محوطه سازی ویلا با پوشش گیاهی

30 خرداد 1402
0 دیدگاه
استخر پر آب پوشیده شده از چمن طبیعی با سنگ های کار شده 545416512635262

محوطه سازی ویلا با گیاه چگونه است ؟ شاید برای شما جالب باشد که بدانید چگونه ویلای خود را با انوع و اقسام گیاهان مختلف زیبا کنید . زیباترین بخش هر ویلایی فضای سبز آن ویلا را تشکیل می دهد . محوطه سازی ویلا مزایای زیادی دارد ، در واقع باعث می شود که ارزش یک ویلا بیشتر شود . بنابراین هر زمانی که صاحب ملک قصد فروش ویلا را داشته باشد به راحتی می تواند آن را به فروش برساند . فضای سبز و داشتن گیاهان زیبا برای روحیه و آرامش اعضای خانواده  نیز موثر خواهد بود . به گفته روانشناسان افرادی که روزانه بیشتر وقت خود را با گل ها و گیاهان می گذرانند کمتر دچار آلزایمر و اختلالات روانی خواهند شد . به قولی دانستن زبان گیاهان سر زنده بودن و شادابی و طراوت را به دنبال خواهد داشت .

محوطه پوشیده از درختان متنوع و گل های رنگی 6565263526352

گیاهان مناسب برای محوطه سازی

گیاهان مناسب برای محوطه سازی ویلا گیاهانی از مجموعه درختان ، درختچه ها و پوشش های گیاهی هستند که با تمامی شرایط آب و هوایی سازگار می باشند . این گیاهان باید به گونه ای باشند که در فصول گرم و یا سرد سال آسیب پذیری کمتری را پذیرا باشند . گیاهانی که برای طبیعت سبز ویلای خود به کار می برید باید نسبت به ویژگی های آب و هوایی منطقه ای که زندگی می کنید سازندگاری و مقاومت بالایی داشته باشد .

آیا برای محوطه سازی ویلا به فضای زیادی ی نیاز داری؟

هیچ فرقی نمی کند که شما فضای زیادی در اختیار داشته باشید یا خیر ، فقط کافیست با یک برنامه ریزی تمیز و با کیفیت به اصلاح محوطه ویلای خود بپردازید . با فضای کم هم می توان طبیعتی زیبا را به وجود آورد ، شما باید دقت داشته باشید که از چه گیاهانی و در چه موقعیتی از حیاط ویلای خود استفاده کنید . باید شرایط اقلیمی که ساختمان ویلای شما در آن قرار گرفته است را خوب بشناسید . قطعا نمی توانید تمامی گیاهان مختلف را برای محوطه ویلای خود به کار ببرید . اما طبیعی است هر چه فضای ویلای شما بیشتر باشد ، دست شما برای زیبا کردن و دیزاین آن باز تر خواهد بود . دلباز بودن حیاط ویلا خود  ، بخشی از زیبایی های آن ویلا محسوب می شود .

محوطه سازی ویلا 587468748948548

گیاهان مناسب برای طراحی فضای سبز

انتخاب گیاهان برای محوطه سازی ویلا کاملا به مقدار فضایی که در اختیار دارید بستگی دارد . نا گفته نماند که در فضای کم و کوچک نیز می توان طبیعت سبز و زیبایی ساخت اما هرچه فضای اختیاری بزرگ تر باشد امکانات و زیبایی نیز بیشتر خواهد بود . شما با در اختیار داشتن فضای کم ممکن است نتوانید تعدادی از گیاهان بزرگ که نیاز به نگه داری در فضای زیاد دارند را پرورش دهید .

درختان و درختچه ها

از دسته گیاهانی که می توانید از آن ها برای طراحی ویلای خود استفاده کنید درختان و درختچه ها هستند . اگر از دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به فضای جنگل دارید می توانید محوطه سازی ویلا ی خود را به گونه انجام دهید که چندین درخت بزرگ را در کنار هم داشته باشید . داشتن درختان زیاد در محوطه حیاط محیطی شبیه به جنگل در اختیار شما خواهد گذاشت . چنین ساختاری هم برای شما زیبایی و لذت را به ارمغان می آورد و هم برای استراحت شما در فضای سبز سایه بان و آرامش دهنده محسوب می شود . صدای شنیدن آواز گنجشک ها در میان شاخه و برگ های درختان بسیار دلنشین خواهد بود . انتخاب چنین گیاهانی به عوامل مختلفی بستگی دارد ؛ به عنوان مثال شما باید شرایط آب و هوایی ، خاک و شیب زمین را مورد توجه خود قرار دهید و بررسی کنید . همانطور که می دانید درختان به مراقبت زیادی نیاز دارند ، شما باید روزانه به آبیاری آن ها بپردازید . در هر زمان که نیاز خواهد بود آن ها را هرس کنید ، و همچنین نکته ای که از همه مهم تر است در نظر گرفته سمپاشی و کوددهی درختان ثمرده می باشد . درهر زمان از سال که نیاز به سمپاشی و کوددهی بود برای رسیدگی به گیاهان فراهم کنید . برای اینکه آسیبی به درختان مثمر ثمر وارد نشود باید هنگام چیدن میوه های آن دقت و توجه بسیاری به کار ببرید .

درخت ها و درختچه های سرسبز محوطه ویلا با استخر پر آب 45416666

درختان منبع فوق العاده زیبایی و میوه هستند، از جمله سیب، گیلاس، پرتقال، کیوی و … آنها گلهای زیبایی در بهار و میوه های خوشمزه در پاییز به ما می دهند که حتی چیدن آنها سرگرم کننده است. ویلاهای شمال نیز با درختان پربار و جذاب پرتقال و کیوی شهره عام و خاص است که از زمان شکوفه دادن تا موعد برداشت محصول تماشایی و جذاب بوده و حال و هوایی خاصی به فضا می دهد.

 فیلترهای هوا و آب طبیعت

درختان اسفنج های بزرگی هستند؛ آلاینده ها را برگها و پوست آنها را جذب کرده و ذرات را از هوا فیلتر می کنند. از طریق فتوسنتز، درختان دی اکسید کربن را به اکسیژن تمیز برای تنفس ما تبدیل می کنند. درختان ابرقهرمان طبیعت هستند. سایه آنها ما را در برابر اشعه مضر UV-B محافظت می کند و ما (و خانه های ما) را از گرد و غبار و سایر ذرات ناخواسته مسدود می کند. درختان همچنین ما را در برابر باد محافظت می کنند و نورها و بازتاب ها را به حداقل می رسانند. اگر به درستی کاشته شوند  می توانند آلودگی صوتی خیابانهای پر سر و صدا را نیز کاهش دهند.

ویژگی زیبا شناختی

درختان زیبا هستند. آنها می توانند مسیر شما را مشخص کرده یا به نقطه کانونی در حیاط شما (با کمک نورپردازی منظره) تبدیل شوند. آنها همچنین فصل ها را مشخص می کنن ، گلهای زرق و برق دار در بهار و شاخ و برگ درخشان در پاییز به ما می دهند. درختان می توانند هر منظره ای را ارتقا دهند. درختان به اندازه یک چمن سالم و پر جنب و جوش برای پروژه طراحی منظره ویلاهای شمالی بسیار مهم هستند. آنها هم برای محیط زیست و هم برای جوامعی که در آن کاشته شده اند مفیدند و در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند و هوایی را که تنفس می کنیم را تصفیه می کند. درختان شغل ایجاد می کنند، از عناصر محافظت کرده و حتی از شفا پشتیبانی می کنند!

از چه درختانی برای محوطه سازی ویلا استفاده کنیم؟

درختان میوه

خوشبختانه مهم ترین موضوع در ویلاهای مازندران و شمال شرایط آب و هوایی می باشد . بارندگی و شرایط آب و هوایی بسیار عالیست و می توان از درختان میوه برای محوطه سازی استفاده کرد . بهترین درختان در مازندران و شمال پرورش داده می شوند . شما میتوانید در ویلای خود درخت آلو ، زیتون ، آلوچه ، گیلاس ، انواع مرکبات ، انار ، ازگیل ، آلبالو ، پرتقال و … پرورش دهید.

درختانی که رشد سریع تری دارند

مهم ترین و بهترین درختانی که برای طراحی محوطه سازی ویلا همیشه پیشنهاد می شوند ، درختانی هستند که رشد سریع تری نسبت به مابقی درختان دارند . به عنوان مثال درختانی همچون درخت سرو نقره ای ، اقاقیا ، چنار ، زیتون ، توت آمریکایی و از این قبیل موارد رشد بسیار خوب و سریعی دارند . این دسته از درختان به شما کمک می کنند تا در کمترین زمان محوطه ویلای خود را سبز و زیبا کنید .

درختان معطر

از دیگر پیشنهاداتی که به افراد داده می شود استفاده از درختان معطر در زیباسازی ویلا می باشد . به عنوان مثال درخت اقاقیا ، منگولیا و برگ بو نمونه هایی از این درختان معطر و خوش بو هستند .

محوطه سازی ویلا 55879879789856879

درختانی با خاک های آهکی

با توجه به مواردی که گفته شد اگر خاک منطقه ای آهکی باشد از درختانی استفاده شود که با چنین شرایطی عادت و سازندگاری دارند . مانند زیتون ، درخت زبان گنجشک و چنار از این نمونه ها می باشند .

گیاهان پوششی

از دیگر گیاهانی که برای محوطه سازی استفاده می شود گیاهان پوششی هستند . این گیاهان ارتفاع حداکثر یک متر را به خود اختصاص داده اند و از پرکاربرد ترین گیاهان در ساخت طبیعت ویلاها استفاده می شوند . نام دیگر این درختان درختچه و یا بوته ای می باشد ، برای نتیجه بهتر می توانید درختان بوته ای را به همراه چمن به کار برید تا زیبایی ویلای خود را چندین برابر کنید . این گیاهان پوششی نیز مانند دیگر گیاهان نیاز به مراقب و آبیاری دارند ولی چون ارتفاق آن ها کمتر از یک متر است نیازی به هرس کردن ندارند . شما فقط می توانید در صورت نیاز شاخه ها و یا برگ های اضافی این گیاهان را قیچی کنید .

گیاهان پوششی ، از جمله گیاهان مناسب برای طراحی فضای سبز ویلاها محسوب می شوند . حتی می توان برای زیباسازی در منطقه هایی که بارندگی و رطوبت کمتر است و یا حتی تا حدودی گرم و خشک هستند از این گیاهان به کار برد . اما توجه داشته داشته باشید که در زمین هایی که شیب آن ها بسیار زیاد و یا بسیار خشک هستند کاشتن گیاهان پوششی مناسب نخواهد بود . زمین هایی که رطوبت بالا و شرایط آب و هوایی بسیار خشک دارند و قابل تحمل برای گیاه نیستند نیز نامناسب برای محوطه سازی و چمن کاری می باشند .

چمن

شما برای محوطه سازی ویلا ی خود می توانید از انواع چمن ها استفاده کنید . کاشت چمن برای زیبایی و ساخت فضایی دلپذیر دنج در ویلای شما بسیار موثر است  . به گفته پزشکان و روانشناسان استشمام بوی چمن ( حتی بوی چمن زمانی که با ماشین چمن زنی اصلاح می شوند ) برای آرامش درونی و استرس و افسردگی بسیار تاثیر گذار و مفید خواهد بود . شما با استفاده چمن محوطه ای سبز و رویایی را در ویلای خود به وجود خواهید آورد ، برای کودکان نیز بازی کردن بر روی چمن های سبز و تازه بسیار لذت بخش خواهد بود .

استخر پر آب پوشیده شده از چمن طبیعی با سنگ های کار شده 545416512635262

از جمله چمن هایی که می توانید برای زیبایی ویلای خود استفاده کنی:

  • چمن معمولی
  • چمن چشمه ای
  • چمن کتان
  • چمن نی زار پر مانند
  • چمن جو دو سر
  • چمن ساقه ای کوچک

مزایا استفاده از چمن در محوطه

1- زیبایی و طبیعت نما: چمن با ارائه سبزی و تازگی به محیط، زیبایی و جذابیت طبیعتی را به محوطه ویلا می بخشد. این موجب احساس آرامش و راحتی در بین ساکنین و بازدیدکنندگان می‌شود.

2- محیط مساعد برای فعالیت‌های خارجی: چمن سطحی نرم و لطیف را ایجاد می‌کند که برای فعالیت‌های خارجی مانند پیاده روی، بازی کودکان و تمرین ورزشی بسیار مناسب است.

3- خنک کنندگی محیط: چمن با جذب حرارت و تبخیر آب، محیط را خنک نگه می‌دارد و در فصل‌های گرم سال از افزایش دما در نزدیکی ویلا جلوگیری می‌کند.

4- جذب گرد و غبار و صدا: چمن به عنوان یک منبع جذب گرد و غبار عمل می‌کند و از ورود آن به داخل ویلا جلوگیری می‌کند. همچنین، با جذب صداها، به ایجاد یک محیط آرام و ساکت در اطراف ویلا کمک می‌کند.

سخن پایانی

زیبا سازی محوطه ویلا و منزل از دغدغه های افراد بسیاری می باشد . اگر دقت کرده باشید خانه های سنتی و قدیمی همیشه فضای سبز و دلچسبی را شامل می شدند . امروزه نیز داشتن فضای سبز و محوطه زیبا در ویلا بسیار حائز اهمیت می باشد . مورادی که در بالا ذکر شده از جمله پیشنهادات پر طرفداری بود که به شما گفته شد ، شما فقط کافیست با رعایت چند اصول مهم و اصلی و به کار گیری دقت ، حوصله و برنامه بهترین فضا را در ویلای خود خلق کنید .

‫0/5 ‫(0 نظر)

ارسال دیدگاه