ارائه را‌هکارهای زیست محیطی، مخصوص ساخت ویلاهای مازندران

18 بهمن 1401
0 دیدگاه
ویلاهای مازندران 967849674896789678698968

” به چشمان خود استراحت دهید و به جای خواندن به پادکست بالا گوش دهید… “

_____________________________________________

محیط زیست شمال ایران، از سرمایه‌های بسیار گران‌بهایی است که در برخی موارد در خطر بی‌مهری انسان به طبیعت قرار گرفته و متوجه آسیب‌هایی نیز شده‌است. در این میان، ساخت و ساز ویلا در شمال، از مواردی است که ضرورت آن را نمی‌توان کتمان کرد ولی حساسیت این مورد را نیز باید از نظر بگذرانیم که ساخت ویلاهای مازندران به چه صورت باشد که به محیط زیست این استان آسیبی نرسانده و حافظ سرسبزی آن باشد؟

ویلاهای مازندران 85748478478545458

در بسیاری از مواقع بدون در نظر گرفتن مرزهای مربوطه، ساخت و سازها به گونه‌ای است که طبیعت و مردم بومی این ناحیه متوجه ضرر شده و پیامدهای جبران ناپذیری نیز به بار می‌آید. برای مثال اگر در ساخت ویلاهای مازندران، جنگل زدایی صورت بگیرد و یا در مسیر سیل ساخت و ساز انجام دهیم، در مواقع بحرانی و بلایای طبیعی، طبیعت نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و شاهد خرابی‌های بسیاری خواهیم بود، حال آنکه در پی ساخت ویلا در مازندران، ما باید به فکر آبادانی باشیم، نه این که دردی به دردهای طبیعت اضافه کنیم!

در این حالت بسیاری این سوال را دارند که راهکار چیست و چگونه می‌توان ویلاهای شمال را به گونه‌ای ساخت که کمترین خسارت متوجه طبیعت باشد و حتی به رشد آن نیز کمک کرد؟ برای مثال به سمت چه نوع ساخت و سازی برای ویلا در سرخرود و یا برج‌های ساحلی سرخرود برویم که متضمن سلامت این ناحیه بوده و از سوی دیگر کیفیت مطلوب یک ساختمان را نیز داشته باشد؟ چگونه می‌توان با یک معماری صحیح، هم به صرفه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ویلاهای مازندران رسید و هم آسیبی به طبیعت این منطقه وارد نکرد؟ راه کارهایی برای این موضوع وجود دارد، که سعی ما بر این است که در این نوشتار آن‌ها را از نظر بگذرانیم، برای آشنایی بیشتر با این موارد در ادامه با ما همراه باشید.

ویلاهای مازندران 6484584854

معماری سبز و ویلاهای مازندران

از اقدامات قابل توجهی که می‌توان در این زمینه انجام داد، ساخت ویلای سبز و خرید آن به قصد سرمایه‌گذاری و یا اقامت در اوقات فراغت در مازندران است. اگر به دنبال خرید ویلایی هستید که در عین کیفیت مطلوب، در ساخت و ساز آن، خطری متوجه طبیعت نبوده باشد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آن دسته از ویلاهای مازندران که در ساخت آن‌ها از معماری سبز بهره گرفته شده‌است، اقامتی دلچسب‌تر دارند، زیرا فرد با خاطری مطمئن از اینکه در ساخت این ویلا به طبیعت ضرری نرسیده‌است از آن استفاده می‌کند.

ولی منظور از معماری سبز چیست؟ معماری سبز، مجموعه اقداماتی است که در راستای به حداقل رساندن اثرات زیان‌بار ساخت و ساز ساختمان بر محیط زیست و انسان، صورت می‌گیرد. در این نوع معماری، تلاش می‌شود که از آلودگی محیط زیست (آب، هوا و …) جلوگیری شده و به اصطلاح ساخت و ساز دوست‌دار طبیعت انجام پذیرد!

ساخت ویلاهای مازندران به صورت ویلای سبز، یک انتخاب است که در آن مهندسان و سازندگان بنا، علاوه بر رعایت الزامات مربوط به شهرداری و ضوابط حاکم بر ساختمان‌سازی، به چرخه محیط زیست و صلاح آن نیز اهمیت داده و الزاماتی را نیز به اختیار در این رابطه رعایت می‌کنند. در واقع این موضوع در ساخت ویلاهای مازندران به صورت سبز و یا هر معماری سبز دیگری بیشتر یک دغدغه شخصی بوده و علی‌رغم تلاش‌های فعالان محیط زیست، هنوز قانون ویژه‌ای در ضوابط برای آن وجود ندارد.

ویلاهای مازندران 27869876987668698

چرا در ساخت ویلاهای مازندران از معماری سبز استفاده کنیم؟

هدف معماری سبز، طراحی پایدار ویلا است، به صورتی که وجود آن و نحوه استفاده از آن، خدشه‌ای به محیط زیست وارد نکند. در طراحی ویلاهای مازندران این مورد اهمیت ویژه‌ای می‌یابد، چرا که موقعیتی است که جایگاه و ارزش طبیعی آن بالا بوده و از لحاظ محیط زیستی جزء مهم‌ترین بخش‌ها محسوب می‌شود. البته، در بسیاری از موارد به یک ساختمان صد در صد سبز نخواهیم رسید، ولی حتی اگر بتوانیم برخی از حداقل‌ها را در این رابطه و در ساخت ویلاهای مازندران لحاظ کنیم، گامی بزرگ و رو به جلو برداشته‌ایم.

زمانی که شما در یکی از ویلاهای مازندران ساکن هستید، به این معنی است که بهره شما از این طبیعت نیز بیشتر از سایرین است و در ازا آن مسئولیت شما در برابر این خطه نیز بیشتر خواهد بود. پس اگر صرفا به دنبال اقامت در ویلاهای مازندران و بهره بردن از زیبایی این خطه باشید، بدون اینکه بخواهید در ازا سخاوت طبیعت در حفظ آن بکوشید، اثرات جبران‌ناپذیر این نحوه نگرش و استفاده، متوجه شما و سایر افراد نیز خواهد بود. در واقع یکی از راه‌هایی که با آن می‌توان سهمی کوچک در حفظ طبیعت مازندران داشت، سرمایه‌گذاری در ساخت ویلاهای مازندران به صورت سبز است.

ولی این عمل در واقعیت و در اجرا چگونه‌است؟ تمام مواردی که در این رابطه گفتیم و از ساخت ویلاهای مازندران به صورت سبز صحبت کردیم، همگی تئوری بودند. در عمل این اتفاق چگونه است؟ قسمت مثبت ماجرا این است که گرایش به این نوع معماری رفته رفته در سطح جهانی رو به افزایش است و در همین راستا روش‌ها و راه‌کارهایی نیز ارائه شده‌است که بتوان با استفاده از آن‌ها و رجوع به آن‌ها، به تحقق این خواسته اقدام نمود.

شاید بتوان نکته مثبت راهکارهای مذکور را در توجیهات اقتصادی آن‌ها دانست، یعنی راهکارهایی مقرون به صرفه در زمینه ساخت ویلاهای مازندران به صورت سبز که کارفرمایان و سرمایه‌گذاران را بیشتر به این سمت ترغیب می‌کند.

محیط زیست 574868768968769785

مشخصات ویلای سبز چیست؟

در اینجا به مشخصات ویلاهای مازندران که در آن‌ها از معماری سبز استفاده شده‌است اشاره می‌کنیم. سیستم‌های تهویه، سرمایش و گرمایش باید به نحوی طراحی شوند که در مصرف انرژی بهینه باشند.

سیستم روشنایی ویلاهای مازندران برای صرفه‌جویی در مصرف برق طراحی شده و از طرفی سیستم لوله‌کشی نیز برای کاهش مصرف آب طراحی شود.

محوطه‌سازی ویلاهای مازندران بهتر است با استفاده از گیاهان بومی منطقه باشد و ساخت ویلاهای مازندران باید با حداقل آسیب به زیستگاه‌های طبیعی صورت گرفته باشد. از طرفی، در ویلاهای مازندران می‌توان از انرژی زیست تجدید پذیر بهره برد.

در ساخت نمای ویلاهای مازندران از مواد شیمیایی و سمی استفاده نشود و در حد امکان از مواد و مصالح بومی استان استفاده شود و در صورت استفاده از چوب در ساختمان، به منابع تهیه آن و قانونی بودن آن‌ها حساسیت نشان دهید.

بهسازی و مرمت ساختمان‌های قدیمی و استفاده مجدد از آن‌ها، نوعی معماری سبز برای ویلاهای مازندران محسوب می‌شود که ساخت و ساز را هم کاهش داده و از طرفی چهره و منظر طبیعی را نیز حفظ می‌کند.

طراحی بهینه فضا در ویلاهای مازندران، حداکثر استفاده از انرژی خورشید و همینطور ایجاد امکان استفاده از آب باران و استفاده دوباره از فاضلاب، همه و همه به طراحی سبز ویلاهای مازندران کمک می‌کنند.

از طرفی می‌توانید برای تامین برق ویلاهای مازندران از نیروگاه‌های خانگی انرژی خورشیدی استفاده کنید که در آن با استفاده از انرژی تجدید پذیر خورشید، به حفظ سایر ذخایر انرژی کمک می‌شود. در ویلاهای مازندران، به دلیل سقف شیبدار این خانه‌ها، این نوع مبدل انرژی به راحتی نصب و استفاده می‌شود که البته بیشتر مربوط به روزهای آفتابی است.

با توجه به اینکه وزارت نیرو، برق را خریداری می‌کند در این حالت، استفاده از نیروگاه خورشیدی خانگی از لحاظ اقتصادی نیز توجیه‌پذیر است.

ویلاهای مازندران 458687689879685

سیستم‌ جمع آوری آب باران و ویلاهای مازندران

همانطور که گفتیم، یکی از روش‌هایی که منجر به استفاده بهینه ساختمان می‌شود، جمع‌آوری آب باران است که در رابطه با ویلاهای مازندران، با توجه به حجم بارندگی، این روش، روشی کارامد است که می‌توان در آن به مصارف غیر اشامیدنی این نوع آب فکر کرد. این دستگاه‌ها، آبی که از سقف جمع‌آوری می‌شود را وارد یک منبع کرده و سپس به شبکه آب مصرفی ویلاهای مازندران هدایت می‌کند.

استفاده از مصالح دوست‌دار محیط زیست در ویلاهای مازندران

شاید در رابطه با مصالح دوست‌دار محیط زیست شنیده باشید. در تولید این نوع مصالح، به حفظ محیط زیست توجه شده‌است. البته در حال حاضر این مصالح فراگیر نبوده و استفاده از آن‌ها نیز رواج زیادی ندارد ولی می‌توان امیدوار بود که صنعت ساخت و ساز در آینده بیشتر به استفاده از آن‌ها متمایل شود.

از آنجایی که بتن پر مصرف‌ترین مصالح جهان، پس از آب است، برای مثال بتن‌هایی که درصد کربن آن‌ها کمتر است می‌تواند نقشی اساسی در این رابطه داشته باشد و با کمتر شدن درصد کربن استفاده شده، کمک شایان توجهی به حفاظت از محیط زیست می‌شود.

محیط زیست 24785687567868557857

 

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه