کاخ لافورتالزا(La Fortaleza) را بیشتر بشناسید.

2 بهمن 1401
0 دیدگاه
کاخ لافورتالزا 545210111023520

امروزه در سراسر جهان شاهد پدید آمدن برج‌ ها و کاخ ‌های فراوانی می‌باشیم که هر کدام بیانگر توانایی و خلاقیت معمارانی است که با تلاش‌ های بی وقفه توانسته اند سازه هایی را خلق کنند که علاوه بر دارا بودن مزایای اقتصادی و فرهنگی برای کشوری که در آن ساکن شده است، به عنوان میراثی برای جهانیان در نظر گرفته می شود.  این بنا های معروف قصد دارند با معرفی خود به آیندگان هنر و ذکاوت سازندگان خود را به رخ کشند. کاخ لافورتالزا  یکی از کاخ های محبوبی است که در سراسر جهان مورد توجه گردشگران پیر و جوان و همچنین مهندسان و محققان حوزه عمران و معماری قرار گرفته است. این قلعه که در بندر سن ساکن می‌ باشد در بین سال های 1533 و 1540 ساخته گردیده است. این سازه از یک برج مدور و چهار دیواره سنگی زیبا ایجاد شده که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

در اواخر قرن شانزدهم میلادی ارتش اسپانیا نسبت به ساخت برج دیگری به نام برج استرال اقدام کرد. این برج با هدف دفاع و مقاومت در برابر حملات دشمنان به خصوص دشمنان هندی تاسیس گردید اما تنها دو بار در طول زندگی خود دچار آسیب دیدگی و حمله گشت. اولین آسیب دیدگی این کاخ در سال 1598 توسط انگلیسی ها و دومین حمله در سال 1625 توسط هلندی ها صورت گرفت. کاخ لافورتالزا  یک بار در طول عمر خود نیز دچار آتش سوزی گشت. در سال 1625 هلندی ها در پی شکست در محاصره قلعه سن فیلیپه دل مورو، اقدام به آتش سوزی این سازه معروف کردند.

کاخ لافورتالزا 545210111023520

برج اصلی که نما که اکنون Torre del Homenaje یا برج بزرگداشت نامیده می شود، هنوز پابرجاست. در رابطه با نام گذاری این سازه باید بدانید که نام آن از یک سنت جزیره ای گرفته شده است که در آن فرماندار مقیم به بالای برج صعود می کند تا در زمان های خطرناک سوگند رسمی وفاداری و شجاعت را میان مردم سرزمین خود اجرا کند. امروزه، این ساختمان که در یک زمان به عنوان کاپیتان کل اسپانیایی محل اقامت رسمی پورتوریکو تعیین شده بود، به عنوان محل اقامت رسمی و دفاتر فرماندار پورتوریکو عمل می کند. ساخت چنین برج هایی در کشور خودمان ایران نیز صورت می گیرد. برای پی بردن به این موضوع می توانید نگاهی به برج های ساخته شده در جاجرود و شمال کشور داشته باشید. این برج ها با مهارت و ذکاوت خاصی ساخته شده و بیانگر توانایی سازندگان داخلی می باشد.

کاخ لاافورتالزا 00841658414754

تاریخچه لافورتالزا

فرماندار لا گاما با شروع فرمانداری خود در سال 1529 از امپراطور درخواست کرد که لزوم ساخت استحکامات دفاعی را به جا آورد. دلیل درخواست وی این بود که شرایط سخت و خطرناک بی دفاعیه این جزیره باعث شده بود که بسیاری از مردم برای حفظ جان خود مهاجرت را در پیش گیرند. در پی این درخواست امپراطور با ساخت کاخ لافورتالزا موافقت نمود.

ساخت و ساز این کاخ در سال 1533، با استفاده از سنگ آغاز شد و تا سال 1540 به پایان رسید. نبود مهمات و اسلحه در این مکان باعث گشت که گونزالو فرناندز دو اوییدو و والدس اظهار کند که اگر قلعه توسط نابینایان ساخته شده بود، نتیجه نهایی بهتر از این سازه می شد. اگر چه بسیاری از مردم در آن زمان بر این باور بودند که این قلعه توانایی های لازم را ندارد اما از سال 1544 فرماندار در این محل سکونت یافت. در سال 1937 این مکان به عنوان اقامتگاه پورتوریکو شناخته شد و توانست به عنوان قدیمی ترین عمارت اجرایی شهرت یابد. سکونت این فرد در این شهر و در این کاخ به وضوح بیانگر اعتماد این فرد به قدرت این کاخ بود.

در 27 نوامبر 1822، وضعیت سنتی کاخ لافورتالزا به عنوان عمارت اجرایی رسمی شد. این قلعه در سال 1846 مورد بازسازی عظیم قرار گرفت تا شکل نظامی خود را به نمای کاخ تغییر دهد. La Fortaleza محل اقامت بیش از 170 فرماندار پورتوریکو بوده و میزبان شخصیت های مختلفی از جمله رئیس جمهور جان اف کندی و همسرش ژاکلین کندی نیز بوده است. این دو فرد در سال 1961 در لا فورتالزا اقامت داشته و از این مکان استفاده کرده اند.

کاخ لافورتالزا به دلیل دارا بودن ویژگی های خاص در طول تاریخ توانسته است، میهمانان زیادی را از خانواده های سلطنتی در خود جای دهد. میهمانانی که گاهی چندین سال در این سازه مستحکم اقامت داشتند.
خوان کارلوس پادشاه اسپانیا و ملکه جولیانای هلند از جمله رئیسان دولت می باشند  که در لا فورتالزا اقامت داشته اند. آن ها با اقامت در این کاخ سلطنتی بی نظیر توانستند در حفظ جان خود کوشا باشند. در ژوئن 2011، باراک اوباما  رئیس جمهور ایالات متحده، طی یک سفر کوتاه به این جزیره، به مناسبت اولین سفر رئیس جمهور مستقر ایالات متحده به فورتالزا از این عمارت بازدید نمود.

کاخ لاافورتالزا 74510004874874

این ساختمان در طی زمان چندین بار حمله بیگانگان را تجربه کرده است. در پی حملات صدماتی نیز به این سازه وارد گشت. در سال 1598، جورج کلیفورد، ارل کامبرلند، به سان خوان حمله و در سال 1625 ، ژنرال بودیوژ هندریک (بالدوینو انریکو) از هلند به این شهر حمله کرد و در لا فورتالزا مستقر شد. در طی عقب نشینی هلندی ها، قلعه و شهر به آتش کشیده شد. این کاخ در طول تاریخ صدمات بسیاری را تحمل نمود تا بتواند امروزه پایدار تر از گذشته به خدمت رسانی برسد. بدون شک این برج با مقاومت‌ های فراوان در برابر آسیب دیدگی ها و حملات توانست کارایی خود را اثبات نماید.

کاخ لاافورتالزا 85471587158

مقاومت این کاخ در برابر آسیب دیدگی ها

بر خلاف تصور عموم مردم که فکر می‌کردند این کاخ نتواند مقاومت لازم را در برابر آسیب‌دیدگی‌ ها و حملات بیگانگان فراهم کند. کاخ لافورتالزا توانست مقاومت و توانایی خود را بر همگان اثبات نماید. به طور خلاصه می ‌توانیم بگوییم که بهره‌ گیری از نکات استفاده‌شده در ساخت این کاخ می ‌تواند درجهت مقاوم‌ سازی سازه‌ های در حال ساخت در کشورمان مؤثر واقع گردد. اگر به عنوان یک فرد سازنده برج یا ویلا و یا به عنوان فردی خواهان سرمایه گذاری از طریق خرید و ساخت برج و ویلا در شمال و مازندران به دنبال مقاوم سازی سازه خود هستید به شما توصیه می شود از نکات بهره برده در مقاوم سازی کاخ لافورتالزا غافل نشوید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه