange

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد ، مجموعه نیوگرنج در حدود 3200 سال قبل از میلاد ساخته شده است و بیش از 5000 سال قدمت دارد .  این سازه بی نظیر حدود پانصد سال از شکل کنونی استون هنج و هرم بزرگ جیزه در مصر و همچنین پیش از فرهنگ مایکا در یونان باستان پیر تر است .
تجزیه و تحلیل زمین شناسی نشان می دهد که بسیاری از مصالح ساختمانی مورد استفاده برای ساخت نیوگرنج ،سنگ خاکستری بوده که از ساحل صخره ای در Clogherhead استخراج شده است. بلوک های سنگی خاکستری احتمالاً از طریق دریا به محل نیوگرنج  و  رودخانه بویین منتقل شده اند .
سنگهای مورد استفاده برای چمن ، که در مجموع 200000 تن وزن دارند ، احتمالاً از تراسهای رودخانه ای بین نیوگرنج و بویین گرفته شده است ،  در واقع یک استخر بزرگ در این منطقه وجود دارد که حدس زده می شود ، محل استخراج این سنگ ها می باشد .در رابطه با زمان دقیق ساخت و ساز این بنا اطلاعات زیادی در دسترس نیست . با این حال پروفسور فرانک میچل بر این باور است ، که این سازه در طی پنج سال ساخته شده است .با این حال این تخمین توسط مایکل جی اوکلی و تیم باستان شناسی وی مورد انتقاد قرار گرفت ، آنها معتقد بودند که ساخت آن حداقل سی سال به طول انجامیده است .

نیوگرنج 54678496896879879789687498796

هدف از ساخت این بنا

ایده های گوناگونی تا به امروز برای دلیل ساخت این بنا ارائه شده ؛ برخی می گویند دلیل ساخت این بنا مذهبی بوده ، برخی ادعا می کنند آرامگاهی برای مردگان محسوب می شده است . مطالعات اخیر سر نخ های تازه ای به دست محققان داده است و آن ها به این نتیجه رسیده اند که ممکن است از بناهایی مانند نیوگرنج و استون هنج در ستاره شناسی و نجوم استفاده می شده است .

با توجه به موقعیت قرار گیری این سازه می توان دریافت این نظریه چقدر می تواند به واقعیت نزدیک باشد . برخی دانشمندان معتقدند که این مکان ” آیین مردگان ” برای یک آیین باستانی است که در اطراف پرستشگاه اجداد متوفی بنا شده است. برخی دیگر فکر می کنند این سازه بر اساس اعتقادات مربوط به نجوم ساخته شده و ورودی آن با طلوع خورشید در انقلاب زمستانی همسو است. در این زمان از سال، داخل مقبره از طریق تعبیه سقف واقع در بالای محفظه داخلی پر از نور می شود .

اسطوره شناسی و فرهنگ عامیانه

در دوره قرون وسطایی ، نیوگرنج و مجموعه وسیعتر نوسنگی Brú na Bóinne ، ویژگی های مختلفی را در فولکلور محلی بدست آوردند که اغلب به چهره هایی از اساطیر ایرلندی مرتبط بودند.برخی تصور می کردند که بناهای تاریخی Br the محل زندگی ماورا الطبیعه Tuatha De Danann است ، در حالی که دیگران آنها را گوردخمه پادشاهان باستانی تارا می دانستند.  کسانی که قصه های فولکلوریک مربوط به Brú به Tuatha De Danann را باور داشتند ، تصور داشتند که آن ها محل اقامت قدرتمندترین Tuatha ، به ویژه The Dagda ، همسرش Boann و پسرش Oengus بوده است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه