برج‌های کج دنیا را بیشتر بشناسید.

30 بهمن 1400
0 دیدگاه
برج‌های کج 8484586528648487486418861

بدون شک با شنیدن نام برج‌های کج دنیا به یاد برج پیزا خواهید افتاد. اگر چه این برج یکی از برج‌های کج شده در جهان می‌باشد اما بدون شک تنها برج منحرف شده نیست. شاید جالب باشید بدانید تعداد این برج‌های جالب و دیدنی به قدری زیاد است که قلم از نام بردن آن ناتوان شده است. در این مقاله ما می‌خواهیم لیستی از معروف‌ترین برج‌ها و ساختمان های دنیا که از مسیر سر به فلک کشیده خود منحرف شده‌اند ارائه دهیم.

برج پیزا – ایتالیا

 

میدان معجزات به لطف استقرار برج کج پیزا و ویژگی‌های خاص خود به شهرت جهانی رسیده است.
این مکان خاستگاه بناهای تاریخی شگفت انگیز دیگری نیز می‌باشد. کلیسای جامع، تعمیرگاه و گورستان، مکان‌هایی می‌باشند که موجب شهرت این میدان عجیب گشته‌اند.
برج پیزا که بیش از 50 متر ارتفاع دارد، دارای برج ناقوس کلیسای جامع است که در کنار آن ایستاده است.
علت شیب ناخواسته این برج به یک طرف، ضعیف بودن زمین زیر آن می‌باشد.
این برج که بین قرون 12 و 13 ساخته شده بود، قبل از اتمام پروژه شروع به خم شدن کرد!

برج‌های کج دنیا 487484848458471

برج کج Suurhusen – آلمان

 

چندین سال پس از اتمام پروژه  پیزا یک کلیسای گوتیک در شمال غربی آلمان، با ادعای رکورد برجسته ترین برج کج شده ناخواسته، برج پیزا را شکست داد.
این کلیسا که در قرون وسطی در زمین های باتلاقی روستا ساخته شده است دارای پایه‌ای بر روی تنه درخت بلوط می‌باشد که بر اثر پوسیدگی موجب پدید آمدن زاویه شیب 5/19 گشته است.

این مکان مقدس تقریبا 10 سال جهت بازدید عموم بسته شد، در این مدت کارهای بازسازی آن انجام و ساختمان تثبیت گردید.
سوورهاوسن یک دهکده کوچک در آلمان است که تقریباً 1500 نفر جمعیت دارد و کلیسای واقع شده در آن، در مدت زمان یک سال بیش از هزار بازدید کننده را به خود اختصاص نمی‌دهد. به غیر از کلیسا، این دهکده دارای یک موزه کوچک است که زندگی خانواده یک کشاورز را به تصویر می کشد. این موزه نیز به عنوان یکی دیگر از مکان‌های گردشگری این روستا محسوب می‌گردد.

 

برج بورانو – ایتالیا

 

بورانا (Burano) جزیره کوچکی است که اینستاگرام را با خانه های برجسته خود تصاحب کرده است.
با سفر به این جزیره و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های باریک آن احساس می کنید قدم در یک رویایی می گذارید.
در این جزیره علاوه بر خانه‌های رنگارنگ و زرق و برق دار  چشم انداز قابل توجه دیگری نیز وجود دارد که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این ساختمان چشم نواز برج ناقوس کلیسای سن مارتینو می‌باشد. شاید کمتر کسی نام این برج زیبا را شنیده باشد اما بدون شک این برج یکی از زیباترین برج‌های کج جهان می‌باشد.
سن مارتینو یک کلیسای کاتولیک رومی قرن شانزدهم است. برج کج شده 53 متر ارتفاع دارد و به دلیل فرونشست زمین 1.83 متر شیب دارد.

معبد هوما – هند

 

معبد هوما یکی از دو معبد منحرف شده موجود در جهان است که پیش‌تر از سایر ساختمان‌های کج شده مورد توجه قرار گرفته است. این توجه بسیار را می‌توان به ویژگی‌های خاص این معبد نسبت داد.
این معبد بی نظیر که در دهکده کوچکی به نام هوما در ایالت شرقی ادیشا در هند واقع شده است در قرن هفدهم میلادی توسط پادشاهی از خاندان چوهان ساخته شد و به لرد شیوا از تثلیث هندو تقدیم شد. علت شیب معبد خیلی روشن نیست. محققان مطمئن نیستند که شیب عمدی بوده است یا خیر.
جالب است بدانید که در حالی که بدنه معبد کج شده است اما قسمت‌های اوج این معبد هنوز عمود بر زمین می‌باشند. همچنین، شیب در طی نیم قرن گذشته بدتر نشده است. این موضوع احساس عرفانی به معبد می بخشد و اعتقاد فدائیان به خدا را تقویت می کند.

 

برج‌های کج دنیا 584643847638968767896

 

قلعه Caerphilly بریتانیا

 

وقتی به برج‌های کج دنیا فکر می‌شود، کمتر کسی به این قلعه فکر خواهد کرد.
قلعه Caerphilly یک قلعه قرون وسطایی است که قدمت آن بیش از سال 1200 می‌باشد. این قلعه همچنین دومین قلعه بزرگ بریتانیا نیز می‌باشد.
این برج که قبلاً متعلق به Marquess of Bute بود، دارای یک برج کج شده  به سمت برج ولز پیزا  می‌باشد. برج جنوب شرقی دارای شیبی است که به دلیل خساراتی که در جنگهای قرن 17 بین Oliver Cromwell’s Roundheads و سوارکاران چارلز 1 ایجاد شده است. فرونشست وضعیت را بدتر کرده و اکنون به زاویه بیش از 10 درجه یعنی بیش از مشهورترین برج کج، دچار کج شدگی شده است.

 

بتکده تایگر هیل – چین

 

بتکده تایگر هیل یا بتکده یونیان واقع در سوژو،  استان جیانگسو در شرق چین است که در بالای تپه ای به همین نام واقع شده است. بتکده در طول قرن دهم میلادی با دارا بودن هفت طبقه که به شکل هشت ضلعی است و 3.59 درجه به شمال غربی کج شدگی دارد، ساخته شده است.
این برج نمادی از شهر سوژو بوده و اغلب از آن با عنوان برج کج چین یاد می شود.
با اینکه این بتکده از سنگ ساخته شده اما تقلیدی از بتکده های چوبی دوران باستان در آن دیده می‌شود. بتکده نام برده دارای براکت های تزئینی و لنگه هایی است که در سراسر آن حک شده است. در طول 1000 سال گذشته، این مکان دچار کج شدگی شده است که می‌توانیم اصلی ترین دلیل آن را دارا بودن پایه‌هایی نیمه سنگی و نیمه خاکی دانست.
این امر منجر به ترک خوردن دو ستون پشتیبانی شده و در نتیجه کج شدن به تدریج اتفاق افتاده است.

برج‌های کج دنیا 4874848441

خانه‌های کج آمستردام – هلند

 

بسیاری از خانه های قدیمی آمستردام به جلو خم شده اند. آنچه جالب است این است که خانه های آمستردام عمداً خم به جلو ساخته شده اند. این روش ساخت در هلند “Bouwen op de vlucht” نامیده می شود و نظریه های زیادی در مورد چرایی معرفی این روند وجود دارد. تا قرن نوزدهم ، مقررات ساخت و ساز در آمستردام به طور خاص بیان می کرد که همه خانه ها باید خم شوند و حتی میزان خاصی برای خم شدگی در نظر گرفته می‌شد.
این روش ساخت خانه ها اجازه می دهد طبقه آخر کمی بزرگتر باشد، در عین حال فضای زیادی در خیابان اشغال نمیکند.
برخی اشاره می کنند که این امر همچنین از خسارت آب ناشی از باران جلوگیری می کند، اما احتمالاً مهمترین دلیل آن این است که بالا بردن کالا از این مکان نیز بسیار راحت است.
بیشتر خانه های آمستردام نه تنها برای زندگی استفاده میشده است، بلکه بازرگان از آنها برای ذخیره کالاهایی که معمولاً با قایق وارد شهر می شدند نیز استفاده می کرده است.

 

برج های مایل مادرید – اسپانیا

 

برج دروازه اروپا یا برج‌های مادرید یکی از محبوب ترین نقاط گردشگری در پایتخت اسپانیا می‌باشند که در سال 1996 به عنوان اولین ساختمان های بلند مرتبه جهان ساخته شده اند. این دو برج کج دو ساختمان اداری هستند که هر کدام شیب 15 درجه دارند.
تعداد طبقات هر دو آنها 26 طبقه و ارتفاع آنها 114 متر است. این نکته گفتنی است که شیب بخشی از طرح اولیه نبوده است. برج‌ها باید از خیابان برگردانده می‌شدند تا امکان تعویض مترو فراهم می‌شود. این شرایط سخت به سازندگان فرصتی داد تا بتوانند طرحی نوآورانه ارائه دهند.
این برج ها به عنوان مکان فیلمبرداری مورد استفاده قرار گرفته اند و در فیلم های معروف اسپانیایی مانند روز وحش نقش اصلی را ایفا کرده اند.

برج بیگ کج بن

در سال 2009 مشخص شد که برج ساعت لندن طی بررسی هایی که انجام شده ، حدود 0.26 درجه نیز خمیدگی دارد و به مرور زمان نیز این خمیدگی در حال افزایش است . چنین میزان حرکت باعث ایجاد شکاف هایی در دیوار بخش ” مجلس عوام بریتانیا ” شده  که مهندسان نیز در تلاض هستند تا عامل اصلی کجی برج بیگ بن را پیدا کنند و در نهایت سعی در رفع چنین مشکلی داشته باشند . جالب است بدانید برج کج بیگ بن با وجود چنین مشکلی ، خود در صدر معروف ترین برج های کج دنیا قرار دارد  افراد زیادی علاقه به بازدید از این برج دارند .

 

 

برج‌های کج دنیا 5786948698969398

 

معبد متمایل باگان – میانمار

 

این برج احتمالا یکی از برج‌های کمتر شناخته شده در بین برج‌های کج دنیا می‌باشد که زمین لرزه علت انحراف و کج شدگی آن می‌باشد.بدون‌شک امروزه بهره بردن از ساختمان‌های کج شده و ایده گرفتن از آن‌ها برای ساخت ویلاها و برج‌های کج شده‌ای که بتواند برای سال‌های بسیار زیادی مقاومت داشته و به‌عنوان الگویی برای ساخت‌وساز در آینده مورد توجه قرار گیرد، از اهداف مهندسان و معماران قدر و توانا که داخلی و خارجی می‌باشد.

خانه رقصان یا Dancing House

از جالب ترین و همچنین در عین حال محبوب ترین ساختمان هایی که افرا دبسیاری از سراسر دنیا برای دین آن به پراگ سفر می کنند خانه رقصان می باشد .  در واقع این ساختمان در نزدیکی روخانه ولتاوا که در شهر پراگ قرار دارد واقع شده است ، ولادو ملونیک و فرانک گری از معماران این بنا بوده و برای طراحی آن رقص دو نفره را در نظر داشتند . حتی این بنا را در ابتدا با نام مستعار ” فرِد و جینجر ” می شناختند ، علاوه بر آن ، خانه ی رقصان از لحاظ تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد ؛ چرا که سال ها قبل در مکان فعلی آن ، رودخانه به سبک نئورنسانس قرار داشت که طی بمباران هایی که توسط آمریکا انجام شد ، درسال 1945 به ویرانه تبدیل شد .

اگرچه برخی از برج‌ها و ساختمان‌ها به دلیل اتفاق افتادن حوادث طبیعی و یا در طی جنگ‌ها و آتش‌سوزی‌ها دچار آسیب و کج شدگی شده‌اند اما برخی دیگر از این برج‌ها جهت زیبایی به صورت کج شده ساخته می‌شوند.
امروزه به‌وضوح مشاهده می‌شود که تحقیق و جستجو در رابطه با برج‌های کج شده نسبت‌به گذشته بسیار افزایش یافته ‌است.  بدون‌شک یکی از اصلی‌ترین دلایل تحقیق و جستجو در این‌مورد این است که مهندسان  بتوانند با بهره‌گیری از نکات ریز به کاربرد در ساخت و مقاوم‌سازی برج‌هایی که به‌صورت کج شده ساخته شده‌اند، سازه‌هایی زیباتر و مقاوم‌تر نسبت به‌ ساز‌ه‌های قدیمی را به وجود آورند.

بدون‌شک ساخت برج‌های کج شده به‌دقت و ریزبینی بیشتری نسبت‌به سایر سازه‌های ساخته‌شده نیازمند است.
با نگاهی به ساخت‌وسازهای انجام‌شده در شهرهای شمالی کشورمان خواهیم دید که مهندسان توانا و جوان و با‌ استعداد کشور محبوبمان ایران با به‌کارگیری نکته‌های ریز مورد نیاز برای مقاوم‌سازی برج‌های کج شده و استفاده از این نکات در فرایند ساخت ویلاها و ساختمان‌ها، موفق به ساخت برج‌های بی‌ نظیر و ویلاهای بسیار زیبایی در شمال کشور و سایر نقاط کشورمان ایران شده‌اند.

این موضوع موجب شده‌است که ساخت ویلا در شمال و جاجرود با دقت و توجه بسیار بیشتری نسبت ‌به گذشته صورت گیرد. ویلاها و ساختمان‌هایی که هر کدام یک سازه هنری مستحکم محسوب می‌شوند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه