آنچه لازم است در رابطه با خانه مکعبی بدانید.

10 خرداد 1401
0 دیدگاه
خانه های مکعبی 546854854854748

پیشرفت معماری در عصر جدید موجب شد تا طراحان بتوانند نهایت تلاش خود را به کار گرفته و سازه هایی جذاب و ماندگار را پدید آورند. سازه هایی که هر کدام بیانگر قدرت و خلاقیت سازندگان و معمارانی بود که سال ها عمر و جوانی خود را در جهت دستیابی به ایده هایی ذیرکانه صرف کرده بودند. خانه های مکعبی )Kubuswoningen) واقع در روتردام یکی از جذاب ترین جاذبه های شهر  و ایده های معماری می باشد که در عصر جدید ساخته شده است است. این ساختمان مسکونی توسط پیت بلوم، معمار هلندی طراحی شده و قابلیت جدا شدن از یکدیگر را دارند. ظاهر مکعبی شکل و همچنین شیب 45 درجه از مواردی است که جدا شدگی این مسکن ها را توجیه می نماید.

خانه های مکعبی از معروف ترین و ابتکاری ترین معماری هایی که در سراسر هلند مشاهده و یافت می شود. اگر چه 30 سال از اتمام ساخت این سازه ها می گذرد اما همچنان این ساختمان جز بهترین و زیباترین ساختمان های ساخته دست بشر در این کشور محسوب می گردد. در رابطه با دلیل ساخت این خانه ها به شکل مکعب باید بدانید که دارا بودن شیب 45 درجه مابین هر خانه با خانه مجاور این امکان را فراهم کرده که بتوان از فضای موجود استفاده ای بهینه برد.

خانه های مکعبی 4784874187418471458145185414

تاریخچه خانه های مکعبی در روتردام

در رابطه با خانه های مکعبی روتردام باید بدانید که این خانه ها برای پاسخ به معضل کمبود مکان و ساخت خانه بر روی پل، طراحی و ساخته شده است. پل مورد نظر مردم را از یکی از جاده های تجاری منطقه به مرکز شهر هدایت می کند. برنامه ریزان قصد داشتند تا از این پل استفاده های بیشتری به عمل آورده و این پل را به یکی از مراکز تجاری و مسکونی در این شهر تبدیل نمایند
معمار هلندی، پیت بلوم  بنا به درخواست برنامه ریزان شهر، در اواخر دهه 70 خانه های مکعب شکل روتردام را طراحی کرد. این معمار معروف قبل از طراحی این  پروژه معماری مکعبی را در شهر هلموند هلند تجربه کرده بود. بنابراین در هنگام پیشنهاد پروژه به وی، تصمیم گرفت نهایت تلاش خود را به کار گرفته تا ایده اصلی خود را گسترش و یک سازه فوق العاده را طراحی نماید.

خانه های مکعبی 874528487418

 

معماری هنجار شکنانه روتردام

خانه های مکعبی به صورت نامتقارن طراحی شده اند تا به یک جنگل انتزاعی شباهت داشته باشند، در این جنگل انتزاعی هر سقف مثلثی شکل نشان دهنده یک پایه است. اقامتگاه ها بر روی ستون های بتونی با قاب چوبی ساخته شده و طبقه همکف آن ها که در ارتفاع سه طبقه ایستاده اند، ورودی محسوب می شود. در این خانه های بی نظیر طبقه اول شامل یک آشپزخانه و اتاق نشیمن روباز و طبقه دوم یک حمام و دو اتاق خواب را به خود اختصاص داده است. در برخی از این خانه های شگفت انگیز طبقه آخر به عنوان باغ های کوچک و یا پشت بام های پر گل استفاده می شود.

به محض ورود به داخل این خانه ها، اولین چیزی که توجه شما را جلب خواهد کرد این است که تمام دیوارها کج هستند. به طور کلی می توانیم بگوییم که این شیب هر چه به طبقات بالا تر صعود کنیم بیشتر می شود. خانه های مکعبی  با توجه به نیاز های جامعه به گونه شگف انگیزی طراحی شده تا بتواند نیاز های پیش رو را پاسخ دهد. رستوران ها و کافه های شگفت انگیز، پل های عابر پیاده، زمین های بازی و دفاتر و استدیوهای موجود در اطراف این سازه ها موجب شده است تا بازدید کنندگان با انگیزه بیشتری از این امکان زیبا دیدن نمایند.

خانه های مکعبی  به گونه ای طراحی شده اند که  ستون های شش ضلعی در دمای 45 درجه قرار گرفته و با زندگی شهری مطابقت داشته باشند. هر یک از مکعب ها یک درخت را نشان می دهد که مجموعه آنها نوعی جنگل معماری را تشکیل می دهد. دیوارها و پنجره های خانه ها برای بهینه سازی فضای داخلی در زاویه 54.7 درجه قرار دارند. این موضوع موجب می شود که خرید مبلمان برای آنها کمی دشوار باشد. خانه های مکعب دارای دیوارها و ستون های بتونی و یک قاب چوبی است که ظاهری خارق العاده را به این خانه ها می بخشد. مساحت هر کدام از این خانه ها 100 متر مربع می باشد که فقط حدود یک چهارم فضا به دلیل شکل آن قابل استفاده است.

خانه های مکعبی 487487418974168471847184

خانه های مکعبی روترام در کجا واقع شده اند؟

خانه های مکعبی  را می توانید در خیابان Overblaak Rotterdam، درست در ایستگاه مترو Blaak پیدا کنید. در مجموع 38 مکعب کوچک و دو مکعب فوق العاده زرد رنگ وجود دارد

دانستنی های شگفت اور در رابطه با خانه های مکعبی
  • رنگ این ساختمان ها ، ترکیبی از رنگ های سفید و زرد است .
  • محوطه داخلی این ساختمان ها دارای یک کافه رستوران ، یک مرکز توریستی ، یک فروشگاه کوچک فروش سوغاتی و نماد های شهری و چندین گالری مختلف است .
  • این ساختمان ها به معکب های روبیک دارند و از این رو آن ها به ساختمان های روبیک معروف هستند .
  • در نزدیکی یکی از خانه های روبیک ، یک دانشکده ی هنر وجود دارد و دانشجویان این دانشگاه هر روزه برای بررسی ساختمان که در نزدیکشان می باشد به آن مراجعه می کنند .خانه های مکعبی 48418748475
آیا می توانیم در خانه مکعبی بمانیم؟

به لطف خوابگاه Stayokay، که در یکی از مکعب های فوق العاده تاسیس شده است، می توانید در زمان حضور خود در روتردام در یکی از خانه های مکعبی اقامت داشته باشید. به نظر می رسد حضور در چنین خانه هایی بتواند برای هر شخصی به عنوان یک تجربه لذت بخش محسوب شود. استفاده از چنین خانه هایی می تواند در آینده به عنوان یکی از روش های فوق العاده برای ساخت خانه هایی بی نظیر با حجم کم در نظر گرفته شود.

امروزه نیز بسیاری از طراحان و معماران خلاق داخلی و خارجی سعی دارند تا با بهره گیری از این معماری نسبت به ساخت سازه هایی کم هزینه تر در مکان هایی کوچک تر اقدام نمایند. با نگاهی به ویلاها و برج های شمالی و جنوبی کشورمان ایران می توان به این موضوع پی برد که تمامی معماران قدر و توانای امروزی سعی دارند با به کار گیری ترفند ها و روش های خاص نسبت به ساخت سازه هایی اقدام نمایند که بسیار جا دار تر و بزرگ تر از زمین مسکونی خود باشند.

 

بدون شک استفاده از نکات به کار رفته شده در ساخت این امکان می تواند در فرایند ساخت ویلاها و سازه های جا دار تر موثر واقع شود. خانه های مکعبی به عنوان یکی از خلاق ترین روش ها برای مقابله با کمبود مکان و بهره گیری از نهایت فضای ممکن، توانسته است مرزهای معماری نوین را جابه جا کرده  و توانایی معماران و طراحان خلاق را به رخ کشد.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه